Henkilöstön sitouttamisen menetelmät majoitusalalla
Laine, Nelli (2024)
Laine, Nelli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231846
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231846
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää majoitusalalla käytettäviä henkilöstön sitouttamiskeinoja ja löytää tehokkaimmat menetelmät henkilöstön vaihtuvuuden vähentämiseksi sekä organisaatio- että toimialatasolla. Pääongelman tueksi asetetut alaongelmat käsittelevät urakehitysmahdollisuuksien, työhyvinvoinnin, työpaikan kulttuurin ja arvojen sekä palkitsemisen vaikutusta työntekijöiden sitoutumiseen.
Henkilöstön sitouttamismenetelmät ovat ratkaisevan tärkeitä, erityisesti majoitusalalla vallitsevan työvoimapulan, vaihtuvan henkilöstön, sesonkivaihtelun ja muiden haasteiden takia. Majoitusala on erityisen riippuvainen työntekijöidensä sitoutumisesta, sillä asiakaspalvelun laatu ja
asiakaskokemukset ovat suoraan yhteydessä henkilöstön motivaatioon ja tyytyväisyyteen. Sitouttaminen luo vahvaa lojaaliutta ja omistautumista organisaatiota kohtaan, mitä organisaatiot voivat omilla toimillaan edistää.
Työn aihe on rajattu käsittelemään vain majoitusalalla käytettyjä henkilöstön sitouttamismenetelmiä. Tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa majoitusalan nykyistä sitoutumistilannetta sekä alan
tulevaisuudenkuvia. Tutkimuksen kohderyhmänä on majoitusalan henkilöstö kolmessa pääkaupunkiseudulla sijaitsevassa hotellissa. Nämä kolme hotellia valikoituivat omakohtaisen kokemuksen perusteella ja ne kuuluvat verkostooni. Näiden kolmen hotellin koko henkilöstö vastasi
kyselyyn riippumatta heidän asemastaan, jotta saisin mahdollisimman laajan näkemyksen sitouttamismenetelmien toimivuudesta useasta eri näkökulmasta ja tasolta.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, jotta saataisiin kattava yleiskuva alan nykytilanteesta. Tutkimus toteutettiin Webropol-kyselynä, joka lähetettiin kolmen hotellin esihenkilölle, jotka jakoivat sen omalle henkilöstölleen. Kysely oli avoinna viikon ajan marraskuussa 2024, ja siihen vastasi 31 kohderyhmään kuuluvaa henkilöä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että työntekijät arvostavat työpaikan ilmapiiriä ja kulttuuria enemmän kuin rahallisia kannustimia. Tehokkaimmat sitouttamismenetelmät liittyivät ilmapiiriin, työntekijöiden tarpeiden täyttämiseen sekä heidän nähdyksi ja kuulluksi tulemiseen. Sen sijaan vähemmän arkiset ja konkreettiset osoittautuivat tehottomiksi menetelmiksi sitouttaa henkilöstöä. Tutkimuksen tulokset osoittivat myös, että majoitusala ja sen organisaatiot antavat hyvät edellytykset urakehitykseen, työhyvinvointiin, työkulttuuriin ja palkitsemiseen, mutta on yksilön motivaatiosta ja sitoutumistasosta riippuvaa hyödyntääkö työntekijä mahdollisuuksia vai ei.
Tulosten perusteella organisaatioiden kannattaa panostaa erityisesti ilmapiiriin järjestämällä yhteisiä tapahtumia ja leikkimielisiä kilpailuja ja lisäämällä arkeen huumoria ja huomionosoituksia. Työpaikalla voi järjestää teemapäiviä, harrastuskerhoja tai taukojumppaa, mikä parantaa entisestään yhteisöllisyyttä ja sitouttaa työntekijöitä kyseiseen organisaatioon.
Henkilöstön sitouttamismenetelmät ovat ratkaisevan tärkeitä, erityisesti majoitusalalla vallitsevan työvoimapulan, vaihtuvan henkilöstön, sesonkivaihtelun ja muiden haasteiden takia. Majoitusala on erityisen riippuvainen työntekijöidensä sitoutumisesta, sillä asiakaspalvelun laatu ja
asiakaskokemukset ovat suoraan yhteydessä henkilöstön motivaatioon ja tyytyväisyyteen. Sitouttaminen luo vahvaa lojaaliutta ja omistautumista organisaatiota kohtaan, mitä organisaatiot voivat omilla toimillaan edistää.
Työn aihe on rajattu käsittelemään vain majoitusalalla käytettyjä henkilöstön sitouttamismenetelmiä. Tutkimuksen tavoitteena on kartoittaa majoitusalan nykyistä sitoutumistilannetta sekä alan
tulevaisuudenkuvia. Tutkimuksen kohderyhmänä on majoitusalan henkilöstö kolmessa pääkaupunkiseudulla sijaitsevassa hotellissa. Nämä kolme hotellia valikoituivat omakohtaisen kokemuksen perusteella ja ne kuuluvat verkostooni. Näiden kolmen hotellin koko henkilöstö vastasi
kyselyyn riippumatta heidän asemastaan, jotta saisin mahdollisimman laajan näkemyksen sitouttamismenetelmien toimivuudesta useasta eri näkökulmasta ja tasolta.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus, jotta saataisiin kattava yleiskuva alan nykytilanteesta. Tutkimus toteutettiin Webropol-kyselynä, joka lähetettiin kolmen hotellin esihenkilölle, jotka jakoivat sen omalle henkilöstölleen. Kysely oli avoinna viikon ajan marraskuussa 2024, ja siihen vastasi 31 kohderyhmään kuuluvaa henkilöä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että työntekijät arvostavat työpaikan ilmapiiriä ja kulttuuria enemmän kuin rahallisia kannustimia. Tehokkaimmat sitouttamismenetelmät liittyivät ilmapiiriin, työntekijöiden tarpeiden täyttämiseen sekä heidän nähdyksi ja kuulluksi tulemiseen. Sen sijaan vähemmän arkiset ja konkreettiset osoittautuivat tehottomiksi menetelmiksi sitouttaa henkilöstöä. Tutkimuksen tulokset osoittivat myös, että majoitusala ja sen organisaatiot antavat hyvät edellytykset urakehitykseen, työhyvinvointiin, työkulttuuriin ja palkitsemiseen, mutta on yksilön motivaatiosta ja sitoutumistasosta riippuvaa hyödyntääkö työntekijä mahdollisuuksia vai ei.
Tulosten perusteella organisaatioiden kannattaa panostaa erityisesti ilmapiiriin järjestämällä yhteisiä tapahtumia ja leikkimielisiä kilpailuja ja lisäämällä arkeen huumoria ja huomionosoituksia. Työpaikalla voi järjestää teemapäiviä, harrastuskerhoja tai taukojumppaa, mikä parantaa entisestään yhteisöllisyyttä ja sitouttaa työntekijöitä kyseiseen organisaatioon.