Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Seinäjoen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Motivoiva johtajuus transformationaalisen johtajuuden keinoin luovilla aloilla : Keino Branding

Mäkiranta, Veera (2024)

 
Avaa tiedosto
Makiranta_Veera.pdf (1.358Mt)
Lataukset: 


Mäkiranta, Veera
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024113031591
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan johtajuuden murrosta ja johtamisen muotoutumista uusien sukupolvien tarpeisiin. Opinnäytetyössä tutkitaan erityisesti transformationaalisen johtamismallin tuottamia hyötyjä luovilla aloilla työskentelevien henkilöiden motivointiin sekä sitä, kuinka transformationaalinen johtaminen soveltuu Z-sukupolven työelämän odotuksiin. Työssä pohdittiin, millaisia eroja milleniaalien (1980–1997 syntyneet) ja Z-sukupolven (1998 jälkeen syntyneet) välillä on motivoinnin näkökulmasta. Tutkimuksen taustalla oli havainto, että Z-sukupolvi priorisoi työ- ja vapaa-ajan tasapainoa sekä omaa henkistä hyvinvointiaan ja odottaa vastinetta antamalleen työpanokselle. Tämä eroaa aikaisemmasta suuresta ikäryhmästä, milleniaaleista, jotka tutkimusten mukaan kokivat työssään suorituspaineita ja uupumusta. Johtajuuden tulisi muotoutua niin, että se tukee työhyvinvointia työelämämuutoksissa ja vastaa myös tulevien sukupolvien tarpeita. Opinnäytetyön tavoitteena oli pohtia, millä tavalla transformationaalinen johtajuus tukee luovia aloja motivoivaan johtamiseen. Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin, miten voidaan johtaa motivoiden transformationaalisen johtamisen keinoin.

Kyselyn kohderyhmänä olivat luovilla aloilla työskentelevät henkilöt. Kyselytutkimuksesta selvisi, että vastaajat kokivat transformationaalisen johtamisen keinot motivoivina ja innostavina. Eri ikäryhmien motivaatiotekijöistä löytyi muutama huomattava ero. Alle 28-vuotiaat vastaajat pitivät arvokkaana motivaatiotekijänä ihmiskontakteja työssään, toisin kuin aluksi arvioitiin heidän olevan kiinnostuneita esimerkiksi liukuvasta työajasta ja etätyöskentelystä. Z-sukupolven edustajat painottivat motivaatiotekijöissään yhteisön merkitystä. Z-sukupolvi piti myös muihin ikäryhmiin verrattuna tärkeämpänä etenemismahdollisuuksia, rahaa ja kannustepalkkioiden mahdollisuutta. 28–45-vuotiaat eli milleniaalit kokivat, että heitä motivoi eniten liukuva työaika, etätyömahdollisuudet ja raha. Rahan merkitys oli suoraan verrannollinen motivaatiotekijä iän kanssa: mitä nuorempi vastaaja oli, sitä useampi koki rahan motivoivana tekijänä. Huomattavasti enemmän kuin muut ikäryhmät, yli 40-vuotiaat vastaajat kokivat motivoivaksi vastuun ja tunnustuksen työstään sekä työyhteisön merkityksen. Kyselytutkimuksen pohjalta kehitettiin yritykselle Keino Branding visuaalinen kehittämissuunnitelma, joka auttaa yritystä johtamaan ja motivoimaan eri ikäryhmien työntekijöitä tehokkaasti ja ajantasaisesti.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste