Evaluation Tool for B2B Marketing Strategy Readiness
Kiviranta, Pia (2024)
Kiviranta, Pia
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231767
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231767
Tiivistelmä
Tämä ylemmän ammattikorkeakoulun opinnäytetyö käsittelee markkinointistrategian valmiuden arviointityökalun kehittämistä B2B-yrityksille. Työkalu keskittyy arvioimaan, onko yrityksellä riittävät edellytykset tehokkaan markkinointistrategian luomiseen ja toteuttamiseen. Alkuperäisenä tavoitteena oli luoda markkinointistrategia ICT-yritykselle, tosin alkuperäisten analyysien vaatimien tietojen puutteellisuuden vuoksi tutkimus suuntautui markkinointistrategian valmiuden perusedellytysten tunnistamiseen ja niiden mittaamisen kehittämiseen.
Tutkimuksen lopulliset tutkimuskysymykset ovat:
1. Mitkä ovat vähimmäisvaatimukset, jotka B2B-yrityksen tulee täyttää ennen markkinointistrategian luomista?
2. Miten voidaan mitata, onko markkinointistrategian luominen mahdollista ja tehokasta?
Työn teoreettinen viitekehys esittelee SOSTAC-mallin sekä SWOT-, STP- ja PESTEL-analyysityökalut markkinointistrategian pohjana, jotka soveltuvat tähän tarkoitukseen perustellusti. Työn tavoitteen tukemiseksi teoreettista viitekehystä täydentää kirjallisuuskatsaus, jossa tarkastellaan markkinointistrategian vaatimuksia ja ajankohtaisia trendejä kirjallisuuden lähteiden pohjalta.
Työn tuloksena ja tutkimuskysymyksiin vastauksena kehitettiin työkalu, joka käsittelee markkinointistrategian valmiuksien näkökulmasta keskeisiä osa-alueita, kuten B2B yrityksen strategista linjausta, asiakassegmentointia, data-analytiikkaa ja digitaalista infrastruktuuria. Analysointityökalu tarjoaa käytännöllisen lähestymistavan B2B-yrityksille arvioida omaa sisäistä valmiutttaan markkinointistrategian kehittämiseen ja tunnistaa sen parannuskohteet ennen täysimittaisen markkinointistrategian luomista ja sen implementointia. Hyödyntämällä arviointityökalua markkinointistrategiavalmiuksien varmentamiseen sekä siihen tarvittavan datan ja resurssien riittävyydestä, voidaan myös opinnäytetyössä esiteltyjen analyysityökalujen avulla luoda raamit markkinointistrategialle.
Alunperin tämä tutkimuksellinen opinnäytetyö oli tarkoitus toteuttaa erityisesti ICT-sektorin tarpeiden näkökulmasta, ja sen tuloksena luotu työkalu on hyödynnettävissä ja hyödyllinen myös muilla toimialoilla, erityisesti start-up-yrityksille. Sen voidaan nähdä helpottavan ja tehostavan markkinointistrategian valmiuden arviointia, jolloin se antaa toimialasta riippumatta B2B-yrityksille selkeän lähtökohdan ennen strategian luomisprosessin aloittamista ja auttaa keskittymään relevantteihin kehityskohteisiin. Työkalu tarjoaa suurimman arvon B2B-yrityksille, joilla ei vielä ole käytäntöön tuotua markkinointistrategiaa, mutta jotka harkitsevat sellaisen luomista ja toteuttamista. This thesis explores the development of a marketing strategy readiness evaluation tool for B2B companies, focusing on assessing whether a company is prepared to create and implement an effective marketing strategy. The initial objective of the thesis was to create a marketing strategy for ICT company, but due to insufficient data needed for the original analyses, the research shifted into identifying the foundational requirements for marketing strategy readiness and how this readiness could be measured.
Final research questions for the research of thesis are:
1) What are the minimum requirements a B2B company must have in place before creating a marketing strategy?
2) How can it be measured whether the creation of a marketing strategy is feasible and can be done effectively?
The theoretical framework for this study introduces SOSTAC model and SWOT, STP, and PESTEL analysis tools as a base for marketing strategy. To support the thesis’ final aim, to create a diagnostic tool for marketing strategy readiness, theoretical framework is supported with literature review on marketing strategy requirements and current trends.
The developed tool for marketing strategy readiness addresses key areas such as strategic alignment, customer segmentation, data analysis, and digital infrastructure. The tool provides a practical approach for B2B companies to evaluate their readiness for marketing strategy development and a solution to self-assess improvement needing areas before creating a full marketing strategy. Using evaluation tool to assess the marketing strategy readiness and its help to obtain enough data and resources for the marketing strategy creation, the analytic tools introduced in the thesis can be used to create a base for the marketing strategy.
Originally this tool was created ICT sector in mind, but it can be seen also applicable and beneficial for other industrial sectors as well, especially start-ups. It makes the evaluation of marketing strategy readiness easier and more effective for B2B companies before launching into marketing strategy creation process itself. It offers most value for companies still without marketing strategy but considering creating and implementing one.
Tutkimuksen lopulliset tutkimuskysymykset ovat:
1. Mitkä ovat vähimmäisvaatimukset, jotka B2B-yrityksen tulee täyttää ennen markkinointistrategian luomista?
2. Miten voidaan mitata, onko markkinointistrategian luominen mahdollista ja tehokasta?
Työn teoreettinen viitekehys esittelee SOSTAC-mallin sekä SWOT-, STP- ja PESTEL-analyysityökalut markkinointistrategian pohjana, jotka soveltuvat tähän tarkoitukseen perustellusti. Työn tavoitteen tukemiseksi teoreettista viitekehystä täydentää kirjallisuuskatsaus, jossa tarkastellaan markkinointistrategian vaatimuksia ja ajankohtaisia trendejä kirjallisuuden lähteiden pohjalta.
Työn tuloksena ja tutkimuskysymyksiin vastauksena kehitettiin työkalu, joka käsittelee markkinointistrategian valmiuksien näkökulmasta keskeisiä osa-alueita, kuten B2B yrityksen strategista linjausta, asiakassegmentointia, data-analytiikkaa ja digitaalista infrastruktuuria. Analysointityökalu tarjoaa käytännöllisen lähestymistavan B2B-yrityksille arvioida omaa sisäistä valmiutttaan markkinointistrategian kehittämiseen ja tunnistaa sen parannuskohteet ennen täysimittaisen markkinointistrategian luomista ja sen implementointia. Hyödyntämällä arviointityökalua markkinointistrategiavalmiuksien varmentamiseen sekä siihen tarvittavan datan ja resurssien riittävyydestä, voidaan myös opinnäytetyössä esiteltyjen analyysityökalujen avulla luoda raamit markkinointistrategialle.
Alunperin tämä tutkimuksellinen opinnäytetyö oli tarkoitus toteuttaa erityisesti ICT-sektorin tarpeiden näkökulmasta, ja sen tuloksena luotu työkalu on hyödynnettävissä ja hyödyllinen myös muilla toimialoilla, erityisesti start-up-yrityksille. Sen voidaan nähdä helpottavan ja tehostavan markkinointistrategian valmiuden arviointia, jolloin se antaa toimialasta riippumatta B2B-yrityksille selkeän lähtökohdan ennen strategian luomisprosessin aloittamista ja auttaa keskittymään relevantteihin kehityskohteisiin. Työkalu tarjoaa suurimman arvon B2B-yrityksille, joilla ei vielä ole käytäntöön tuotua markkinointistrategiaa, mutta jotka harkitsevat sellaisen luomista ja toteuttamista.
Final research questions for the research of thesis are:
1) What are the minimum requirements a B2B company must have in place before creating a marketing strategy?
2) How can it be measured whether the creation of a marketing strategy is feasible and can be done effectively?
The theoretical framework for this study introduces SOSTAC model and SWOT, STP, and PESTEL analysis tools as a base for marketing strategy. To support the thesis’ final aim, to create a diagnostic tool for marketing strategy readiness, theoretical framework is supported with literature review on marketing strategy requirements and current trends.
The developed tool for marketing strategy readiness addresses key areas such as strategic alignment, customer segmentation, data analysis, and digital infrastructure. The tool provides a practical approach for B2B companies to evaluate their readiness for marketing strategy development and a solution to self-assess improvement needing areas before creating a full marketing strategy. Using evaluation tool to assess the marketing strategy readiness and its help to obtain enough data and resources for the marketing strategy creation, the analytic tools introduced in the thesis can be used to create a base for the marketing strategy.
Originally this tool was created ICT sector in mind, but it can be seen also applicable and beneficial for other industrial sectors as well, especially start-ups. It makes the evaluation of marketing strategy readiness easier and more effective for B2B companies before launching into marketing strategy creation process itself. It offers most value for companies still without marketing strategy but considering creating and implementing one.