Elintarvikepakkausten ympäristömerkit
Kaitalahti, Eveliina (2024)
Kaitalahti, Eveliina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120232015
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120232015
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä Pohjoismaissa esiintyviin erilaisiin elintarvikepakkauksien merkkeihin kuten ympäristö-, alkuperä- ja luomumerkkeihin. Tavoitteena oli myös tutkia kuluttajien tarvetta merkeille. Merkkejä tarkasteltiin niiden käytön ja taustalla olevien kriteerien perusteella. Toimeksiantajana toimi LUKAKER-hanke eli Luontokadon ehkäisy kestävällä ruokatuotannolla -hanke.
Aihetta tutkittiin kyselytutkimuksen avulla. Kyselytutkimus toteutettiin Webropol-kyselynä ja siinä keskityttiin Suomessa esiintyviin erilaisiin elintarvikepakkauksien merkkeihin. Kyselytutkimuksen avulla tutkittiin merkkien tarvetta ja niiden vaikutusta ostopäätöksiin Suomessa. Kyselyn avulla selvitettiin myös kuluttajien tietämystä merkkien taustalla olevista väittämistä. Kyselyyn vastasi 68 täysi-ikäistä kuluttajaa. Kysely jaettiin sosiaalisessa mediassa.
Tuloksia verrattiin aiempaan tutkimustietoon. Tutkimuksessa ilmeni kuluttajien suunnasta tarvetta ja kiinnostusta erilaisille merkeille, jotka kertovat ympäristöystävällisyydestä, ekologisuudesta, kotimaisuudesta tai luomutuotetusta. Kyselyyn vastanneet toivoivat myös lisää tietoa merkeistä ja niiden merkityksestä. Luotettavuutta ja selkeyttä haluttiin myös lisää niin ehtojen osalta kuin itse merkeiltä.
Aihetta tutkittiin kyselytutkimuksen avulla. Kyselytutkimus toteutettiin Webropol-kyselynä ja siinä keskityttiin Suomessa esiintyviin erilaisiin elintarvikepakkauksien merkkeihin. Kyselytutkimuksen avulla tutkittiin merkkien tarvetta ja niiden vaikutusta ostopäätöksiin Suomessa. Kyselyn avulla selvitettiin myös kuluttajien tietämystä merkkien taustalla olevista väittämistä. Kyselyyn vastasi 68 täysi-ikäistä kuluttajaa. Kysely jaettiin sosiaalisessa mediassa.
Tuloksia verrattiin aiempaan tutkimustietoon. Tutkimuksessa ilmeni kuluttajien suunnasta tarvetta ja kiinnostusta erilaisille merkeille, jotka kertovat ympäristöystävällisyydestä, ekologisuudesta, kotimaisuudesta tai luomutuotetusta. Kyselyyn vastanneet toivoivat myös lisää tietoa merkeistä ja niiden merkityksestä. Luotettavuutta ja selkeyttä haluttiin myös lisää niin ehtojen osalta kuin itse merkeiltä.