Käyttäjäkokemusten hyödyntäminen Paketti-järjestelmän kehittämisessä Pirkanmaan hyvinvointialueella
Knuutila, Veli-Pekka (2024)
Knuutila, Veli-Pekka
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024113031571
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024113031571
Tiivistelmä
Terveydenhuollon digitalisaatio ja teknologinen kehitys ovat keskeisiä tekijöitä resurssien tehokkaammassa käytössä ja palveluiden laadun parantamisessa. Digitalisaatioon liittyvät kehittämistarpeet nousivat esille myös tukipalveluissa, jotka tukevat uusien hyvinvointialueiden sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen toimintaa, näin myös Pirkanmaan hyvinvointialueella (Pirha).
Pirhan käynnistyessä vuonna 2023 otettiin käyttöön koko hyvinvointialueen kattava tukipalveluiden sähköinen järjestelmä Paketti. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Paketti-järjestelmän tunnettavuutta, käytettävyyttä ja sen sisällön kattavuutta käyttäjäkokemusten kautta laajentuneessa käyttöympäristössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää saatujen tulosten perusteella palvelujen toimivuutta järjestelmän käyttäjiä paremmin palvelevaksi palvelumuotoilun keinoin. Opinnäytetyö toteutettiin osana palvelumuotoiluprojektia, jonka Nordic Healthcare Group toteutti Pirhan toimeksiannosta.
Tutkimusaineisto kerättiin Paketti-järjestelmän käyttäjille kohdennettujen teemahaastatteluilla ja havainnointien avulla, ja aineisto analysointiin sisällönanalyysin menetelmin. Haastatteluihin osallistui 17 ja havainnointeihin 10 Paketti-järjestelmän käyttäjää.
Tutkimustulokset osoittivat, että Paketin alkuperäinen konsepti on toimiva, mutta järjestelmä ei nykyisessä muodossaan vastaa riittävästi uuden käyttäjäkunnan tarpeisiin. Käyttökokemukset osoittivat, että Paketin käytettävyyttä on kehitettävä, jotta käyttäjät voivat hyödyntää sen tarjoamia mahdollisuuksia täysimääräisesti. Lisäksi havaittiin, että Paketin roolia tulee selkeyttää ja sen sisältöä fokusoida, jotta järjestelmästä saadaan tehokkaampi ja käyttäjäystävällisempi.
Käyttäjälähtöinen kehittämismalli ja eri käyttäjäryhmien aktiivinen osallistaminen ovat keskeisiä elementtejä Paketin jatkokehittämisessä. Pakettiin tulisi jatkossa sisällyttää vain ne keskeiset tukipalvelut, jotka tukevat organisaation tavoitteita ja tarjoavat konkreettista hyötyjä loppukäyttäjille.
Pirhan käynnistyessä vuonna 2023 otettiin käyttöön koko hyvinvointialueen kattava tukipalveluiden sähköinen järjestelmä Paketti. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Paketti-järjestelmän tunnettavuutta, käytettävyyttä ja sen sisällön kattavuutta käyttäjäkokemusten kautta laajentuneessa käyttöympäristössä. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää saatujen tulosten perusteella palvelujen toimivuutta järjestelmän käyttäjiä paremmin palvelevaksi palvelumuotoilun keinoin. Opinnäytetyö toteutettiin osana palvelumuotoiluprojektia, jonka Nordic Healthcare Group toteutti Pirhan toimeksiannosta.
Tutkimusaineisto kerättiin Paketti-järjestelmän käyttäjille kohdennettujen teemahaastatteluilla ja havainnointien avulla, ja aineisto analysointiin sisällönanalyysin menetelmin. Haastatteluihin osallistui 17 ja havainnointeihin 10 Paketti-järjestelmän käyttäjää.
Tutkimustulokset osoittivat, että Paketin alkuperäinen konsepti on toimiva, mutta järjestelmä ei nykyisessä muodossaan vastaa riittävästi uuden käyttäjäkunnan tarpeisiin. Käyttökokemukset osoittivat, että Paketin käytettävyyttä on kehitettävä, jotta käyttäjät voivat hyödyntää sen tarjoamia mahdollisuuksia täysimääräisesti. Lisäksi havaittiin, että Paketin roolia tulee selkeyttää ja sen sisältöä fokusoida, jotta järjestelmästä saadaan tehokkaampi ja käyttäjäystävällisempi.
Käyttäjälähtöinen kehittämismalli ja eri käyttäjäryhmien aktiivinen osallistaminen ovat keskeisiä elementtejä Paketin jatkokehittämisessä. Pakettiin tulisi jatkossa sisällyttää vain ne keskeiset tukipalvelut, jotka tukevat organisaation tavoitteita ja tarjoavat konkreettista hyötyjä loppukäyttäjille.