Verkkosivujen perustaminen yritykselle SEO Iiris Ä.
Äijälä, Iiris (2024)
Äijälä, Iiris
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120131632
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120131632
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa verkkosivut hakukoneoptimointipalveluita tarjoavalle yritykselle SEO Iiris Ä. Työ oli osa Haaga-Helia ammattikorkeakoulun tradenomiopintoja ja se valmistui marraskuussa 2024. Verkkosivujen kehittämisessä keskityttiin erityisesti tekniseen ja sisällölliseen hakukoneoptimointiin, saavutettavuuteen sekä sisällöntuotantoon generatiivisen tekoälyn avulla.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä tutustuttiin verkkosivujen merkitykseen yrityksen digitaalisessa markkinoinnissa ja myynnissä. Tarkemmin syvennyttiin hakukoneoptimoinnin kolmeen osa-alueeseen: tekniseen, sisällölliseen ja ulkoiseen optimointiin. Lisäksi analysoitiin generatiivisen tekoälyn käyttöä verkkosisällön tuotannossa, kuten tekstien ja blogisisältöjen laatimisessa. Teoreettinen osuus perustui ajankohtaiseen tietoon ja käytännön esimerkkeihin alan parhaista käytännöistä.
Verkkosivujen suunnitteluprosessi alkoi yrityksen tarpeiden ja tavoitteiden määrittelyllä. Menetelmänä työssä käytettiin vertailuanalyysiä, jonka avulla tutkittiin kahden alan kilpailijan verkkosivustoja. Vertailu tarjosi arvokasta tietoa eri käytännöistä ja auttoi hahmottamaan kilpailijoiden vahvuuksia ja heikkouksia. Sivuston rakennetta suunniteltaessa huomioitiin käyttäjäystävällisyys ja hakukoneiden vaatimukset. Toteutuksessa hyödynnettiin Wix-julkaisujärjestelmää, sivuston visuaalinen ilme luotiin valmiiden teemojen pohjalta ja sivusto hakukoneoptimoitiin huolellisesti. Sivustolle luotiin blogikirjoituksia generatiivisen tekoälyn avulla.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi toimiva ja hakukoneoptimoitu verkkosivusto, joka sisältää tiedot yrityksen palveluista, yhteydenottolomakkeen sekä blogin, jota voidaan hyödyntää sekä sisältömarkkinoinnissa että hakukonenäkyvyyden hankkimisessa. Blogisisällöt on optimoitu parantamaan näkyvyyttä hakutuloksissa ja tukemaan yrityksen brändiä. Generatiivisen tekoälyn avulla luotu sisältö arvioitiin tarkasti ja muokattiin mahdollisimman laadukkaaksi, jotta se vastasi sekä sivun käyttäjien että hakukoneiden tarpeisiin.
Opinnäytetyön tekemisen aikana saatuja oppeja verkkosivujen suunnittelusta ja hakukoneoptimoinnista voidaan varmasti hyödyntää myös tulevaisuudessa, kun yrityksen toiminta käynnistyy. Työ loi hyvän pohjan sivuston jatkokehitykselle siinä vaiheessa, kun yrityksellä on lisää materiaalia lisättäväksi verkkosivulle. Opinnäytetyöprosessi vahvisti kirjoittajan käsitystä siitä, että verkkosivujen huolellinen suunnittelu ja optimointi tukevat yrityksen digimarkkinointia ja tarjoavat potentiaalisille asiakkaille positiivisen käyttökokemuksen. Työ toi esille myös generatiivisen tekoälyn hyödyntämisen mahdollisuudet sisällöntuotannossa.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä tutustuttiin verkkosivujen merkitykseen yrityksen digitaalisessa markkinoinnissa ja myynnissä. Tarkemmin syvennyttiin hakukoneoptimoinnin kolmeen osa-alueeseen: tekniseen, sisällölliseen ja ulkoiseen optimointiin. Lisäksi analysoitiin generatiivisen tekoälyn käyttöä verkkosisällön tuotannossa, kuten tekstien ja blogisisältöjen laatimisessa. Teoreettinen osuus perustui ajankohtaiseen tietoon ja käytännön esimerkkeihin alan parhaista käytännöistä.
Verkkosivujen suunnitteluprosessi alkoi yrityksen tarpeiden ja tavoitteiden määrittelyllä. Menetelmänä työssä käytettiin vertailuanalyysiä, jonka avulla tutkittiin kahden alan kilpailijan verkkosivustoja. Vertailu tarjosi arvokasta tietoa eri käytännöistä ja auttoi hahmottamaan kilpailijoiden vahvuuksia ja heikkouksia. Sivuston rakennetta suunniteltaessa huomioitiin käyttäjäystävällisyys ja hakukoneiden vaatimukset. Toteutuksessa hyödynnettiin Wix-julkaisujärjestelmää, sivuston visuaalinen ilme luotiin valmiiden teemojen pohjalta ja sivusto hakukoneoptimoitiin huolellisesti. Sivustolle luotiin blogikirjoituksia generatiivisen tekoälyn avulla.
Opinnäytetyön tuotoksena syntyi toimiva ja hakukoneoptimoitu verkkosivusto, joka sisältää tiedot yrityksen palveluista, yhteydenottolomakkeen sekä blogin, jota voidaan hyödyntää sekä sisältömarkkinoinnissa että hakukonenäkyvyyden hankkimisessa. Blogisisällöt on optimoitu parantamaan näkyvyyttä hakutuloksissa ja tukemaan yrityksen brändiä. Generatiivisen tekoälyn avulla luotu sisältö arvioitiin tarkasti ja muokattiin mahdollisimman laadukkaaksi, jotta se vastasi sekä sivun käyttäjien että hakukoneiden tarpeisiin.
Opinnäytetyön tekemisen aikana saatuja oppeja verkkosivujen suunnittelusta ja hakukoneoptimoinnista voidaan varmasti hyödyntää myös tulevaisuudessa, kun yrityksen toiminta käynnistyy. Työ loi hyvän pohjan sivuston jatkokehitykselle siinä vaiheessa, kun yrityksellä on lisää materiaalia lisättäväksi verkkosivulle. Opinnäytetyöprosessi vahvisti kirjoittajan käsitystä siitä, että verkkosivujen huolellinen suunnittelu ja optimointi tukevat yrityksen digimarkkinointia ja tarjoavat potentiaalisille asiakkaille positiivisen käyttökokemuksen. Työ toi esille myös generatiivisen tekoälyn hyödyntämisen mahdollisuudet sisällöntuotannossa.