Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sober Curious- ilmiö cocktailbaareissa

Välitalo, Eve (2024)

 
Avaa tiedosto
Valitalo_Eve.pdf (691.1Kt)
Lataukset: 


Välitalo, Eve
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024113031557
Tiivistelmä
Suomalaisten alkoholin kulutus on ollut laskussa vuodesta 2007 lähtien ja erityisesti nuorten aikuisten keskuudessa alkoholin käytön väheneminen on huomattavaa. Suomen juomakulttuuri on ollut historian saatossa hyvin monimuotoinen ja siihen ovat vaikuttaneet merkittävästi erilaiset lakimuutokset ja poliittiset mielipiteet. Aikojen kuluessa Suomessa on nähty useita juomatrendejä ja nyt 2020-luvulla suuren suosion saavuttanut sober curious -ilmiö muokkaa erityisesti nuorten suhtautumista alkoholiin.

Tietoperustassa kahlataan alkoholin historiaa ja kehitystä Suomessa. Mukana näkyy myös cocktailbaarien historia sekä toiminta ja sober curious -ilmiön nousu, piirteet sekä alkoholittomien juomien merkityksen nykyjuomakulttuurissa.

Opinnäytetyössä tarkasteltiin sober curious -ilmiön vaikutuksia cocktailbaareihin Turun alueella. Ilmiön taustalla on kasvanut kiinnostus terveystietoiseen elämäntapaan ja vaihtoehtoisiin juomakulttuureihin, joissa alkoholiton elämäntapa nähdään yhtä arvokkaana kuin perinteiset juomakulttuurit. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten cocktailbaarit ovat reagoineet sober curious -asiakkaiden kasvaneeseen kysyntään ja millaisia muutoksia tämä ilmiö on tuonut baarien juomavalikoimaan, asiakaskäyttäytymiseen ja henkilökunnan arkeen. Tutkimuksessa rajoituttiin Turun alueen cocktailbaareihin ja heidän henkilökuntansa näkemyksiin

Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja aineisto kerättiin haastattelemalla viiden cocktailbaarin työntekijöitä. Haastattelut analysoitiin teemoittelun avulla ja keskeisiä teemoja olivat asiakkaiden käyttäytymisen muutokset, alkoholittomien juomien tarjonnan kehittyminen ja henkilökunnan suhtautuminen sober curious -asiakkaisiin.

Tulokset osoittavat, että sober curious -ilmiö on tuonut cocktailbaareihin pysyviä muutoksia. Alkoholittomien juomien kysyntä on kasvanut erityisesti mocktailien ja alkoholittomien oluiden osalta. Sober curious -asiakkaat eroavat perinteisistä asiakkaista viettämällä ravintoloissa vähemmän aikaa, mutta heidän käytöksensä luo rauhallisempaa ilmapiiriä. Cocktailbaarit ovat hyötyneet alkoholittomien juomien hyvästä katteesta ja monipuolistaneet valikoimaansa asiakkaiden toiveiden mukaan. Tämän tutkimuksen perusteella sober curious -ilmiön odotetaan jatkossakin vaikuttavan cocktailbaarikulttuuriin ja tarjoavan paljon mahdollisuuksia asiakaslähtöiselle kehittämiselle.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste