Opas B2B-tapaamisten sopimiseen puhelimitse
Noro, Anton (2024)
Noro, Anton
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120131668
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120131668
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyön käsittelee B2B-tapaamisten sopimista puhelimitse. Työ keskittyy tapaamisten sopimisen merkitykseen ja pyrkii tarjoamaan markkinoijille käytännönläheisiä työkaluja ja ohjeita, joiden avulla voidaan sopia entistä enemmän ja laadukkaammin tapaamisia B2B-asiakkaille puhelimitse. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda toimeksiantajayritykselle selkeä ja käytännöllinen opas, jota jokainen tapaamisten sopimistyötä tekevä aloitteleva tai kokenut markkinoijia voi hyödyntää jatkuvan oppimisen tukena.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu myyntiprosessin vaiheista, markkinointipuheluiden vaiheista ja neuvottelutaidoista, jotka ovat keskeisiä asioita onnistuneen B2B-asikaskontaktoinnin kannalta. Opinnäytetyön teoriaosuus kuvaa myyntiprosessin kokonaisuudessaan alkaen prospektoinnista eli potentiaalisten asiakkaiden kartoittamisesta aina kaupan päättämiseen saakka. Teoreettisen viitekehyksen tavoitteena on antaa syvällinen ymmärrys siitä, miten suunnitelmallinen myyntiprosessi ja tehokkaat puhelutekniikat vaikuttavat sovittujen tapaamisten määrään ja laatuun.
Menetelmänä tässä työssä hyödynnettiin kvalitatiivista tutkimusta. Puolistrukturoitujen asiantuntijahaastattelujen avulla saatiin työlle asetettuun tutkimusongelmaan ratkaisu. Haastattelujen avulla alan ammattilaisilta saatiin näkemyksiä, joista pystyttiin löytämään vastaukset tutkimuskysymyksiin.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi opas, joka tarjoaa konkreettisia vinkkejä ja erilaisia ratkaisuja yrityksen uusasiakashankintaan. Näiden avulla markkinoija voi kehittää omia työskentelytapojaan, saada onnistuneemmin sovittua tapaamisia B2B-asiakkaille sekä parantaa yrityksen myyntiprosessien sujuvuutta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta rakenteellisen ja järjestelmällisen tapaamisten sopimisen prosessin lisäävän merkittävästi tehokkuutta yritysten asiakashankinnassa ja tarjoaa kilpailuetua markkinoilla.
Asiasanat: myyntiprosessi, tapaamisten sopiminen, buukkaus, kylmäsoitto, puhelinkontaktointi
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu myyntiprosessin vaiheista, markkinointipuheluiden vaiheista ja neuvottelutaidoista, jotka ovat keskeisiä asioita onnistuneen B2B-asikaskontaktoinnin kannalta. Opinnäytetyön teoriaosuus kuvaa myyntiprosessin kokonaisuudessaan alkaen prospektoinnista eli potentiaalisten asiakkaiden kartoittamisesta aina kaupan päättämiseen saakka. Teoreettisen viitekehyksen tavoitteena on antaa syvällinen ymmärrys siitä, miten suunnitelmallinen myyntiprosessi ja tehokkaat puhelutekniikat vaikuttavat sovittujen tapaamisten määrään ja laatuun.
Menetelmänä tässä työssä hyödynnettiin kvalitatiivista tutkimusta. Puolistrukturoitujen asiantuntijahaastattelujen avulla saatiin työlle asetettuun tutkimusongelmaan ratkaisu. Haastattelujen avulla alan ammattilaisilta saatiin näkemyksiä, joista pystyttiin löytämään vastaukset tutkimuskysymyksiin.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi opas, joka tarjoaa konkreettisia vinkkejä ja erilaisia ratkaisuja yrityksen uusasiakashankintaan. Näiden avulla markkinoija voi kehittää omia työskentelytapojaan, saada onnistuneemmin sovittua tapaamisia B2B-asiakkaille sekä parantaa yrityksen myyntiprosessien sujuvuutta.
Johtopäätöksenä voidaan todeta rakenteellisen ja järjestelmällisen tapaamisten sopimisen prosessin lisäävän merkittävästi tehokkuutta yritysten asiakashankinnassa ja tarjoaa kilpailuetua markkinoilla.
Asiasanat: myyntiprosessi, tapaamisten sopiminen, buukkaus, kylmäsoitto, puhelinkontaktointi