Myynnin Käsikirja
Vähäkoski, Petri (2023)
Vähäkoski, Petri
2023
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120131693
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120131693
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää toimeksiantajayritykselle käsikirja yritysmyyntiin (B2B) liittyen. Opinnäytetyön ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä myyntityöhön. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli toteuttaa toimeksiantajayrityksen nykyisen yritysmyynnin käsikirjaan liittyvä taustatutkimus yrityksen työntekijöille.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee myyntityön perusteita. Työssä perehdytään myyntityönprosessiin, hyvän myyjän ominaisuuksiin sekä uudistuneeseen ostokäyttäytymiseen. Teoreettinen viitekehys luo perustan taustatutkimukselle ja tukee opinnäytetyön tarkoituksen saavuttamista.
Taustatutkimus toteutettiin kyselylomakkeilla, jotka lähetettiin sähköpostitse yrityksen yhdeksälle työntekijälle. Jokainen työntekijä vastasi kyselylomakkeeseen. Taustatutkimuksen perusteella toimeksiantajayrityksen työntekijöiden myyntiprosessi on pääpiirteittäin kunnossa. Taustatutkimuksen tulosten perusteella päivitetystä myynnin käsikirjasta toivottiin helppolukuisempaa ja sisällöstä ajantasaista.
Taustatutkimuksesta selvisi, että työntekijät kaipaavat myynnin käsikirjalta selkeyttä, nykyaikaisuutta ja helppokäyttöisyyttä. Myynnin käsikirja laadittiin teoreettisen viitekehyksen sekä kyselylomakkeiden vastausten perusteella tukemaan toimeksiantajayrityksen henkilökuntaa myyntiprosessissa. Käsikirja rakennettiin siten, että se olisi mahdollisimman käytännönläheinen, helppokäyttöinen ja ytimekäs. Myynnin käsikirja on hyvä työkalu varsinkin uudelle myyjälle.
Myynnin käsikirja sisältää tietoa yrityksestä sekä sen toimintatavoista ja käytänteistä. Myynnin käsikirja ohjaa työntekijöitä myyntiprosessin eri vaiheissa. Myynnin käsikirja on opinnäytetyön salainen liite.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee myyntityön perusteita. Työssä perehdytään myyntityönprosessiin, hyvän myyjän ominaisuuksiin sekä uudistuneeseen ostokäyttäytymiseen. Teoreettinen viitekehys luo perustan taustatutkimukselle ja tukee opinnäytetyön tarkoituksen saavuttamista.
Taustatutkimus toteutettiin kyselylomakkeilla, jotka lähetettiin sähköpostitse yrityksen yhdeksälle työntekijälle. Jokainen työntekijä vastasi kyselylomakkeeseen. Taustatutkimuksen perusteella toimeksiantajayrityksen työntekijöiden myyntiprosessi on pääpiirteittäin kunnossa. Taustatutkimuksen tulosten perusteella päivitetystä myynnin käsikirjasta toivottiin helppolukuisempaa ja sisällöstä ajantasaista.
Taustatutkimuksesta selvisi, että työntekijät kaipaavat myynnin käsikirjalta selkeyttä, nykyaikaisuutta ja helppokäyttöisyyttä. Myynnin käsikirja laadittiin teoreettisen viitekehyksen sekä kyselylomakkeiden vastausten perusteella tukemaan toimeksiantajayrityksen henkilökuntaa myyntiprosessissa. Käsikirja rakennettiin siten, että se olisi mahdollisimman käytännönläheinen, helppokäyttöinen ja ytimekäs. Myynnin käsikirja on hyvä työkalu varsinkin uudelle myyjälle.
Myynnin käsikirja sisältää tietoa yrityksestä sekä sen toimintatavoista ja käytänteistä. Myynnin käsikirja ohjaa työntekijöitä myyntiprosessin eri vaiheissa. Myynnin käsikirja on opinnäytetyön salainen liite.