Monikanavaisen myynnin toteutuminen Sokoksen myyjien työssä : miten myyjät voivat hyödyntää monikanavaisuutta työssään
Sieppi, Hanne (2024)
Sieppi, Hanne
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120232066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120232066
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin monikanavaisen myynnin toteutumista tavaratalojen ja kauneuden erikoisliikkeiden kosmetiikkaosastoilla. Monikanavaisen myynnin toteutumista haluttiin tutkia kosmetiikkamyyjien näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajalle toimintasuosituksia monikanavaista myyntiä tukevien työkalujen osalta. Toimeksiantajana toimi suomalainen tavarataloketju ja sen verkkokauppa.
Työn teoriaosassa käytiin läpi monikanavaisuutta; sen hyviä ja huonoja puolia. Teoriaosassa käytiin läpi myös monikanavaisuutta asiakkaan ostopolulla, sekä monikanavaisessa myynnissä onnistumiseen tarvittavia keinoja. Teoriassa esiteltiin myös monikanavaisuudessa hyvin onnistunut kansainvälinen yritys.
Opinnäytetyön Empiriassa toteutettiin verkkokysely, joka lähetettiin sisäisen viestinnän kautta toimeksiantajan työntekijöille. Empiriaosuudessa käytiin läpi verkkokyselystä saatuja vastauksia, ja niihin pohjautuvia tuloksia.
Tässä opinnäytetyössä tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tämän koettiin olevan paras vaihtoehto tutkimuksen tekemiseksi. Tutkimuskysymyksiin koitettiin etsiä vastauksia aiheeseen perehtymällä, sekä selvittämällä myyjien ajatuksia ja kokemuksia monikanavaisesta myynnistä.
Työn tuloksissa selvitettiin, että moni monikanavaisen myynnin keinoista toteutuu jo tällä hetkellä. Muutamia toimintasuositteluja ilmeni, kuten verkkokauppakuponkien lisätuottaminen myymälöille, QR-koodien lisäys myymälöihin, mobiilisovelluksen mahdollisuuden tutkiminen, verkkokaupan haun parantaminen, sekä verkkokauppaa koskevien myymälässä kuultujen palautteiden välittäminen verkkokaupalle.
Työn teoriaosassa käytiin läpi monikanavaisuutta; sen hyviä ja huonoja puolia. Teoriaosassa käytiin läpi myös monikanavaisuutta asiakkaan ostopolulla, sekä monikanavaisessa myynnissä onnistumiseen tarvittavia keinoja. Teoriassa esiteltiin myös monikanavaisuudessa hyvin onnistunut kansainvälinen yritys.
Opinnäytetyön Empiriassa toteutettiin verkkokysely, joka lähetettiin sisäisen viestinnän kautta toimeksiantajan työntekijöille. Empiriaosuudessa käytiin läpi verkkokyselystä saatuja vastauksia, ja niihin pohjautuvia tuloksia.
Tässä opinnäytetyössä tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Tämän koettiin olevan paras vaihtoehto tutkimuksen tekemiseksi. Tutkimuskysymyksiin koitettiin etsiä vastauksia aiheeseen perehtymällä, sekä selvittämällä myyjien ajatuksia ja kokemuksia monikanavaisesta myynnistä.
Työn tuloksissa selvitettiin, että moni monikanavaisen myynnin keinoista toteutuu jo tällä hetkellä. Muutamia toimintasuositteluja ilmeni, kuten verkkokauppakuponkien lisätuottaminen myymälöille, QR-koodien lisäys myymälöihin, mobiilisovelluksen mahdollisuuden tutkiminen, verkkokaupan haun parantaminen, sekä verkkokauppaa koskevien myymälässä kuultujen palautteiden välittäminen verkkokaupalle.