Nabon brändin kehittäminen
Söderbacka, Sara (2024)
Söderbacka, Sara
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120131718
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120131718
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin ja perehdyttiin brändin merkitykseen sekä brändäykseen ja luotiin Nabolle brändäyssuunnitelma. Nabo on Nokian Nahkatuotteen oma laukkumerkki, jota myydään omissa tehtaanmyymälöissä NT-Boxeissa sekä jälleenmyyjillä. Nabo ei ole merkkinä kovin tunnettu eikä sen brändikuva ole erityisen vahva. Tämän tilanteen parantaminen toimi työn motiivina. Tavoitteena oli luoda käyttökelpoinen ja yksinkertainen brändäyssuunnitelma Nabolle.
Tämä työ oli toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen. Tiedonkeruuna työssä toimi kirjallisiin lähteisiin ja teoriatietoon tutustuminen, keskustelut asiakkaiden ja henkilöstön kanssa, sekä tekijän omat kokemukset ja havainnot ollessaan töissä NT-Boxissa.
Työssä tutustuttiin brändäyksen ja markkinoinnin keskeisiin teorioihin, hyvän brändin ominaisuuksiin sekä brändin rakentamiseen. Nabon nykytilanne analysoitiin ja haasteet sekä tavoitteet kartoitettiin. Tästä siirryttiin brändäyssuunnitelman rakentamiseen. Suunnitelma rakennettiin hyödyntäen tekijän omia taustatietoja sekä brändäyksen teoriaa. Tuloksena syntyi käytännönläheinen suunnitelma, jonka avulla Nabon brändiä voi alkaa rakentaa vahvemmaksi ja tunnetummaksi.
Tämä työ oli toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tutkimusmenetelmä oli kvalitatiivinen. Tiedonkeruuna työssä toimi kirjallisiin lähteisiin ja teoriatietoon tutustuminen, keskustelut asiakkaiden ja henkilöstön kanssa, sekä tekijän omat kokemukset ja havainnot ollessaan töissä NT-Boxissa.
Työssä tutustuttiin brändäyksen ja markkinoinnin keskeisiin teorioihin, hyvän brändin ominaisuuksiin sekä brändin rakentamiseen. Nabon nykytilanne analysoitiin ja haasteet sekä tavoitteet kartoitettiin. Tästä siirryttiin brändäyssuunnitelman rakentamiseen. Suunnitelma rakennettiin hyödyntäen tekijän omia taustatietoja sekä brändäyksen teoriaa. Tuloksena syntyi käytännönläheinen suunnitelma, jonka avulla Nabon brändiä voi alkaa rakentaa vahvemmaksi ja tunnetummaksi.