Miten lisätä yritys X:n vuokralaisten vastuullisuusosaamista kauppakeskusympäristössä?
Hakala, Henna (2024)
Hakala, Henna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931458
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931458
Tiivistelmä
Kauppakeskus on monimuotoinen kokonaisuus, joka toimii merkittävänä sosiaalisena ja kaupallisena keskuksena alueellaan, kooten yhteen eri toimialat ja kuluttajat. Vastuullisuus on siten keskeinen osa sen päivittäistä toimintaa, mikä vahvistaa sen asemaa vastuullisena toimijana ja alueellisena vaikuttajana. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka yritys X voi lisätä vuokralaistensa vastuullisuusosaamista kauppakeskusympäristössä, jossa vuokralaisten aktiivinen osallistuminen on olennaista kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamiseksi. Työn toimeksiantajana toimiva yritys X on yksi pääkaupunkiseudun nopeimmin kehittyvimmistä kauppakeskuksista.
Opinnäytetyö pohjautui Agenda 2030 kestävän kehityksen tavoitteisiin, jotka ohjasivat kyselytutkimuksen sisältöä. Lisäksi yritysvastuun ja ESG-periaatteiden käsitteet eli ympäristövastuu, sosiaalinen vastuu ja taloudellinen vastuu sekä hyvä hallintotapa muodostivat tutkimuksen keskeiset suuntaviivat. Osallistamisen ja sitoutumisen merkitys korostui siinä, kuinka tärkeää vuokralaisten aktiivinen osallistuminen on kestävän kehityksen edistämisessä kauppakeskuksessa.
Tutkimus toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa hyödynnettiin kvalitatiivista kyselytutkimusta, joka kohdistettiin yritys X:n pitkäaikaisille vuokralaisille. Kyselyllä pyrittiin kartoittamaan vuokralaisten nykyistä vastuullisuusosaamista ja tunnistamaan ne alueet, joissa he kaipaavat lisätukea. Kyselyn vastausprosentti oli 26 %, ja se sisälsi 10 kysymystä, joista osa oli monivalintakysymyksiä ja osa avoimia kysymyksiä. Kyselyssä käsiteltiin kestävän kehityksen eri ulottuvuuksia sekä ESG-periaatteiden toteutumista ja mahdollisia esteitä vuokralaisten toiminnassa. Toiminnallinen lopputuotos, eli koulutusmateriaali, on tarkoitettu ainoastaan yritys X:n sisäiseen käyttöön, eikä sitä julkaista tämän opinnäytetyön liitteenä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yritys X:n vuokralaisten vastuullisuusosaaminen vaihtelee, mutta erityisesti ympäristövastuu, kuten kierrätys ja kestävien materiaalien käyttö, oli hyvin omaksuttu. Sosiaalisen vastuun, kuten henkilöstön hyvinvoinnin ja asiakastyytyväisyyden merkitys nousi kuitenkin tärkeimmäksi teemaksi, ohittaen jopa ympäristövastuun. Näiden tulosten perusteella laadittiin sisäiseen käyttöön tarkoitettu koulutusmateriaali, joka tarjoaa vuokralaisille katsauksen vastuullisuuden osa-alueisiin sekä konkreettisia ohjeita vastuullisuustoimenpiteiden toteuttamiseen. Vastuullisuuden edistäminen kauppakeskuksessa on pitkäjänteinen prosessi, jossa säännöllinen viestintä ja ajantasaisen materiaalin käyttö perehdytyksessä ovat avainasemassa. Tulevissa tutkimuksissa olisi hyödyllistä laajentaa kohderyhmää palveluntuottajiin ja asiakkaisiin, jotta kaikki sidosryhmät voisivat osallistua kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamiseen. The aim of this thesis was to explore how Company X can increase its long-term tenants’ sustainability competence in a shopping centre environment, where the active tenant participation is essential for achieving the sustainable development goals. The commissioner Company X is one of the fastest growing shopping centres in the Helsinki metropolitan area.
The theoretical basis of the thesis consisted of the Agenda 2030 Sustainable Development Goals, which guided the content of the survey. ESG principles, focusing on environmental, social, and economic responsibility, along with good governance, formed the main guidelines of the study. The themes of participation and commitment played an essential role in emphasizing the importance of the tenant involvement in sustainability efforts at the shopping centre. Training material is intended for internal use by Company X and will not be published as an appendix to this thesis.
The research was conducted as a functional thesis using a qualitative survey targeted at the long-term tenants of the Company X. The survey achieved a 26 % response rate and included ten questions, both multiple-choice and open-ended, covering various aspects of sustainable development and the implementation of ESG principles. The results showed that the tenants' sustainability knowledge varies, but especially environmental responsibility, for example, recycling and the use of sustainable materials, was well adopted. Social responsibility themes, such as employee well-being and customer satisfaction, also emerged as significant. Based on these findings, a training material was developed for internal use to support tenants in implementing sustainability measures.
In conclusion, promoting sustainability in the shopping centre environment is an ongoing process that requires regular communication, the use of up-to-date training materials, and clear guidelines, such as orientation material. Future research would benefit from extending the target group to service providers and customers, enabling all stakeholders to contribute to achieving sustainable development goals in the future.
Opinnäytetyö pohjautui Agenda 2030 kestävän kehityksen tavoitteisiin, jotka ohjasivat kyselytutkimuksen sisältöä. Lisäksi yritysvastuun ja ESG-periaatteiden käsitteet eli ympäristövastuu, sosiaalinen vastuu ja taloudellinen vastuu sekä hyvä hallintotapa muodostivat tutkimuksen keskeiset suuntaviivat. Osallistamisen ja sitoutumisen merkitys korostui siinä, kuinka tärkeää vuokralaisten aktiivinen osallistuminen on kestävän kehityksen edistämisessä kauppakeskuksessa.
Tutkimus toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, jossa hyödynnettiin kvalitatiivista kyselytutkimusta, joka kohdistettiin yritys X:n pitkäaikaisille vuokralaisille. Kyselyllä pyrittiin kartoittamaan vuokralaisten nykyistä vastuullisuusosaamista ja tunnistamaan ne alueet, joissa he kaipaavat lisätukea. Kyselyn vastausprosentti oli 26 %, ja se sisälsi 10 kysymystä, joista osa oli monivalintakysymyksiä ja osa avoimia kysymyksiä. Kyselyssä käsiteltiin kestävän kehityksen eri ulottuvuuksia sekä ESG-periaatteiden toteutumista ja mahdollisia esteitä vuokralaisten toiminnassa. Toiminnallinen lopputuotos, eli koulutusmateriaali, on tarkoitettu ainoastaan yritys X:n sisäiseen käyttöön, eikä sitä julkaista tämän opinnäytetyön liitteenä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että yritys X:n vuokralaisten vastuullisuusosaaminen vaihtelee, mutta erityisesti ympäristövastuu, kuten kierrätys ja kestävien materiaalien käyttö, oli hyvin omaksuttu. Sosiaalisen vastuun, kuten henkilöstön hyvinvoinnin ja asiakastyytyväisyyden merkitys nousi kuitenkin tärkeimmäksi teemaksi, ohittaen jopa ympäristövastuun. Näiden tulosten perusteella laadittiin sisäiseen käyttöön tarkoitettu koulutusmateriaali, joka tarjoaa vuokralaisille katsauksen vastuullisuuden osa-alueisiin sekä konkreettisia ohjeita vastuullisuustoimenpiteiden toteuttamiseen. Vastuullisuuden edistäminen kauppakeskuksessa on pitkäjänteinen prosessi, jossa säännöllinen viestintä ja ajantasaisen materiaalin käyttö perehdytyksessä ovat avainasemassa. Tulevissa tutkimuksissa olisi hyödyllistä laajentaa kohderyhmää palveluntuottajiin ja asiakkaisiin, jotta kaikki sidosryhmät voisivat osallistua kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamiseen.
The theoretical basis of the thesis consisted of the Agenda 2030 Sustainable Development Goals, which guided the content of the survey. ESG principles, focusing on environmental, social, and economic responsibility, along with good governance, formed the main guidelines of the study. The themes of participation and commitment played an essential role in emphasizing the importance of the tenant involvement in sustainability efforts at the shopping centre. Training material is intended for internal use by Company X and will not be published as an appendix to this thesis.
The research was conducted as a functional thesis using a qualitative survey targeted at the long-term tenants of the Company X. The survey achieved a 26 % response rate and included ten questions, both multiple-choice and open-ended, covering various aspects of sustainable development and the implementation of ESG principles. The results showed that the tenants' sustainability knowledge varies, but especially environmental responsibility, for example, recycling and the use of sustainable materials, was well adopted. Social responsibility themes, such as employee well-being and customer satisfaction, also emerged as significant. Based on these findings, a training material was developed for internal use to support tenants in implementing sustainability measures.
In conclusion, promoting sustainability in the shopping centre environment is an ongoing process that requires regular communication, the use of up-to-date training materials, and clear guidelines, such as orientation material. Future research would benefit from extending the target group to service providers and customers, enabling all stakeholders to contribute to achieving sustainable development goals in the future.