Aloittelevan yleisurheilukouluohjaajan opas; Raikkaan aloittelevan ohjaajan opas
Saarikko, Titta (2024)
Saarikko, Titta
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231883
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231883
Tiivistelmä
Suomalaisista lapsista iso osa ei liiku riittävästi oman terveytensä näkökulmasta, mikä on huolestuttavaa. Lasten on tärkeää jo pienestä pitäen alkaa omaksumaan liikunnallista elämäntapaa. Jotta lapsi voi kiinnittyä liikuntaan, on tärkeää, että lapsi innostuisi ja löytäisi ilon liikunnan harrastamiseen. Tällöin liikunnan harrastamisesta tulee mukavaa ja houkuttelevaa sekä harrastaminen pohjautuu omaan autonomiseen haluun valita harrastaa liikuntaa. Urheiluseurat ovat merkittävässä roolissa lasten liikuttajina Suomessa. Seuroissa ohjaajat vaikuttavat omalla toiminnallaan ja valinnoillaan pitkälti siihen, millaisia liikuntakokemuksia lapsille tuotetaan. Siksi on tärkeää, että seurojen ohjaajat ymmärtävät roolinsa merkittävyyden ja saavat koulutusta lasten liikunnan ohjaamiseen. Tässä opinnäytetyössä pyritään vaikuttamaan lasten liikunnan harrastamiseen kouluttamalla lasten liikunnan ohjaajia oppaan avulla. Opinnäytetyön tuotoksena syntyy Asikkalan Raikkaan aloitteleville yleisurheilukouluohjaajille ohjaajan opas.
Liikuntaryhmien ohjaajan on tärkeää ymmärtää oman kohderyhmänsä erityisvaatimukset sekä lasten liikunnassa erityisesti kasvuun ja kehitykseen liittyviä olennaisimpia tekijöitä. Lasten liikunnan keskeisen tavoitteen, ilon ja innostuksen synnyttämisen, lisäksi on tärkeää, että lapsi liikkuu määrällisesti tarpeeksi. Urheiluseuroissa lapsille tulisi opettaa monipuolisesti motorisia perustaitoja, joiden laaja hallitseminen tekee lapsesta taitavan liikkujan ja antaa valmiudet monipuoliseen liikunnan harrastamiseen. Lasten liikunnan ohjaajan on tärkeää ymmärtää motivaatiotekijöitä ja osata tukea omalla toiminnallaan sisäisen motivaation syntymistä. Ohjaaminen on aina isoksi osaksi vuorovaikutusta. Uuden ohjaajan on hyvä ymmärtää, kuinka laaja aihe vuorovaikutus on ja millaisin keinoin hänestä voi tulla taitava lapsia huomioiva vuorovaikuttaja. Edellä mainittujen taitojen lisäksi ohjaaja tarvitsee taitoja tunnin läpi viemiseen: miten antaa ohjeita, näyttöjä ja palautetta sekä miten suunnitella toimiva tunti.
Työn tuotoksena syntyi PDF-muotoinen ”Raikkaan aloittelevan ohjaajan opas”. Oppaassa käsitellään lasten liikunnan tavoitteet, tunnin ohjaamisen taitoja (ohjeet, näyttö, palauteen anto), motivaatiotekijöitä, ohjaajan vuorovaikutustaitoja sekä annetaan valmiita harjoituksia ja eväitä tunnin suunnitteluun.
Liikuntaryhmien ohjaajan on tärkeää ymmärtää oman kohderyhmänsä erityisvaatimukset sekä lasten liikunnassa erityisesti kasvuun ja kehitykseen liittyviä olennaisimpia tekijöitä. Lasten liikunnan keskeisen tavoitteen, ilon ja innostuksen synnyttämisen, lisäksi on tärkeää, että lapsi liikkuu määrällisesti tarpeeksi. Urheiluseuroissa lapsille tulisi opettaa monipuolisesti motorisia perustaitoja, joiden laaja hallitseminen tekee lapsesta taitavan liikkujan ja antaa valmiudet monipuoliseen liikunnan harrastamiseen. Lasten liikunnan ohjaajan on tärkeää ymmärtää motivaatiotekijöitä ja osata tukea omalla toiminnallaan sisäisen motivaation syntymistä. Ohjaaminen on aina isoksi osaksi vuorovaikutusta. Uuden ohjaajan on hyvä ymmärtää, kuinka laaja aihe vuorovaikutus on ja millaisin keinoin hänestä voi tulla taitava lapsia huomioiva vuorovaikuttaja. Edellä mainittujen taitojen lisäksi ohjaaja tarvitsee taitoja tunnin läpi viemiseen: miten antaa ohjeita, näyttöjä ja palautetta sekä miten suunnitella toimiva tunti.
Työn tuotoksena syntyi PDF-muotoinen ”Raikkaan aloittelevan ohjaajan opas”. Oppaassa käsitellään lasten liikunnan tavoitteet, tunnin ohjaamisen taitoja (ohjeet, näyttö, palauteen anto), motivaatiotekijöitä, ohjaajan vuorovaikutustaitoja sekä annetaan valmiita harjoituksia ja eväitä tunnin suunnitteluun.