Tekoäly matkailun markkinoinnissa
Paljakka, Jasmin (2024)
Paljakka, Jasmin
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231875
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231875
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia tekoälyn hyödyntämistä matkailualan markkinoinnissa ja sen vaikutuksia kuluttajakäyttäytymiseen, ostopäätöksiin sekä brändiuskottavuuteen. Tekoälyn käyttö digitaalisessa markkinoinnissa on kasvanut merkittävästi viime vuosina, ja siitä on tullut olennainen osa monilla aloilla. Tutkimus katsottiin ajankohtaiseksi, sillä tekoälyn hyödyntäminen markkinoinnissa on yleistynyt nopeasti, mutta sen vaikutukset kuluttajien kokemuksiin ja brändimielikuviin ovat vielä osin tuntemattomia.
Työn taustalla oli kiinnostus tekoälyn kasvavaan rooliin liiketoiminnassa, erityisesti sen tuomien mahdollisuuksien ja haasteiden ymmärtäminen. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tekoälyn avulla tuotettu markkinointisisältö vaikuttaa kuluttajien kokemuksiin ja päätöksentekoon verrattuna perinteiseen ihmisen luomaan sisältöön. Työ rajattiin matkailualan kuluttajiin, ja ostopäätöksiin vaikuttavista tekijöistä keskityttiin yksinomaan tekoälyn vaikutuksiin.
Opinnäytetyö sisältää kokonaisvaltaisen tietoperustan, joka käsittelee tutkimuksen kannalta olennaiset käsitteet kuten tekoäly osana digitaalista markkinointia, vaikutukset kuluttajapsykologiaan ja brändiuskollisuutta. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kuluttajakyselynä syksyllä 2024. Tutkimuksen rajauksena on tekoälyn käyttö markkinointisisällössä matkailualalla, eikä muita toimialoja käsitellä.
Tuloksissa havaittiin, että tekoälyn käyttö markkinointisisällön tuotannossa vaikuttaa kuluttajien kokemuksiin eri tavoin. Tekoälyn avulla tuotettu sisältö koettiin usein tehokkaaksi, mutta osalla kuluttajista se herätti epäluottamusta, erityisesti autenttisuuden ja inhimillisyyden puutteen vuoksi. Brändin maine ja luotettavuus osoittautuivat keskeisiksi tekijöiksi, jotka vaikuttivat tekoälypohjaiseen markkinointiin suhtautumiseen.
Työn taustalla oli kiinnostus tekoälyn kasvavaan rooliin liiketoiminnassa, erityisesti sen tuomien mahdollisuuksien ja haasteiden ymmärtäminen. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tekoälyn avulla tuotettu markkinointisisältö vaikuttaa kuluttajien kokemuksiin ja päätöksentekoon verrattuna perinteiseen ihmisen luomaan sisältöön. Työ rajattiin matkailualan kuluttajiin, ja ostopäätöksiin vaikuttavista tekijöistä keskityttiin yksinomaan tekoälyn vaikutuksiin.
Opinnäytetyö sisältää kokonaisvaltaisen tietoperustan, joka käsittelee tutkimuksen kannalta olennaiset käsitteet kuten tekoäly osana digitaalista markkinointia, vaikutukset kuluttajapsykologiaan ja brändiuskollisuutta. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kuluttajakyselynä syksyllä 2024. Tutkimuksen rajauksena on tekoälyn käyttö markkinointisisällössä matkailualalla, eikä muita toimialoja käsitellä.
Tuloksissa havaittiin, että tekoälyn käyttö markkinointisisällön tuotannossa vaikuttaa kuluttajien kokemuksiin eri tavoin. Tekoälyn avulla tuotettu sisältö koettiin usein tehokkaaksi, mutta osalla kuluttajista se herätti epäluottamusta, erityisesti autenttisuuden ja inhimillisyyden puutteen vuoksi. Brändin maine ja luotettavuus osoittautuivat keskeisiksi tekijöiksi, jotka vaikuttivat tekoälypohjaiseen markkinointiin suhtautumiseen.