Halpalentoliikenne tilinpäätösanalyysin valossa
De Lorenzo, Juri (2024)
De Lorenzo, Juri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231731
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin kolmea tunnettua halpalentoyhtiötä, Ryanair, Wizz Air ja Norwegian, ja yhtä perinteistä lentoyhtiötä, Finnair. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten Ryanair, Wizz Air, Norwegian ja Finnair ovat pärjänneet taloudellisesti koronapandemian jälkeen. Tutkimuksessa keskityttiin analysoimaan yhtiöiden kasvua, kannattavuutta, maksuvalmiutta ja vakavaraisuutta tilinpäätöstietojen perusteella. Tutkimusmenetelmäksi valittiin sekä kvantitatiivinen, että kvalitatiivinen tutkimus.
Tutkimus rajattiin viimeiseen kolmeen tilikauteen ja keskityttiin lentoyhtiöiden tunnuslukujen tarkasteluun ja vertailuun, eli, tunnuslukuanalyysiin. Tutkimusaineistona käytettiin yritysten vuosikertomuksia ja tilinpäätöstietoja. Tulosten perusteella todettiin, että Ryanair oli vahvimmassa taloudellisessa asemassa pandemian jälkeen erityisesti alhaisen velkaantuneisuutensa ja hyvän maksuvalmiutensa ansiosta. Wizz Airin korkea velkaantumisaste teki siitä alttiin taloudellisille riskeille, kun taas Norwegian ja Finnair olivat parantaneet tilannettaan, mutta säilyttivät yhä riippuvuuden velasta. Ryanairin kustannustehokkuus ja reittiverkoston laajentaminen vahvistivat sen taloudellista asemaa. Sen sijaan Wizz Airin aggressiivinen kasvustrategia heikensi sen kannattavuutta.
Tutkimuksen päätelmissä todettiin, että halpalentoyhtiöt hyötyivät kustannustehokkaista toimintamalleistaan, mutta niiden taloudellinen suorituskyky vaihteli voimakkaasti. Ryanairin strateginen päätös panostaa polttoainetehokkaisiin koneisiin ja karsia ylimääräisiä kuluja osoittautui menestyksekkääksi, kun taas Wizz Airin voimakas kasvu aiheutti taloudellisia paineita. Jatkotutkimusehdotuksina tuli mieleen halpalentoyhtiöiden ja perinteisten lentoyhtiöiden pitkän aikavälin kestävyyden tarkastelu markkinamuutoksissa sekä ympäristövaatimusten kiristyessä.
Tutkimus rajattiin viimeiseen kolmeen tilikauteen ja keskityttiin lentoyhtiöiden tunnuslukujen tarkasteluun ja vertailuun, eli, tunnuslukuanalyysiin. Tutkimusaineistona käytettiin yritysten vuosikertomuksia ja tilinpäätöstietoja. Tulosten perusteella todettiin, että Ryanair oli vahvimmassa taloudellisessa asemassa pandemian jälkeen erityisesti alhaisen velkaantuneisuutensa ja hyvän maksuvalmiutensa ansiosta. Wizz Airin korkea velkaantumisaste teki siitä alttiin taloudellisille riskeille, kun taas Norwegian ja Finnair olivat parantaneet tilannettaan, mutta säilyttivät yhä riippuvuuden velasta. Ryanairin kustannustehokkuus ja reittiverkoston laajentaminen vahvistivat sen taloudellista asemaa. Sen sijaan Wizz Airin aggressiivinen kasvustrategia heikensi sen kannattavuutta.
Tutkimuksen päätelmissä todettiin, että halpalentoyhtiöt hyötyivät kustannustehokkaista toimintamalleistaan, mutta niiden taloudellinen suorituskyky vaihteli voimakkaasti. Ryanairin strateginen päätös panostaa polttoainetehokkaisiin koneisiin ja karsia ylimääräisiä kuluja osoittautui menestyksekkääksi, kun taas Wizz Airin voimakas kasvu aiheutti taloudellisia paineita. Jatkotutkimusehdotuksina tuli mieleen halpalentoyhtiöiden ja perinteisten lentoyhtiöiden pitkän aikavälin kestävyyden tarkastelu markkinamuutoksissa sekä ympäristövaatimusten kiristyessä.