Hoitosuunnitelmakeskustelun osa-alueet mielenterveys- ja päihdehoitotyössä : verkko-oppimateriaali hoitotyön opetukseen
Hietala, Henna; Siiriä, Ronja (2024)
Hietala, Henna
Siiriä, Ronja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931431
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024112931431
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistyö ja se toteutettiin yhteistyössä opinnäytetyön tilaajan Hämeen ammattikorkeakoulun kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea terveysalan opiskelijoiden oppimista hoitosuunnitelmakeskustelun osa-alueista mielenterveys- ja päihdehoitotyön opinnoissa. Opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia näyttöön perustuvaa tietoa rakenteisesta hoitosuunnitelmasta sekä hoitosuunnitelmakeskustelun osa-alueista, joka koostui tässä opinnäytetyössä valituista terveydenhuollon asianmukaisista teemoista sekä ammatillisen vuorovaikutuksen keinoista. Opinnäytetyössä toteutettiin verkko-oppimateriaali Hämeen ammattikorkeakoulun hoitotyön opetukseen moduuliin 5 Aikuisten hoitotyön osaaminen Mielenterveys- ja päihdehoitotyö 2-kurssille. Tutkimuskysymys oli: mitä vuorovaikutuksen keinoja voidaan hyödyntää hoitosuunnitelmakeskustelun osa-alueiden yhteydessä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä?
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena, tutkimusperustaisena ja työelämää tukevana kehittämistyönä. Opinnäytetyön aineisto kerättiin tutkimuksista ja muista näyttöön perustuvista lähteistä. Hoitosuunnitelma on tarvittaessa potilaalle laadittava potilaskertomukseen sisältyvä asiakirja. Hoidon suunnittelu on yhteistyötä potilaan ja ammattilaisen välillä. Ammatillinen vuorovaikutus on keskeinen työväline terveysalan työtehtävissä. Työssä käsiteltiin mielenterveyden käsitettä, mielenterveys- ja päihdehäiriötä niiden syntyä sekä riskitekijöitä. Aiheiden oppimisen tueksi luotiin opiskelijaa ja ammattilaista tukeva malli POT-H, joka tiivistää opinnäytetyön aiheet. Potilaslähtöisyys (P), omahoidon tukeminen (O), tiedon jakaminen (T) ja hoidon jatkuvuus (H) ovat ajankohtaisia terveysalan toiminnan teemoja sekä laatutekijöitä. Motivoiva haastattelu ja dialoginen sekä voimavaralähtöinen lähestymistapa vuorovaikutuksessa ovat keskeisiä terveysalan ammatillisia vuorovaikutuksen keinoja.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda laaja oppimista tukeva verkko-oppimateriaali, josta opiskelija saisi materiaalia hoitosuunnitelmakeskustelun toteuttamiseksi. Opinnäytetyö vastasi kysymykseen, mitä vuorovaikutuksen keinoja voidaan hyödyntää hoitosuunnitelmakeskustelun osa-alueiden yhteydessä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä ja mistä rakenteinen hoitosuunnitelma koostuu. Tämän opinnäytetyön yhteydessä tehdyn kehittämistyön tulokset näyttäytyvät tuotoksen eli verkko-oppimateriaalin muodossa. Tuotos ja prosessi palvelivat asiantuntijaksi kehittymistä näyttöön perustuvan tiedonkeruun, lähdekriittisyyden, ongelmanratkaisutaitojen sekä projektiosaamisen osa-alueiden saralla. Jatkotutkimustarpeeksi opinnäytetyölle esitetään aiheen rajausta asiakasryhmän, ikäryhmän, sairauden tai eri vuorovaikutuksen keinojen mukaan.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena, tutkimusperustaisena ja työelämää tukevana kehittämistyönä. Opinnäytetyön aineisto kerättiin tutkimuksista ja muista näyttöön perustuvista lähteistä. Hoitosuunnitelma on tarvittaessa potilaalle laadittava potilaskertomukseen sisältyvä asiakirja. Hoidon suunnittelu on yhteistyötä potilaan ja ammattilaisen välillä. Ammatillinen vuorovaikutus on keskeinen työväline terveysalan työtehtävissä. Työssä käsiteltiin mielenterveyden käsitettä, mielenterveys- ja päihdehäiriötä niiden syntyä sekä riskitekijöitä. Aiheiden oppimisen tueksi luotiin opiskelijaa ja ammattilaista tukeva malli POT-H, joka tiivistää opinnäytetyön aiheet. Potilaslähtöisyys (P), omahoidon tukeminen (O), tiedon jakaminen (T) ja hoidon jatkuvuus (H) ovat ajankohtaisia terveysalan toiminnan teemoja sekä laatutekijöitä. Motivoiva haastattelu ja dialoginen sekä voimavaralähtöinen lähestymistapa vuorovaikutuksessa ovat keskeisiä terveysalan ammatillisia vuorovaikutuksen keinoja.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda laaja oppimista tukeva verkko-oppimateriaali, josta opiskelija saisi materiaalia hoitosuunnitelmakeskustelun toteuttamiseksi. Opinnäytetyö vastasi kysymykseen, mitä vuorovaikutuksen keinoja voidaan hyödyntää hoitosuunnitelmakeskustelun osa-alueiden yhteydessä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä ja mistä rakenteinen hoitosuunnitelma koostuu. Tämän opinnäytetyön yhteydessä tehdyn kehittämistyön tulokset näyttäytyvät tuotoksen eli verkko-oppimateriaalin muodossa. Tuotos ja prosessi palvelivat asiantuntijaksi kehittymistä näyttöön perustuvan tiedonkeruun, lähdekriittisyyden, ongelmanratkaisutaitojen sekä projektiosaamisen osa-alueiden saralla. Jatkotutkimustarpeeksi opinnäytetyölle esitetään aiheen rajausta asiakasryhmän, ikäryhmän, sairauden tai eri vuorovaikutuksen keinojen mukaan.