Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Mobiilimaksamisen vaikutus kuluttajien ostokäyttäytymiseen

Enkenberg, Joanna (2024)

 
Avaa tiedosto
Enkenberg_Joanna.pdf (986.7Kt)
Lataukset: 


Enkenberg, Joanna
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120232002
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan mobiilimaksamisen vaikutusta kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Opinnäytetyössä selvitetään kuluttajan näkökulmasta, minkälaisia vaikutuksia mobiilimaksamisella on ollut ostokäyttäytymiseen ja mikä on kuluttajien näkemys mobiilimaksamisesta maksutapana. Tutkimuksessa käsitellään mobiilimaksamisen ja ostokäyttäytymisen suhdetta.

Opinnäytetyö sisältää teoriaosuuden, jossa käsitellään niin mobiilimaksamista kuin ostokäyttäytymistä. Mobiilimaksamisen osalta käsitellään aihetta yleisesti sekä mobiilimaksamisen roolia Suomessa. Lisäksi kerrotaan myös erilaisista mobiilimaksusovelluksista, mobiilimaksun turvallisuudesta, hyödyistä ja riskeistä. Mobiilimaksamista käsitellään kuluttajan näkökulmasta. Ostokäyttäytymisen osalta käsitellään ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä ja ostoprosessia. Lisäksi käsitellään myös impulssiostamista.

Opinnäytetyöhön sisältyvä tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimus toteutettiin anonyymina kyselytutkimuksena Webropol-ohjelmalla kesällä 2024, ja kyselytutkimusta jaettiin eri sosiaalisen median alustoilla. Kohderyhmänä oli kuluttajat. Kyselytutkimuksen kysymykset oli pohdittu niin, että niillä voi saada kuluttajien näkemyksiä selville esimerkiksi mobiilimaksamisesta, rahankäytöstä ja heräteostoksista.

Työn lopussa syvennytään pohtimaan saatuja tutkimustuloksia. Tutkimustuloksista voidaan todeta, että mobiilimaksun ja kuluttajien ostokäyttäytymisen välillä voi nähdä pieniä yhteyksiä, mutta mobiilimaksaminen ei ole merkittävästi vaikuttanut kuluttajien ostokäyttäytymiseen. Siitä huolimatta kyselytutkimuksen tuloksista voi päätellä, että kuluttajat näkevät mobiilimaksutavan positiivisena asiana.
Lisäksi työn loppupuolella pohditaan työn luotettavuutta, ja arvioidaan omaa oppimista opinnäytetyöprosessin aikana.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste