Verkkosivujen kehittämissuunnitelma: Case WDA Oy
Valkeinen, Jatta (2024)
Valkeinen, Jatta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120131667
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120131667
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on verkkosivujen kehittäminen asiakaskoke-
muksen näkökulmasta. Kehittämistyö toteutettiin yritykselle WDA Oy, joka toimii tanssialalla. Tämän työn tarkoituksena on auttaa toimeksiantajayritystä kehittämään digitaalista markkinointia tehokkaampien verkkosivujen avulla. Kehittämissuunnitelma tarjoaa yritykselle selkeät ohjeet, miten verkkosivuja on
kannattavinta kehittää asiakaskokemuksen näkökulmasta. Työn laajempana
tarkoituksena yritys saa tietoa myös siitä, miten erottua kilpailijoista ja miten
vahvistaa brändiä verkkosivujen avulla.
Tavoitteena oli parantaa yrityksen digitaalista markkinointia, ja sen suurimpana kehityskohteena olivat nykyiset verkkosivut. Tässä työssä selvitettiin, miten verkkosivuja voi kehittää asiakasystävällisemmäksi. Työn ratkaisuna selvitettiin asiakkaiden kokemuksia ja laadittiin niiden pohjalta toimiva kehittämissuunnitelma verkkosivuille.
Tutkimusaineisto koostuu yrittäjän ja asiakkaiden haastatteluista sekä
benchmarkauksesta. Näiden menetelmien avulla saatiin kattavaa tietoa,
minkä pohjalta kehittämissuunnitelma syntyi. Tutkimuksessa selvitettiin, miten
yrityksen asiakkaat kokevat nykyiset verkkosivut ja mitä odotuksia tai toiveita
heillä on verkkosivujen suhteen. Tämän lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, millaista brändimielikuvaa yritys haluaa tuoda verkkosivuilla esille ja miten se onnistuu tehokkaasti. Vertailemalla kilpailevien yritysten verkkosivuja saatiin paljon inspiraatioita ja ideoita kehittämissuunnitelmaan. Menetelmiä yhdisteltiin
tässä tutkimuksessa siten, että benchmarkauksen tuloksia vahvistettiin asiakashaastatteluilla.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi verkkosivujen kehittämissuunnitelma, jota yritys voi hyödyntää verkkosivujen muokkaamiseen. Asiakashaastatteluiden
pohjalta kerätty tieto tukee jo aiempaa teoriatietoa aiheesta, mikä vahvistaa
kehittämissuunnitelman onnistumista. Tämä kehittämissuunnitelma tarjoaa
WDA Oy:lle selkeät ohjeet menestyksekkääseen verkkosivujen luomiseen
asiakaskokemuksen näkökulmasta.
muksen näkökulmasta. Kehittämistyö toteutettiin yritykselle WDA Oy, joka toimii tanssialalla. Tämän työn tarkoituksena on auttaa toimeksiantajayritystä kehittämään digitaalista markkinointia tehokkaampien verkkosivujen avulla. Kehittämissuunnitelma tarjoaa yritykselle selkeät ohjeet, miten verkkosivuja on
kannattavinta kehittää asiakaskokemuksen näkökulmasta. Työn laajempana
tarkoituksena yritys saa tietoa myös siitä, miten erottua kilpailijoista ja miten
vahvistaa brändiä verkkosivujen avulla.
Tavoitteena oli parantaa yrityksen digitaalista markkinointia, ja sen suurimpana kehityskohteena olivat nykyiset verkkosivut. Tässä työssä selvitettiin, miten verkkosivuja voi kehittää asiakasystävällisemmäksi. Työn ratkaisuna selvitettiin asiakkaiden kokemuksia ja laadittiin niiden pohjalta toimiva kehittämissuunnitelma verkkosivuille.
Tutkimusaineisto koostuu yrittäjän ja asiakkaiden haastatteluista sekä
benchmarkauksesta. Näiden menetelmien avulla saatiin kattavaa tietoa,
minkä pohjalta kehittämissuunnitelma syntyi. Tutkimuksessa selvitettiin, miten
yrityksen asiakkaat kokevat nykyiset verkkosivut ja mitä odotuksia tai toiveita
heillä on verkkosivujen suhteen. Tämän lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, millaista brändimielikuvaa yritys haluaa tuoda verkkosivuilla esille ja miten se onnistuu tehokkaasti. Vertailemalla kilpailevien yritysten verkkosivuja saatiin paljon inspiraatioita ja ideoita kehittämissuunnitelmaan. Menetelmiä yhdisteltiin
tässä tutkimuksessa siten, että benchmarkauksen tuloksia vahvistettiin asiakashaastatteluilla.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi verkkosivujen kehittämissuunnitelma, jota yritys voi hyödyntää verkkosivujen muokkaamiseen. Asiakashaastatteluiden
pohjalta kerätty tieto tukee jo aiempaa teoriatietoa aiheesta, mikä vahvistaa
kehittämissuunnitelman onnistumista. Tämä kehittämissuunnitelma tarjoaa
WDA Oy:lle selkeät ohjeet menestyksekkääseen verkkosivujen luomiseen
asiakaskokemuksen näkökulmasta.