Sosiaalisen median opas ja vuosikello Eurohostellille
Sandstrom, Saana (2024)
Sandstrom, Saana
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231734
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231734
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda sosiaalisen median opas ja vuosikello parantamaan Eurohostellin sisältömarkkinointia Instagramissa ja Facebookissa. Vuosikello luotiin viikkokohtaiseksi ja selkeyttä lisäämään luotiin opas sosiaalisen median sisältömarkkinoinnista ja vuosikellon käyttämisestä. Eurohostel toimii majoitusliikkeenä Helsingissä Katajanokalla.
Sisältömarkkinointi tarkoittaa markkinointia sosiaalisen median kanavilla ilman maksettua mainontaa. Sen tavoitteena on kasvattaa yritykselle uskollista asiakaskuntaa ja rakentaa luottamusta brändiin pitkällä aikavälillä. Parhaiten sisältömarkkinoinnista saa kaiken irti, kun suunnittelee etukäteen, miten ja milloin julkaistaan sisältöä, jolloin se tavoittaa kohdeyleisön parhaiten.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantajalle, sillä heillä oli tarve sosiaalisen median kehittämiselle sekä sosiaalisen median vuosikellolle. Lähtötilanteessa sisältömarkkinointi oli epäsäännöllistä ja suunnittelematonta ja siihen toivottiin parannusta. Oppaassa esitetään sisältömarkkinoinnin keskeiset elementit ja kerrotaan vuosikellon käytöstä.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee pääsääntöisesti sosiaalista mediaa ja sen kanavia kuten Instagramia ja Facebookia sekä sisältömarkkinoinnin suunnittelua. Tietoperustassa on käytetty mahdollisimman uusia ja luotettavia lähteitä, jotta tiedot ovat mahdollisimman ajankohtaisia ja käyttökelpoisia.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi vuosikello ja opas sosiaalisen median sisältömarkkinointiin. Työn perustana käytettiin sosiaalisen median sisältömarkkinoinnin analysointia SOSTAC-mallin avulla. Lähtötilanteen analysoimiseen käytettiin SWOT-analyysiä ja kilpailija-analyysia, jossa vertailtiin kahden samankaltaisen yrityksen ja yhden hieman sosiaalisessa mediassa menestyneen yrityksen sisältömarkkinointia. Sen lisäksi selvitettiin toimeksiantajan kohderyhmä ja luotiin sen perusteella ostajapersoonat. Lopuksi vielä käytiin läpi sosiaalisen median tavoitteet ja strategia sekä seuranta ja mittaaminen. Tätä tietoa hyödynnettiin vuosikellon ja oppaan tekemiseen. Opinnäytetyö aloitettiin huhtikuussa 2024 ja se valmistui marraskuussa 2024.
Sisältömarkkinointi tarkoittaa markkinointia sosiaalisen median kanavilla ilman maksettua mainontaa. Sen tavoitteena on kasvattaa yritykselle uskollista asiakaskuntaa ja rakentaa luottamusta brändiin pitkällä aikavälillä. Parhaiten sisältömarkkinoinnista saa kaiken irti, kun suunnittelee etukäteen, miten ja milloin julkaistaan sisältöä, jolloin se tavoittaa kohdeyleisön parhaiten.
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantajalle, sillä heillä oli tarve sosiaalisen median kehittämiselle sekä sosiaalisen median vuosikellolle. Lähtötilanteessa sisältömarkkinointi oli epäsäännöllistä ja suunnittelematonta ja siihen toivottiin parannusta. Oppaassa esitetään sisältömarkkinoinnin keskeiset elementit ja kerrotaan vuosikellon käytöstä.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee pääsääntöisesti sosiaalista mediaa ja sen kanavia kuten Instagramia ja Facebookia sekä sisältömarkkinoinnin suunnittelua. Tietoperustassa on käytetty mahdollisimman uusia ja luotettavia lähteitä, jotta tiedot ovat mahdollisimman ajankohtaisia ja käyttökelpoisia.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi vuosikello ja opas sosiaalisen median sisältömarkkinointiin. Työn perustana käytettiin sosiaalisen median sisältömarkkinoinnin analysointia SOSTAC-mallin avulla. Lähtötilanteen analysoimiseen käytettiin SWOT-analyysiä ja kilpailija-analyysia, jossa vertailtiin kahden samankaltaisen yrityksen ja yhden hieman sosiaalisessa mediassa menestyneen yrityksen sisältömarkkinointia. Sen lisäksi selvitettiin toimeksiantajan kohderyhmä ja luotiin sen perusteella ostajapersoonat. Lopuksi vielä käytiin läpi sosiaalisen median tavoitteet ja strategia sekä seuranta ja mittaaminen. Tätä tietoa hyödynnettiin vuosikellon ja oppaan tekemiseen. Opinnäytetyö aloitettiin huhtikuussa 2024 ja se valmistui marraskuussa 2024.