Toukolanpuiston koulun koulukirjaston uudistaminen
Orrenmaa, Matti; Väljä, Joonas (2024)
Orrenmaa, Matti
Väljä, Joonas
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231825
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231825
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on Seinäjoen Toukolanpuiston koulun tarjoama toiminnallinen kehittämistehtävä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli uudistaa Toukolanpuiston koulun koulukirjasto käytännöllisesti sekä selvittää teoreettisesti, mikä oikeastaan on moderni koulukirjasto. Tavoitteena oli uudistaa koulukirjasto, jotta se vastaisi paremmin moderneja koulukirjastoja ja palvelisi paremmin käyttäjiä.
Tutkimusaineistoa kerättiin kvalitatiivisella Webropol-kyselyllä ja ryhmähaastattelulla. Kysely koostui pääasiassa avoimista kysymyksistä. Kysely lähetettiin sähköpostilla peruskouluja palveleville koulukirjastoille ja siihen saatiin 13 vastausta. Ryhmähaastattelu toteutettiin Toukolanpuiston koulussa, ja siihen osallistui kaksi opettajaa. Haastattelun tarkoituksena oli selvittää, miten koulun henkilökunta sekä oppilaat näkevät koulukirjaston ja mitä he haluavat siitä.
Haastattelun ja kyselyn tuloksista kävi ilmi, että koulukirjastojen välillä on jonkin verran eroja esimerkiksi siinä, kuka hoitaa koulukirjastoa, millainen kirjastojärjestelmä on käytössä tai kuinka paljon yhteistyötä yleisen kirjaston kanssa tehdään. Aiemmat tutkimukset ja aiheesta kirjoitettu teoria viittaavat puolestaan siihen, että koulukirjastojen tämänhetkisestä tilanteesta ei ole olemassa tarkkaa kokonaiskuvaa. Saatavilla oleva tieto on pääasiassa edelliseltä vuosikymmeneltä tai 2000-luvun alusta.
Tutkimustulosten ja teoriataustan pohjalta toimeksiantajan koulukirjastoon luotiin uusi tietokanta ja lainausjärjestelmä. Samalla koulukirjaston kokoelmat organisoitiin hyllyihin uudelleen ja osa aineistosta poistettiin. Lisäksi sekä opettajille että oppilaille tehtiin erilliset käyttösäännöt opastamaan tietokannan ja lainausjärjestelmän käytössä. Näiden tuotosten ohella Toukolanpuiston kolmasluokkalaisille kirjastoagenteille järjestettiin kirjastonkäytön opetustuokio.
Tutkimusaineistoa kerättiin kvalitatiivisella Webropol-kyselyllä ja ryhmähaastattelulla. Kysely koostui pääasiassa avoimista kysymyksistä. Kysely lähetettiin sähköpostilla peruskouluja palveleville koulukirjastoille ja siihen saatiin 13 vastausta. Ryhmähaastattelu toteutettiin Toukolanpuiston koulussa, ja siihen osallistui kaksi opettajaa. Haastattelun tarkoituksena oli selvittää, miten koulun henkilökunta sekä oppilaat näkevät koulukirjaston ja mitä he haluavat siitä.
Haastattelun ja kyselyn tuloksista kävi ilmi, että koulukirjastojen välillä on jonkin verran eroja esimerkiksi siinä, kuka hoitaa koulukirjastoa, millainen kirjastojärjestelmä on käytössä tai kuinka paljon yhteistyötä yleisen kirjaston kanssa tehdään. Aiemmat tutkimukset ja aiheesta kirjoitettu teoria viittaavat puolestaan siihen, että koulukirjastojen tämänhetkisestä tilanteesta ei ole olemassa tarkkaa kokonaiskuvaa. Saatavilla oleva tieto on pääasiassa edelliseltä vuosikymmeneltä tai 2000-luvun alusta.
Tutkimustulosten ja teoriataustan pohjalta toimeksiantajan koulukirjastoon luotiin uusi tietokanta ja lainausjärjestelmä. Samalla koulukirjaston kokoelmat organisoitiin hyllyihin uudelleen ja osa aineistosta poistettiin. Lisäksi sekä opettajille että oppilaille tehtiin erilliset käyttösäännöt opastamaan tietokannan ja lainausjärjestelmän käytössä. Näiden tuotosten ohella Toukolanpuiston kolmasluokkalaisille kirjastoagenteille järjestettiin kirjastonkäytön opetustuokio.