Tampereen ravintoloiden työhyvinvoinnin kartoitus
Hokkanen, Aleksis; Suomi, Tuomas (2024)
Hokkanen, Aleksis
Suomi, Tuomas
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231877
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231877
Tiivistelmä
MuotoMatkailu- ja ravintola-ala on keskeisessä roolissa suomen kulttuurin edistämisessä, matkailun kehittämisessä sekä kotimaisen maanviljelyn ja ruokatuotannon tukemisessa. Ala työllistää myös merkittävän osan nuoremmasta sukupolvesta, mikä tekee siitä monin tavoin vaikuttavan ja vastuullisen toimialan Suomessa. Vastuullinen liiketoiminta kattaa sisäänsä myös hyvät työolot ja työntekijöiden tarpeiden huomioimisen, joita tässä opinnäytetyössä lähdettiin kartoittamaan.
Opinnäytetyö nostaa esille rajatun alueen, Tampereen kaupungin, ravintoloiden työntekijöiden työhyvinvoinnin tilaa. Työhyvinvoinnin kartoituksen ohessa esille tahdottiin tuoda mahdollisia ongelmakohtia, joita voidaan tuoda ilmi työpaikan sisäisessä keskustelussa.
Tutkimusta varten luotiin kyselylomake, joka koostui kahdestakymmenestä monivalintakysymyksestä ja kolmesta avoimesta kysymyksestä. Kyselyyn vastanneet työntekijät jaoteltiin kuuteen eri pääryhmään, sen mukaan minkälaisessa ravintolamallissa he työskentelevät. Kyselyyn vastasi yhteensä 103 ravintola-alan työntekijää.
Opinnäytetyössä pyrittiin luomaan kokonaiskuva saadusta datasta, sekä tekemään suoraviivaisia johtopäätöksiä tämänhetkisestä työhyvinvoinnin tilasta Tampereen alueen ravintoloissa. Samalla vertailtiin miten ravintolamallit eroavat toisissaan työhyvinvoinnin saralla, nostetiin esille toistuvia ongelmakohtia sekä pohditaan keinoja, joilla ongelmakohtia voidaan lähteä ratkaisemaan ravintola-alan toimijoiden toimesta.
Opinnäytetyö nostaa esille rajatun alueen, Tampereen kaupungin, ravintoloiden työntekijöiden työhyvinvoinnin tilaa. Työhyvinvoinnin kartoituksen ohessa esille tahdottiin tuoda mahdollisia ongelmakohtia, joita voidaan tuoda ilmi työpaikan sisäisessä keskustelussa.
Tutkimusta varten luotiin kyselylomake, joka koostui kahdestakymmenestä monivalintakysymyksestä ja kolmesta avoimesta kysymyksestä. Kyselyyn vastanneet työntekijät jaoteltiin kuuteen eri pääryhmään, sen mukaan minkälaisessa ravintolamallissa he työskentelevät. Kyselyyn vastasi yhteensä 103 ravintola-alan työntekijää.
Opinnäytetyössä pyrittiin luomaan kokonaiskuva saadusta datasta, sekä tekemään suoraviivaisia johtopäätöksiä tämänhetkisestä työhyvinvoinnin tilasta Tampereen alueen ravintoloissa. Samalla vertailtiin miten ravintolamallit eroavat toisissaan työhyvinvoinnin saralla, nostetiin esille toistuvia ongelmakohtia sekä pohditaan keinoja, joilla ongelmakohtia voidaan lähteä ratkaisemaan ravintola-alan toimijoiden toimesta.