Himos ympärivuotisena matkailukohteena- Willi Länsi -huvikeskus uutena vetovoimatekijänä
Heiskanen, Eevi (2024)
Heiskanen, Eevi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120131640
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120131640
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii Himoksen matkailualuetta ja uuden Willi Länsi -huvikeskuksen roolia alueen ympärivuotisen vetovoiman kasvattamisessa. Willi Länsi -huvikeskus on Himoksella sijaitseva monipuolinen viihde- ja elämyskohde, joka pyrkii houkuttelemaan eri-ikäisiä vierailijoita ympäri vuoden. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää mitkä tekijät houkuttelevat asiakkaita valitsemaan Himoksen ja Willi Länsi -huvikeskuksen matkakohteekseen ja millaiset palvelut ja tekijät lisäävät kiinnostusta ja asiakasuskollisuutta. Opinnäytetyön keskeisiä teemoja ovat kotimaan matkailun vetovoimatekijät, asiakaskokemuksen merkitys asiakkaan sitouttamisessa sekä matkailun ympärivuotisuus. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii HimosLomat Oy.
Tietoperusta alkaa HimosLomat Oy:n ja Willi Länsi -huvikeskuksen esittelyllä. Tietoperustan ensimmäinen osa käsittelee kotimaanmatkailua, jossa tarkastellaan erityisesti kotimaan matkailunvetovoimatekijöitä sekä ympärivuotista matkailua ja sen kausiluonteisuutta. Lisäksi käydään läpi ympärivuotisuuden hyötyjä ja haasteita. Vetovoimatekijöitä käydään läpi myös Himoksen näkökulmasta. Toisessa osassa tietoperustaa käydään läpi asiakaskokemusta ja asiakassitoutumista matkailualalla.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin kvalitatiivin menetelmin Webropol-ohjelmalla toteutetun kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake lähetettiin sosiaalisen median kautta kohderyhmälle. Tutkimuksen kohteena oli Himoksella jo vierailleet sekä potentiaaliset uudet vierailijat. Kyselytutkimuksessa oli yhteensä 14 kysymystä ja vastaajia oli suurimpaan osaan kysymyksiä 58. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia, jonka avulla kyselyvastaukset ryhmiteltiin keskeisiksi pääryhmiksi.
Tutkimuksen tulosten perusteella Himos ja Willi Länsi-huvikeskus kiinnostaa matkakohteena ja niiden suurin vetovoimatekijä on monipuolinen aktiviteettitarjonta ympäri vuoden. Lisäksi ravintolapalvelut, erityistarjoukset sekä teematapahtumat ovat vastaajia houkuttelevia, jotka lisäävät asiakkaan sitoutumista kohteeseen. Vastauksissa korostui myös ympärivuotisen kohdennetun markkinoinnin ja näkyvyyden tärkeys. Potentiaaliset asiakkaat kaipaisivat erityisesti erilaisia aktiviteetteja ja tapahtumia myös sesonkien ulkopuolella. Himos ja Willi Länsi -huvikeskus voivat vahvistaa ympärivuotista vetovoimaansa kehittämällä ja markkinoimalla sesonkien ulkopuolisia tapahtumia ja uusia aktiviteetteja. Markkinoinnin kohdistaminen Etelä-Suomen alueella voisi myös kasvattaa kohteen houkuttelevuutta. Kokonaisuudessaan tutkimus tarjoaa konkreettisia kehitysehdotuksia Himoksen ja Willi Länsi -huvikeskuksen ympärivuotisen houkuttelevuuden ja asiakassitoutumisen parantamiseksi.
Tietoperusta alkaa HimosLomat Oy:n ja Willi Länsi -huvikeskuksen esittelyllä. Tietoperustan ensimmäinen osa käsittelee kotimaanmatkailua, jossa tarkastellaan erityisesti kotimaan matkailunvetovoimatekijöitä sekä ympärivuotista matkailua ja sen kausiluonteisuutta. Lisäksi käydään läpi ympärivuotisuuden hyötyjä ja haasteita. Vetovoimatekijöitä käydään läpi myös Himoksen näkökulmasta. Toisessa osassa tietoperustaa käydään läpi asiakaskokemusta ja asiakassitoutumista matkailualalla.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin kvalitatiivin menetelmin Webropol-ohjelmalla toteutetun kyselylomakkeen avulla. Kyselylomake lähetettiin sosiaalisen median kautta kohderyhmälle. Tutkimuksen kohteena oli Himoksella jo vierailleet sekä potentiaaliset uudet vierailijat. Kyselytutkimuksessa oli yhteensä 14 kysymystä ja vastaajia oli suurimpaan osaan kysymyksiä 58. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia, jonka avulla kyselyvastaukset ryhmiteltiin keskeisiksi pääryhmiksi.
Tutkimuksen tulosten perusteella Himos ja Willi Länsi-huvikeskus kiinnostaa matkakohteena ja niiden suurin vetovoimatekijä on monipuolinen aktiviteettitarjonta ympäri vuoden. Lisäksi ravintolapalvelut, erityistarjoukset sekä teematapahtumat ovat vastaajia houkuttelevia, jotka lisäävät asiakkaan sitoutumista kohteeseen. Vastauksissa korostui myös ympärivuotisen kohdennetun markkinoinnin ja näkyvyyden tärkeys. Potentiaaliset asiakkaat kaipaisivat erityisesti erilaisia aktiviteetteja ja tapahtumia myös sesonkien ulkopuolella. Himos ja Willi Länsi -huvikeskus voivat vahvistaa ympärivuotista vetovoimaansa kehittämällä ja markkinoimalla sesonkien ulkopuolisia tapahtumia ja uusia aktiviteetteja. Markkinoinnin kohdistaminen Etelä-Suomen alueella voisi myös kasvattaa kohteen houkuttelevuutta. Kokonaisuudessaan tutkimus tarjoaa konkreettisia kehitysehdotuksia Himoksen ja Willi Länsi -huvikeskuksen ympärivuotisen houkuttelevuuden ja asiakassitoutumisen parantamiseksi.