Aikuisen sairaalapotilaan hoitoelvytys
Suokas, Eetu; Halla-aho, Jenna (2024)
Suokas, Eetu
Halla-aho, Jenna
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931367
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931367
Tiivistelmä
Sydänpysähdys on henkeä uhkaava tila, jossa potilas on tajuton ja hengitys
on epänormaalia. Terveydenhuollon henkilökunnan on tärkeää tunnistaa sairaalapotilaan elottomuus ja osata hälyttää lisäapua, sekä aloittaa peruselvytys. Jokaisen elvytystilanteen päätyttyä tulisi arvioida, mitkä ovat sellaisia asioita, joita voidaan mahdollisesti jatkossa kehittää elvytyksen ennakoinnin sekä
hoidon näkökulmasta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa verkko-oppimateriaali Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille aikuisen sairaalapotilaan hoitoelvytyksestä, pois lukien elvytyksen erityistilanteet. Opinnäytetyön
tavoitteena oli ylläpitää ja lisätä sairaanhoitajaopiskelijoiden hoitoelvytys valmiuksia ja -osaamista, sekä parantaa potilasturvallisuutta.
Opinnäytetyö toteutettiin viisivaiheisena tuotekehitysprosessina. Tuotekehityksen eri vaiheita olivat kehitystarpeen tunnistaminen, ideointivaihe, luonnosteluvaihe, kehittämisvaihe sekä viimeistelyvaihe.
Kehittämistarpeen tunnistamisvaiheessa saatiin opinnäytetyöhön toimeksianto, ja yhteisymmärryksessä toimeksiantajan kanssa aiheeksi valikoitui aikuisen sairaalapotilaan hoitoelvytys. Ideointivaiheessa käytettiin hyväksi aivoriihtä sekä benchmarking-vertailumenetelmää verkko-oppimateriaalin suunnittelun tukena. Luonnosteluvaiheessa kirjoitettiin teoreettista viitekehystä ja aloitettiin suunnittelemaan Learn-verkko-oppimateriaalialustaa. Kehittämisvaiheessa verkko-oppimateriaali valmistui Learn-alustalle ja valmis tuote esitestattiin. Esitestausta varten tehtiin Webropol-kysely ja saatekirje. Viimeistelyvaiheessa verkko-oppimateriaalista saadut palautteet käytiin läpi. Kysely lähetettiin 52:lle päivystys ja tehohoitotyön syventävän opintojakson sairaanhoitajaopiskelijalle, joista kyselyyn vastasi 4. Esitestauksen jälkeen verkko-oppimateriaaliin ei tehty muutoksia, sillä palaute oli pääosin positiivista, eikä varsinaisia
kehitysideoita tullut.
Jatkokehitysehdotuksina verkko-oppimateriaalia voisi tulevaisuudessa esitestata uudelleen ja laajemman vastausmäärän perusteella tehdä parannuksia.
Verkko-oppimateriaalin voisi kääntää esimerkiksi englannin kielelle, mikä tukisi myös kansainvälisten opiskelijoiden oppimista. Verkko-oppimateriaaliin
hyvän lisän toisi myös havainnollistavat videot eri hoitoelvytyksen osa-alueista.
Asiasanat: sydänpysähdys, aikuinen, hoitoelvytys, verkko-oppimateriaali,
opinnäytetyö
on epänormaalia. Terveydenhuollon henkilökunnan on tärkeää tunnistaa sairaalapotilaan elottomuus ja osata hälyttää lisäapua, sekä aloittaa peruselvytys. Jokaisen elvytystilanteen päätyttyä tulisi arvioida, mitkä ovat sellaisia asioita, joita voidaan mahdollisesti jatkossa kehittää elvytyksen ennakoinnin sekä
hoidon näkökulmasta.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa verkko-oppimateriaali Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille aikuisen sairaalapotilaan hoitoelvytyksestä, pois lukien elvytyksen erityistilanteet. Opinnäytetyön
tavoitteena oli ylläpitää ja lisätä sairaanhoitajaopiskelijoiden hoitoelvytys valmiuksia ja -osaamista, sekä parantaa potilasturvallisuutta.
Opinnäytetyö toteutettiin viisivaiheisena tuotekehitysprosessina. Tuotekehityksen eri vaiheita olivat kehitystarpeen tunnistaminen, ideointivaihe, luonnosteluvaihe, kehittämisvaihe sekä viimeistelyvaihe.
Kehittämistarpeen tunnistamisvaiheessa saatiin opinnäytetyöhön toimeksianto, ja yhteisymmärryksessä toimeksiantajan kanssa aiheeksi valikoitui aikuisen sairaalapotilaan hoitoelvytys. Ideointivaiheessa käytettiin hyväksi aivoriihtä sekä benchmarking-vertailumenetelmää verkko-oppimateriaalin suunnittelun tukena. Luonnosteluvaiheessa kirjoitettiin teoreettista viitekehystä ja aloitettiin suunnittelemaan Learn-verkko-oppimateriaalialustaa. Kehittämisvaiheessa verkko-oppimateriaali valmistui Learn-alustalle ja valmis tuote esitestattiin. Esitestausta varten tehtiin Webropol-kysely ja saatekirje. Viimeistelyvaiheessa verkko-oppimateriaalista saadut palautteet käytiin läpi. Kysely lähetettiin 52:lle päivystys ja tehohoitotyön syventävän opintojakson sairaanhoitajaopiskelijalle, joista kyselyyn vastasi 4. Esitestauksen jälkeen verkko-oppimateriaaliin ei tehty muutoksia, sillä palaute oli pääosin positiivista, eikä varsinaisia
kehitysideoita tullut.
Jatkokehitysehdotuksina verkko-oppimateriaalia voisi tulevaisuudessa esitestata uudelleen ja laajemman vastausmäärän perusteella tehdä parannuksia.
Verkko-oppimateriaalin voisi kääntää esimerkiksi englannin kielelle, mikä tukisi myös kansainvälisten opiskelijoiden oppimista. Verkko-oppimateriaaliin
hyvän lisän toisi myös havainnollistavat videot eri hoitoelvytyksen osa-alueista.
Asiasanat: sydänpysähdys, aikuinen, hoitoelvytys, verkko-oppimateriaali,
opinnäytetyö