Yhteisöllisyys arvona hostellissa
Negara, Sofia (2024)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231889
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231889
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten yhteisöllisyys vaikuttaa ja näkyy arvona hostellikulttuurissa Suomessa, sekä antaa konkreettisia kehittämisehdotuksia sen korostamiseen. Opinnäytetyön tutkimusongelmana oli ”Miten yhteisöllisyys arvoa voidaan kehittää Suomen hostelleissa?” ja alaongelmina oli selvittää yhteisöllisyyden arvon merkitys hostellissa, Suomen hostelleissa toteutetut toimenpiteet arvon edistämiseksi sekä asiakkaiden toivomat yhteisöllisyyttä kannustavat aktiviteetit.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee asiakkaan arvoja ja tarpeita sekä yhteisöllisyyttä arvona hostellissa. Lisäksi käsitellään yhteisöllisyyden merkitystä mielelle, asiakaspolkua hostellissa ja yhteisöllisyyteen vaikuttavia tekijöitä hostellissa. Tietoperustassa käsitellään myös hostellien saatavuutta Suomessa sekä esitellään haastatteluihin osallistuneiden hostellien taustaa. Tietoperustan tarkoituksena on avata yhteisöllisyys arvona hostellissa liittyviä käsitteitä, joiden avulla lukija saa mahdollisimman hyvän käsityksen aiheesta.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin vuonna 2024 lokakuussa laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka tutkimusmenetelmänä käytettiin osallistavaa havainnointia, syvähaastattelua sekä puolistrukturoitua haastattelua. Aihetta kartoitettiin työntekijöiden haastattelun, oman osallistuvan havainnoinnin ja muiden hostellivieraiden haastatteluiden avulla.
Tuloksista huomattiin yhteisöllisyys arvon hostellissa olevan yhteisiä tiloja, yhteisiä aktiviteetteja sekä matkailijoiden vuorovaikutusta. Suomessa hostelleissa yhteisöllisyys arvoon pyrkiviä toimenpiteitä oli toteutettu yhteisillä tiloilla ja hostelleista löytyi myös fyysisiä aktiviteetteja, jotka loivat alustaa tuoda vieraita yhteen. Vieraat ehdottivat yhteisöllisyyden edistämiseksi helppoja aktiviteetteja, kuten illallisia, peli-iltoja ja kaupunkikierroksia, että tapahtumia, kuten mm. bingoa ja wifin poistamista lisätäkseen matkailijoiden vuorovaikutusta keskenään.
Päätelmänä tehtiin, että hostellin yhteisöllisyyden kehittämisessä keskeistä oli työntekijöiden aktiivinen rooli ja vuorovaikutus asiakkaiden kanssa. Yhteiset tilat ja aktiviteetit tarjoavat mahdollisuuden kohtaamisille, mutta todellinen yhteisö syntyy, kun työntekijät tukivat asiakkaita osallistumaan ja luovat turvallisen ympäristön. Konkreettisina kehittämisehdotuksina yhteisöllisyyden korostamiseen ehdotettiin hostelleihin yhteisiä illallis- tai ruokailuhetkiä, kulttuuriaktiviteetteja, kuten mm. perinteisten suomalaisherkkujen valmistamista, sekä vaelluksia, kuten plogging-tapahtumia, elokuva-iltoja ja saunaretkiä.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee asiakkaan arvoja ja tarpeita sekä yhteisöllisyyttä arvona hostellissa. Lisäksi käsitellään yhteisöllisyyden merkitystä mielelle, asiakaspolkua hostellissa ja yhteisöllisyyteen vaikuttavia tekijöitä hostellissa. Tietoperustassa käsitellään myös hostellien saatavuutta Suomessa sekä esitellään haastatteluihin osallistuneiden hostellien taustaa. Tietoperustan tarkoituksena on avata yhteisöllisyys arvona hostellissa liittyviä käsitteitä, joiden avulla lukija saa mahdollisimman hyvän käsityksen aiheesta.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin vuonna 2024 lokakuussa laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka tutkimusmenetelmänä käytettiin osallistavaa havainnointia, syvähaastattelua sekä puolistrukturoitua haastattelua. Aihetta kartoitettiin työntekijöiden haastattelun, oman osallistuvan havainnoinnin ja muiden hostellivieraiden haastatteluiden avulla.
Tuloksista huomattiin yhteisöllisyys arvon hostellissa olevan yhteisiä tiloja, yhteisiä aktiviteetteja sekä matkailijoiden vuorovaikutusta. Suomessa hostelleissa yhteisöllisyys arvoon pyrkiviä toimenpiteitä oli toteutettu yhteisillä tiloilla ja hostelleista löytyi myös fyysisiä aktiviteetteja, jotka loivat alustaa tuoda vieraita yhteen. Vieraat ehdottivat yhteisöllisyyden edistämiseksi helppoja aktiviteetteja, kuten illallisia, peli-iltoja ja kaupunkikierroksia, että tapahtumia, kuten mm. bingoa ja wifin poistamista lisätäkseen matkailijoiden vuorovaikutusta keskenään.
Päätelmänä tehtiin, että hostellin yhteisöllisyyden kehittämisessä keskeistä oli työntekijöiden aktiivinen rooli ja vuorovaikutus asiakkaiden kanssa. Yhteiset tilat ja aktiviteetit tarjoavat mahdollisuuden kohtaamisille, mutta todellinen yhteisö syntyy, kun työntekijät tukivat asiakkaita osallistumaan ja luovat turvallisen ympäristön. Konkreettisina kehittämisehdotuksina yhteisöllisyyden korostamiseen ehdotettiin hostelleihin yhteisiä illallis- tai ruokailuhetkiä, kulttuuriaktiviteetteja, kuten mm. perinteisten suomalaisherkkujen valmistamista, sekä vaelluksia, kuten plogging-tapahtumia, elokuva-iltoja ja saunaretkiä.