Mobiilimaksamisen vaikutus kuluttajien ostokäyttäytymiseen
Enkenberg, Joanna (2024)
Enkenberg, Joanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120232002
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120232002
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan mobiilimaksamisen vaikutusta kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Opinnäytetyössä selvitetään kuluttajan näkökulmasta, minkälaisia vaikutuksia mobiilimaksamisella on ollut ostokäyttäytymiseen ja mikä on kuluttajien näkemys mobiilimaksamisesta maksutapana. Tutkimuksessa käsitellään mobiilimaksamisen ja ostokäyttäytymisen suhdetta.
Opinnäytetyö sisältää teoriaosuuden, jossa käsitellään niin mobiilimaksamista kuin ostokäyttäytymistä. Mobiilimaksamisen osalta käsitellään aihetta yleisesti sekä mobiilimaksamisen roolia Suomessa. Lisäksi kerrotaan myös erilaisista mobiilimaksusovelluksista, mobiilimaksun turvallisuudesta, hyödyistä ja riskeistä. Mobiilimaksamista käsitellään kuluttajan näkökulmasta. Ostokäyttäytymisen osalta käsitellään ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä ja ostoprosessia. Lisäksi käsitellään myös impulssiostamista.
Opinnäytetyöhön sisältyvä tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimus toteutettiin anonyymina kyselytutkimuksena Webropol-ohjelmalla kesällä 2024, ja kyselytutkimusta jaettiin eri sosiaalisen median alustoilla. Kohderyhmänä oli kuluttajat. Kyselytutkimuksen kysymykset oli pohdittu niin, että niillä voi saada kuluttajien näkemyksiä selville esimerkiksi mobiilimaksamisesta, rahankäytöstä ja heräteostoksista.
Työn lopussa syvennytään pohtimaan saatuja tutkimustuloksia. Tutkimustuloksista voidaan todeta, että mobiilimaksun ja kuluttajien ostokäyttäytymisen välillä voi nähdä pieniä yhteyksiä, mutta mobiilimaksaminen ei ole merkittävästi vaikuttanut kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Siitä huolimatta kyselytutkimuksen tuloksista voi päätellä, että kuluttajat näkevät mobiilimaksutavan positiivisena asiana.
Lisäksi työn loppupuolella pohditaan työn luotettavuutta, ja arvioidaan omaa oppimista opinnäytetyöprosessin aikana.
Opinnäytetyö sisältää teoriaosuuden, jossa käsitellään niin mobiilimaksamista kuin ostokäyttäytymistä. Mobiilimaksamisen osalta käsitellään aihetta yleisesti sekä mobiilimaksamisen roolia Suomessa. Lisäksi kerrotaan myös erilaisista mobiilimaksusovelluksista, mobiilimaksun turvallisuudesta, hyödyistä ja riskeistä. Mobiilimaksamista käsitellään kuluttajan näkökulmasta. Ostokäyttäytymisen osalta käsitellään ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä ja ostoprosessia. Lisäksi käsitellään myös impulssiostamista.
Opinnäytetyöhön sisältyvä tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimus toteutettiin anonyymina kyselytutkimuksena Webropol-ohjelmalla kesällä 2024, ja kyselytutkimusta jaettiin eri sosiaalisen median alustoilla. Kohderyhmänä oli kuluttajat. Kyselytutkimuksen kysymykset oli pohdittu niin, että niillä voi saada kuluttajien näkemyksiä selville esimerkiksi mobiilimaksamisesta, rahankäytöstä ja heräteostoksista.
Työn lopussa syvennytään pohtimaan saatuja tutkimustuloksia. Tutkimustuloksista voidaan todeta, että mobiilimaksun ja kuluttajien ostokäyttäytymisen välillä voi nähdä pieniä yhteyksiä, mutta mobiilimaksaminen ei ole merkittävästi vaikuttanut kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Siitä huolimatta kyselytutkimuksen tuloksista voi päätellä, että kuluttajat näkevät mobiilimaksutavan positiivisena asiana.
Lisäksi työn loppupuolella pohditaan työn luotettavuutta, ja arvioidaan omaa oppimista opinnäytetyöprosessin aikana.