Näytä suppeat kuvailutiedot

Software development platform for student projects : case: WIMMA Capstone

Parviainen, Reima (2024)

dc.contributor.authorParviainen, Reima
dc.date.accessioned2024-12-02T07:53:22Z
dc.date.available2024-12-02T07:53:22Z
dc.date.issued2024-
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/871875
dc.description.abstractJyväskylän ammattikorkeakoulussa on vuosien varrella toteutettu projektioppimisen kokonaisuuksia useissa eri muodoissa useilla eri nimillä, kuten WIMMA Lab, Summer Factory, Challenge Factory ja Future Factory. Näihin projekteihin on tarvittu ohjelmistojen kehittämiseen ja julkaisemiseen ohjelmistokehitysalusta. Projektin alussa verkkopalvelimien, koodirepositorioiden, CI/CD:n ja paikallisten kehitysympäristöjen pystyttäminen voi osoittautua haastavaksi. Tämän vuoksi aiempien toteutuksien opiskelijaryhmät ovat koonneet ja päivittäneet ohjeistuksia parhaista käytänteistä kehitysympäristön pystyttämiseen. Uusi opintokokonaisuus WIMMA Capstone laajentaa aiempina vuosina hankittua tietämystä. Jyväskylän ammattikorkeakoulun lehtori Marko Rintamäki tilasi työn Docker-pohjaiselle ohjelmistokehitysalustalle. Tavoitteena oli koota yhteen aiempien toteutuksien parhaat käytännöt ja yksinkertaistaa ohjeita niin, että opiskelijat voisivat perustaa projektiympäristönsä itse ja tarvitsisivat vähemmän apua Jamkin henkilökunnalta. Työn aikana luotua ohjeistusta arvioitiin sen perusteella, miten se vaikuttaa ohjelmistoprojektin aloitusvaiheeseen ja miten hyvin se soveltuu eritasoisille opiskelijoille. Tutkimus aloitettiin käymällä läpi vanhoja ohjeistuksia ympäristöjen pystyttämisestä ja niistä luotiin perusrakenne, jonka perusteella pystytettiin testiympäristö. Asennusprosessi dokumentoitiin kuvakaappausten ja muistiinpanojen avulla kaikissa vaiheissa paikallisen tietokoneen asennuksista ja CSC Pouta -verkkopalvelimen pystytykseen. Sekalainen dokumentaatio suodatettiin ja järjesteltiin useaan kertaan mahdollisimman suoraviivaiseksi versioksi. Kun ohjeistus valmistui testausta varten, sisältö käytiin uudelleen läpi mahdollisten epäjohdonmukaisuuksien tai virheiden tunnistamiseksi, jotta ne voitiin korjata ennen julkaisemista. Lopputuotteena oli ohjelmistokehitysalustan ohjeistus, johon kuuluu kaikkiaan aloitussivu, sivu esimerkki sovelluksesta ja viisisivuinen ohjeistus ympäristön pystytykseen. Ohjeiden tarkoituksena oli antaa kokemattomalle opiskelijaryhmälle mahdollisuus aloittaa uusi ohjelmistoprojekti suhteellisen vaivattomasti. Kun arvioitiin ohjeen kykyä nopeuttaa ohjelmistoprojektin aloitusvaihetta, todettiin, että se auttoi aloitusta lähes kaikin tavoin. Ohjeistuksessa käytettiin otsikoituja kuvakaappauksia ja tekstimuotoisia ohjeita koodinpätkineen. Näiden lisäksi lisättiin linkkejä, jotka viittasivat asiaankuuluvaan dokumentaatioon ja videosisältöön tarkempaa syventymistä varten. Nämä monikanavaiset ohjeet auttoivat lukijaa pääsemään helposti alkuun.-
dc.description.abstractThe project learning concept has been used in Jyväskylä University of Applied Sciences throughout the years in various formats under varying titles like Summer Factory, Challenge Factory, Future Factory and WIMMA Lab. All of these have had a need for a software development platform for creating and deploying the produced software. The learning curve for setting up the local development environments, code repositories, continuous integration pipelines and web servers might be overwhelming at the start of the projects. This is why best practices for setting up the environments have been collected and updated by previous years’ student teams. WIMMA Capstone is a new study module that will build on learnings from previous years. The research for a Docker-based software development platform was commissioned by senior lecturer Marko Rintamäki of Jyväskylä University of Applied Sciences. The objective was to collect best practices from previous iterations and streamline the instructions so that the students can set up their project environments independently thus minimizing the need for guidance from Jamk personnel. The instructions were evaluated by how they affect the initiation phase of a software project and how they serve students with varying skill levels. The research was done by going through old support materials and creating a baseline from them and a working test environment was built accordingly. The process of setting up the platform from the local machine all the way to the CSC Pouta web server was documented in detail as screenshots and notes. This large and unorganized documentation then went through multiple filters and rearrangement to create a streamlined version of it. When the guideline was ready to be tested the material was gone through once more to find inconsistencies or errors in it to patch them before release. The result was a guideline for a software development platform which included a landing page, an example web application setup and the five-step guide to set up the environment. The guideline was built so that a student team can start a new software project with almost no prior experience. The guideline was evaluated by how it streamlines the initiation phase of a software project, and the conclusion was that the guideline helped the initiation phase in almost every step. The material was built using annotated screenshots, textual instructions with code snippets. Links to further reading were also added pointing to related documentation and video content. This helped the reader to get up to speed without experience from the tools and environments used in the guideline.-
dc.language.isoeng-
dc.rightsCC BY 4.0-
dc.titleSoftware development platform for student projects : case: WIMMA Capstone-
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|-
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:amk-2024112931443-
dc.subject.degreeprogramfi=Tieto- ja viestintätekniikka|sv=Informations- och kommunikationsteknik|en=Information and Communications Technology|-
dc.subject.ysosoftware development-
dc.subject.ysoprojects-
dc.subject.ysosoftware engineering-
dc.subject.ysoguidelines-
dc.subject.ysoproject work-
dc.relation.contractorJyväskylän Ammattikorkeakoulu-
dc.subject.disciplineTieto- ja viestintätekniikka (AMK)-
annif.suggestions.linkshttp://www.yso.fi/onto/yso/p21530|http://www.yso.fi/onto/yso/p10564|http://www.yso.fi/onto/yso/p26592|http://www.yso.fi/onto/yso/p4230|http://www.yso.fi/onto/yso/p3006|http://www.yso.fi/onto/yso/p6621|http://www.yso.fi/onto/yso/p5462|http://www.yso.fi/onto/yso/p16486|http://www.yso.fi/onto/yso/p17097|http://www.yso.fi/onto/yso/p4763en


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot