Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Työajan kohdistamisen kehittäminen asiantuntijaorganisaatiossa

Ruusunen, Ilari (2024)

 
Avaa tiedosto
Ruusunen_Ilari.pdf (2.072Mt)
Lataukset: 


Ruusunen, Ilari
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231774
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Econia Solutions Oy:n asiantuntijaorganisaation päivittäistyöskentelyn rakennetta tavoitteena tuottaa kehitysehdotuksia työajan tehokkaampaan kohdistamiseen tutkimustulosten ja teoreettisen osuuden pohjalta. Työn keskeinen tavoite oli tutkia ja selvittää, miten asiantuntijaorganisaatio käyttää työaikaansa ja miten työaikaa saataisiin kohdistettua jatkossa tuottavampien työtehtävien suorittamiseen.

Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui asiantuntijaorganisaation päivittäistyöskentelyn luonteelle tyypillisistä lainalaisuuksista. Ylätason käsitteinä käsiteltiin palveluorganisaation johtamista ja suorituskykyä. Alatason käsitteitä olivat itsensä johtaminen, etätyön ominaisuudet ja johtaminen, suorituskyvyn johtaminen ja mittaaminen, sekä Lean-ajattelu.

Lähestymistapana tutkimuksessa käytettiin tapaustutkimusta. Tutkimuksessa sovellettiin monimenetelmällisyyttä käyttäen tutkimusmenetelminä kyselytutkimusta ja havainnointia. Kysely sisälsi monivalintakysymyksiä ja sen tuottaman määrällisen datan perusteella asiantuntijaorganisaatio koki työskentelynsä pirstaleiseksi ja usein keskeytyväksi. Asiakastyöhön käytettävä työkalu miellettiin kankeaksi tiettyjen ominaisuuksien osilta. Työssä tarvittavan tiedon etsiminen koettiin asiakastyöhön liittymättömien työtehtävien osalta eniten aikaa vieväksi tehtäväksi. Järjestelmätukeen ja neuvontaan liittyvät työtehtävät miellettiin kuormittavimmiksi tehtäviksi. Suoritetun havainnoinnin perusteella työntekotavat eivät olleet organisaatiossa standardoituja ja päivittäistyöskentely oli rikkonaista keskeytysten takia. Työaikaa kulutettiin paljon sisäiseen keskusteluun, koulutuksiin ja palavereihin. Huomattava osuus työajasta kului muuhun, kuin tuottavaan asiakaspohjaiseen työhön.

Tutkimuksen perusteella mahdollisina kehitystoimina nousi esiin laajan tehtävänkuvan pilkkominen pienempiin osiin ja vastuuttaminen tietyille henkilöille, jolloin työntekotavat saataisiin vakiinnutettua, osaaminen keskitettyä, eivätkä kaikki organisaatiossa tekisi sekaisin kaikkia työtehtäviä. Myös työajan merkitsemiseen liittyviä käytäntöjä suositeltiin päivittämään tutkimuksen perusteella, sillä todellinen työaika ei vastannut työajan kirjauksia ollen todellisuudessa merkittyä lyhyempi. Etätyökäytäntöihin kehotettiin kiinnittämään huomiota, sillä päivittäistyöskentely paljastui tutkimuksen perusteella olevan tehokkaampaa lähityönä. Työstä johtuvien keskeytysten ei todettu olevan tutkimuksen perusteella ongelmallista, vaan keskeytykset johtuivat enimmäkseen sisäisestä kommunikaatiosta ja muista organisaation sisäisistä tekijöistä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste