Varastoinnin kosketuspisteiden vaikutus asiakaskokemukseen
Manninen, Tuukka (2024)
Manninen, Tuukka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931386
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931386
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli kuljetus- ja varastointipalveluita tarjoava yritys. Toimeksiantajayritystä ei mainita työssä nimellä, vaan käytetään tarvittaessa merkintää ’’Yritys X’’. Työssä keskityttiin yrityksen varastointiin ja tuottamaan asiakaskokemukseen. Tavoitteena oli selvittää, varastoinnin kosketuspisteiden merkitystä asiakaskokemukseen ja arvostettiinko jokaista kosketuspistettä yhtä paljon. Tutkimusongelmaa lähestyttiin kirjallisuuden ja haastatteluiden avulla.
Haastatteluissa kävi ilmi, että jokaisen asiakaskokemus on yksilöllinen ja se koetaan hieman eri tavoilla. Varastoinnin asiakaskokemuksesta puhuttaessa, löytyi kuitenkin selkeitä yhteneväisyyksiä, mitä asioita arvostettiin. Varastoinnin kosketuspisteistä havaittiin myös helposti ne, jotka nostettiin tärkeämmiksi, kuin toiset.
Kaikkia kosketuspisteitä ei arvosteta yhtä korkealle, joten yritysten olisi tärkeää selvittää oman toimintansa kannalta ne kriittisimmät kosketuspisteet ja keskittyä niihin. Yrityksen resurssit ovat rajalliset, joten ne tulisi keskittää asiakkaiden mielestä tärkeimpiin kosketuspisteisiin, joilla on suurin vaikutus asiakaskokemukseen.
Haastatteluissa kävi ilmi, että jokaisen asiakaskokemus on yksilöllinen ja se koetaan hieman eri tavoilla. Varastoinnin asiakaskokemuksesta puhuttaessa, löytyi kuitenkin selkeitä yhteneväisyyksiä, mitä asioita arvostettiin. Varastoinnin kosketuspisteistä havaittiin myös helposti ne, jotka nostettiin tärkeämmiksi, kuin toiset.
Kaikkia kosketuspisteitä ei arvosteta yhtä korkealle, joten yritysten olisi tärkeää selvittää oman toimintansa kannalta ne kriittisimmät kosketuspisteet ja keskittyä niihin. Yrityksen resurssit ovat rajalliset, joten ne tulisi keskittää asiakkaiden mielestä tärkeimpiin kosketuspisteisiin, joilla on suurin vaikutus asiakaskokemukseen.