Laadunvarmistuksen ja laadunhallinnan menetelmät sekä käytännöt : liike- ja toimitilarakentaminen
Reijo, Joel (2024)
Reijo, Joel
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120131643
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120131643
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan liike- ja toimitilojen rakennusprojektien laadunvarmistuksen ja laadunhallinnan keskeisiä käytäntöjä ja menetelmiä sekä niihin vaikuttavia tekijöitä urakkasopimuksen allekirjoittamisesta luovutusvaiheeseen asti. Työssä analysoidaan lainsäädännön, rakennusalan sopimusten ja käytännön työkalujen roolia laadunhallinnassa.
Työssä hyödynnetään kirjallisuutta, verkkojulkaisuja, RT- ja Ratu-kortistoja sekä rakennusalan säädöksiä, jotka käsittelevät laatua ja sen hallintaa. Lisäksi tarkastellaan keskeisiä laatujohtamisen menetelmiä, kuten Kaizen, PDCA-malli ja 5S, jotka ovat olennaisia jatkuvan parantamisen prosessissa rakennusprojekteissa.
Tulokset osoittavat, että tehokas laadunhallinta ja -varmistus ovat elintärkeitä rakennushankkeiden onnistumiselle. Laadun puutteet voivat aiheuttaa merkittäviä ongelmia. Jatkuva parantaminen ja säännöllinen laadunvalvonta ovat avainasemassa virheiden ehkäisemisessä ja odotusten täyttämisessä.
Työssä hyödynnetään kirjallisuutta, verkkojulkaisuja, RT- ja Ratu-kortistoja sekä rakennusalan säädöksiä, jotka käsittelevät laatua ja sen hallintaa. Lisäksi tarkastellaan keskeisiä laatujohtamisen menetelmiä, kuten Kaizen, PDCA-malli ja 5S, jotka ovat olennaisia jatkuvan parantamisen prosessissa rakennusprojekteissa.
Tulokset osoittavat, että tehokas laadunhallinta ja -varmistus ovat elintärkeitä rakennushankkeiden onnistumiselle. Laadun puutteet voivat aiheuttaa merkittäviä ongelmia. Jatkuva parantaminen ja säännöllinen laadunvalvonta ovat avainasemassa virheiden ehkäisemisessä ja odotusten täyttämisessä.