Samppanjatasting-risteily Turun Saaristossa : elämyspalvelun konseptointi
Ivanoff, Sonja (2024)
Ivanoff, Sonja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931258
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty viinitastingeihin ja viinikoulutuksiin erikoistuneelle yritykselle. Opinnäytetyön tehtävänä oli aloittaa kehittämään uutta elämyspalvelukonseptia. Työn nimi oli samppanjatastingristeily Turun saaristossa, elämyspalvelun konseptointi. Työn tavoitteena on pohjatyö elämyspalvelukonseptin luontiin, joista tärkeimpiä olivat kilpailijakartoitus, elämyksellisyyden ja palvelun haasteiden sekä kannattavuuden ja hinnoittelun tutkiminen. Uuden palvelukonseptin luominen on suuri prosessi eikä yksi opinnäytetyö riitä sen käsittelyyn, joten rajausta oli tehtävä merkityksellisimpinä pidettyihin aihealueisiin. Tapahtuman suunnittelu ja elämyspalvelu sekä englannin kielen event management ovat tärkeimpiä käsitteitä, jotka tarjosivat ja tarjoavat tietoperustaa työlle myös jatkossa.
Työssä kartoitettiin kilpailutilannetta ja vastaavia elämyspalveluita tekemällä havainnointia ja benchmarkingia Suomessa tehdyistä viinitastingeistä merillä. Liiketoiminnan arvon tuoton eri osa-alueita havainnollistettiin business model canvasin avulla. SWOT-analyysillä puntaroitiin vahvuuksia, mahdollisuuksia ja erityisesti riskejä sekä haasteita, jotka vaativat erityistä huomiota, kun elämystapahtumaa suunnitellaan tapahtuvaksi merillä. Työssä hahmotettiin myös kohderyhmää ja ihanneasiakasta elämykselle.
Hinnoittelumallin löytyminen mahdollisimman samankaltaiselle palvelulle Suomesta oli merkittävimpiä löytöjä palvelun toteutusvaihetta ajatellen. Koska vastaavia palveluja löytyi Suomesta vähän, niin työssä kartoitettiin myös mahdollisia yhteistyökumppaneita ja sopivan kokoisia aluksia, joissa tällaisen tapahtuman pystyisi järjestämään. Löydökset vievät työtä merkittävästi eteenpäin yhteistyökumppanien löytämisessä ja toteutusvaihetta kohti.
Elämyspalvelu on valmistuessaan merkittävä rikastuttamaan Turun ja Turun alueen tapahtumamatkailua, matkailupalveluja ja elämysten tarjontaa, sillä se näyttäsi olevan toistaiseksi uniikki toteutuessaan.
Työssä kartoitettiin kilpailutilannetta ja vastaavia elämyspalveluita tekemällä havainnointia ja benchmarkingia Suomessa tehdyistä viinitastingeistä merillä. Liiketoiminnan arvon tuoton eri osa-alueita havainnollistettiin business model canvasin avulla. SWOT-analyysillä puntaroitiin vahvuuksia, mahdollisuuksia ja erityisesti riskejä sekä haasteita, jotka vaativat erityistä huomiota, kun elämystapahtumaa suunnitellaan tapahtuvaksi merillä. Työssä hahmotettiin myös kohderyhmää ja ihanneasiakasta elämykselle.
Hinnoittelumallin löytyminen mahdollisimman samankaltaiselle palvelulle Suomesta oli merkittävimpiä löytöjä palvelun toteutusvaihetta ajatellen. Koska vastaavia palveluja löytyi Suomesta vähän, niin työssä kartoitettiin myös mahdollisia yhteistyökumppaneita ja sopivan kokoisia aluksia, joissa tällaisen tapahtuman pystyisi järjestämään. Löydökset vievät työtä merkittävästi eteenpäin yhteistyökumppanien löytämisessä ja toteutusvaihetta kohti.
Elämyspalvelu on valmistuessaan merkittävä rikastuttamaan Turun ja Turun alueen tapahtumamatkailua, matkailupalveluja ja elämysten tarjontaa, sillä se näyttäsi olevan toistaiseksi uniikki toteutuessaan.