Vauriokorjaamon prosessikäsikirja : case: Käyttöauto Oy Tampere
Huhtala, Karri (2024)
Huhtala, Karri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231891
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231891
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä esitellään Käyttöauton Tampereen toimipisteen vauriokorjaamolle luotu prosessikäsikirja. Prosessikäsikirjaan sisältyy yksityiskohtainen kuvaus vauriokorjausprosessin eri työvaiheista aina asiakkaan ensimmäisestä yhteydenotosta korjaamoon ja korjauksen jälkeiseen asiakastyytyväisyyden seurantaan asti. Prosessikäsikirja tilattiin, koska kyseisen Käyttöauton toimipisteen vauriokorjaamolle ei sellaista ollut vielä koskaan luotu.
Käsikirjan kappalejako luotiin vanhan, saman toimipisteen huoltokorjaamolle tehdyn prosessikäsikirjan pohjalta. Käsikirjan sisältö päivitettiin kuitenkin nykypäivään vastaamaan täysin vauriokorjaamon prosessia ja vauriokorjaamon muita tarpeita. Luotua prosessikäsikirjaa voitaisiin käyttää esimerkiksi uusien työntekijöiden perehdyttämisessä sekä pohjana muiden Käyttöauton toimipisteiden vauriokorjaamoiden prosessien kuvauksiin. Prosessikäsikirjaa on myös mahdollista päivittää prosessin tai sille olennaisten tietojen muuttuessa ajan saatossa.
Prosessikäsikirjan kirjoittaja on toiminut kyseisellä vauriokorjaamolla työnjohdon tehtävissä hieman yli vuoden ajan, joten tämä hyödynsi laajalti omaa työkokemustaan ja näkemyksiään työympäristöstä sekä vauriokorjausprosessista käsikirjan luontiin. Kirjoitustyön aikana nousseisiin kysymyksiin vastasi korjaamopäällikkö. Opinnäytetyössä on valmiin prosessikäsikirjan lisäksi esitetty joitakin kehitysehdotuksia prosessiin ja tutkittu sitä, mihin suuntaan prosessia voitaisiin viedä mahdollisesti tulevaisuudessa.
Käsikirjan kappalejako luotiin vanhan, saman toimipisteen huoltokorjaamolle tehdyn prosessikäsikirjan pohjalta. Käsikirjan sisältö päivitettiin kuitenkin nykypäivään vastaamaan täysin vauriokorjaamon prosessia ja vauriokorjaamon muita tarpeita. Luotua prosessikäsikirjaa voitaisiin käyttää esimerkiksi uusien työntekijöiden perehdyttämisessä sekä pohjana muiden Käyttöauton toimipisteiden vauriokorjaamoiden prosessien kuvauksiin. Prosessikäsikirjaa on myös mahdollista päivittää prosessin tai sille olennaisten tietojen muuttuessa ajan saatossa.
Prosessikäsikirjan kirjoittaja on toiminut kyseisellä vauriokorjaamolla työnjohdon tehtävissä hieman yli vuoden ajan, joten tämä hyödynsi laajalti omaa työkokemustaan ja näkemyksiään työympäristöstä sekä vauriokorjausprosessista käsikirjan luontiin. Kirjoitustyön aikana nousseisiin kysymyksiin vastasi korjaamopäällikkö. Opinnäytetyössä on valmiin prosessikäsikirjan lisäksi esitetty joitakin kehitysehdotuksia prosessiin ja tutkittu sitä, mihin suuntaan prosessia voitaisiin viedä mahdollisesti tulevaisuudessa.