Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Työvälineenä kokemus: työskentely lastensuojelun kokemusasiantuntijana

Sundström, Rainer (2024)

 
Avaa tiedosto
Sundstrom_Rainer.pdf (1.205Mt)
Lataukset: 


Sundström, Rainer
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120232064
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää lastensuojelun kokemusasiantuntijoiden kokemuksia asiantuntijatehtävissä sekä sitä, millaisia vaikutuksia on omana itsenään työskentelyssä asiantuntijana. Opinnäytetyön tavoitteena oli hyödyntää kokemusasiantuntijoilta saatua tietoa perehdytyksen sekä oikeanlaisen ja oikea-aikaisen tuen kehittämiseen. Tavoitteena oli myös saatujen tulosten perusteella laatia alustava perehdytyssuunnitelma kokemusasiantuntijoille. Kokemusasiantuntijoiden tiedon ja osaamisen hyödyntäminen lastensuojelussa on kasvussa, mutta tarvetta tiedolle ja kokemukselle on.

Tämä opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena puolistrukturoituna kyselytutkimuksena SOS-Lapsikylän täysi-ikäisille lastensuojelun kokemusasiantuntijoille. Tutkimuskysymyksinä olivat, millaisia kokemuksia on omana itsenään työskentelyssä asiantuntijana sekä miten lastensuojelun kokemusasiantuntijoita voi tukea omana itsenä työskentelyssä. Sähköinen Webropol-ohjelmalla toteutettu kyselylomake lähetettiin 21:lle lastensuojelun kokemusasiantuntijalle, joista kuusi vastasi kyselyyn. Vastaukset analysoitiin laadullisen sisällönanalyysimenetelmän mukaisesti.

Tutkimustulosten mukaan kokemusasiantuntijat kokevat omana itsenään työskentelyn voimaannuttavana ja merkityksellisenä sekä emotionaalisesti kuormittavana. Tutkimustulosten perusteella kuulluksi tuleminen ja mahdollisuus vaikuttaa lastensuojeluun, kuten lakimuutoksiin vaikuttaminen, ovat tärkeitä. Tutkimus osoitti myös vertaistuen ja yhteisöön kuulumisen tunteen, strukturoidun ohjeistuksen sekä työntekijän tuen olevan oleellisessa roolissa auttamassa kokemusasiantuntijoita ajoittain kuormittavassa toiminnassaan.

Tutkimustuloksista nousi tarve kouluttaa ja tukea kokemusasiantuntijoita omien rajojen vetämisessä sekä emotionaalisen resilienssin kehittämisessä. Kokemusasiantuntijoiden perehdytystä ja tukea edistäisi sekä räätälöity tukirakenne että järjestelmällisen emotionaalisen tuen malli, jossa esimerkiksi säännöllisesti lastensuojelun työntekijä tapaisi kokemusasiantuntijaa ja selvitettäisiin jaksamisen tilannetta. Kokemusasiantuntijoiden osaamisen sisällyttäminen lastensuojelun rakenteisiin mentoroinnin ja vertaistuen avulla voi mahdollistaa alasta kiinnostuneiden, lastensuojelun piirissä olevien, lasten ja nuorten urasuuntaa.
 
The purpose of this master’s thesis was to explore the experiences of experts-by-experience working in child protection roles and to examine the effects of working authentically as themselves in these positions. The goal of the master’s thesis was to use the information gathered from experts-by-experience to develop appropriate work orientation processes as well as timely and relevant support structures. Additionally, the aim was to create a preliminary orientation plan for experts-by-experience based on the findings. While the integration of experts-by-experience in child protection is on the rise, there is still a further need for more knowledge and experience.

This master’s thesis was conducted as a qualitative, semi-structured survey, targeting adult experts-by-experience in child protection, in SOS Children’s Village. The research questions were: What are the experiences of working authentically as an expert in child protection? And how can experts-by-experience in child protection be supported to work authentically? An electronic questionnaire, created using the Webropol program, was sent to 21 experts-by-experience, of which six responded. The responses were analyzed using qualitative content analysis.

The results indicate that working as themselves is experienced by experts-by-experience as both empowering and meaningful, but also emotionally challenging. Feeling heard and having the opportunity to make an impact in child protection, such as contributing to legal reforms, were highlighted as important. The study also showed that peer support, a sense of belonging, structured guidelines, and staff support play a crucial role in helping experts-by-experience manage the emotionally demanding nature of their work.

The findings revealed a need for training and supporting experts-by-experience in setting personal boundaries and developing emotional resilience. A tailored support structure and a systematic emotional support model, including regular check-ins to assess well-being, would enhance their orientation and support processes. Integrating experts-by-experience into child protection through mentorship and peer support could also provide career opportunities for children and youth involved in the child protection system.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste