PuheeX-hankkeen chatpalvelu vertaistuen välineenä
Vuosku, Markus (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120131728
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120131728
Tiivistelmä
Suomessa toimii useita toimijoita, jotka tarjoavat vertaistuellista chatpalvelua. Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa vertaistuellinen chatpalvelu, joka tarjoaa opiskelijoille virtuaalisen turvallisen tilan, jossa saada vertaistukea. Opinnäytetyössä keskitytään PuheeX-nimiselle hankkeelle rakennettavaan chat-palveluun ja palvelun rakentumiseen vertaistuen tarpeen näkökulmasta. Toimeksiannon taustalla on SASKY koulutuskuntayhtymän päätoteuttama hanke, jota Opetushallitus osarahoittaa. Hankkeessa toteutetun chatpalvelun tarkoitus on toimia ensikäden apuna vertaistuen pariin.
Kehittämistyön käytännöllisessä osassa vastataan aidon tilaajan aitoon tarpeeseen. Työn osana toteutettiin opiskelijoille verkkoon turvallinen tila, jossa pystyi keskustella verkkovertaisten kanssa. Verkkokeskusteluihin osallistuvilla opiskelijoilla on tyypillisesti tarvetta keskustella esimerkiksi mielenterveyteen liittyen tai laajemmin problematiikkaan koulussa tai vapaa-ajalla.
Opinnäytetyössä luotiin tutkimustietoon perustuen asiakasryhmän tarpeisiin sopiva chatbot, joka sai nimekseen Vertaischat. Palvelua pilotoitiin syksyllä 2024. Tässä opinnäytetyössä keskitytään pilottiin valmistautumiseen.
Opinnäytetyö on tutkimustavaltaan kvalitatiivinen sekä toiminnallinen. Opinnäytetyössä tarkastellaan myös teoreettisestiverkkovälitteistä vertaistukea, chatbottien toiminnallisuuksia, niiden mahdollisuuksia ja haasteita mielenterveys- ja hyvinvointityössä sekä Vertaischatin luontia. Jatkotutkimusta voi kehittää käyttäjäkokemusten perusteella ja millaisia pitkäaikaisia vaikutteita tämänkaltainen vertaistuellinen palvelu tuottaa oppilaitosympäristössä.
Kehittämistyön käytännöllisessä osassa vastataan aidon tilaajan aitoon tarpeeseen. Työn osana toteutettiin opiskelijoille verkkoon turvallinen tila, jossa pystyi keskustella verkkovertaisten kanssa. Verkkokeskusteluihin osallistuvilla opiskelijoilla on tyypillisesti tarvetta keskustella esimerkiksi mielenterveyteen liittyen tai laajemmin problematiikkaan koulussa tai vapaa-ajalla.
Opinnäytetyössä luotiin tutkimustietoon perustuen asiakasryhmän tarpeisiin sopiva chatbot, joka sai nimekseen Vertaischat. Palvelua pilotoitiin syksyllä 2024. Tässä opinnäytetyössä keskitytään pilottiin valmistautumiseen.
Opinnäytetyö on tutkimustavaltaan kvalitatiivinen sekä toiminnallinen. Opinnäytetyössä tarkastellaan myös teoreettisestiverkkovälitteistä vertaistukea, chatbottien toiminnallisuuksia, niiden mahdollisuuksia ja haasteita mielenterveys- ja hyvinvointityössä sekä Vertaischatin luontia. Jatkotutkimusta voi kehittää käyttäjäkokemusten perusteella ja millaisia pitkäaikaisia vaikutteita tämänkaltainen vertaistuellinen palvelu tuottaa oppilaitosympäristössä.