Vauhtipajan ja Duunipajan merkitys opiskelijan opintojen etenemiseen Tredussa
Kalliomäki, Päivi (2024)
Kalliomäki, Päivi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120232101
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120232101
Tiivistelmä
Tutkintonimike Yhteisöpedagogi, ylempi AMK
Tekijä Päivi Kalliomäki
Työn nimi Vauhtipajan ja Duunipajan merkitys opiskelijan opintojen etenemiseen Tredussa
Toimeksiantaja Tampereen seudun ammattiopisto Tredu
Vuosi 2024
Sivut 50 sivua, liitteitä 2 sivua
Työn ohjaaja Katja Komonen
TIIVISTELMÄ
Opinnäytetyössä selvitettiin, minkälainen merkitys Vauhtipajalla ja Duunipajalla on opiskelijoiden opintojen etenemiseen. Aiheen valinta nousi oppilaitoksen ajankohtaisesta tavoitteesta vähentää opintojen keskeyttämistä. Mielenkiintoiseksi aiheen tekee se, että näiden tukimuotojen merkitystä ei ole aiemmin selvitetty Tampereen seudun ammatillisessa oppilaitoksessa, Tredussa.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus ja menetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Aineisto kerättiin haastattelemalla 8 Vauhtipajalla tai Duunipajalla opiskelevaa opiskelijaa. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Tutkimuskysymykset olivat: Miksi opiskelijat ovat päätyneet Vauhtipajalle tai Duunipajalle opiskelemaan ja mitä merkitystä on opiskelijalle ja opintojen etenemiseen Vauhtipajalla ja Duunipajalla. Haastatteluissa haluttiin kuulla opiskelijoiden kokemuksia.
Keskeisinä tuloksina haastatteluissa nousi esille opiskelijoiden vaikeudet selviytyä normaaliryhmän opinnoista. Opintojen nopea tahti ja vaikeus sekä opiskelijoiden henkilökohtaiset haasteet olivat syitä siirtyä tuetumpaan opiskeluympäristöön. Duunipajan opiskelijoilla väärä alavalinta oli suurena ryhmään siirtymisen syynä. Opintojen etenemiseen positiivisesti vaikuttavina tekijöinä tutkimuksessa tuli esille pajojen henkilökohtaistettu opiskelutahti, riittävä ja oikea-aikainen apu, ohjaus, riittävä aika oppimiseen ja tutut turvalliset aikuiset fyysisessä opiskeluympäristössä. Aineistosta kävi ilmi, että ilman pajojen tarjoamaa tukea opiskelijoiden opinnot olisivat pääosin keskeytyneet. Aineiston perusteella voitiin todeta, että opiskelijoiden opinnot olivat edenneet ja opiskelijoiden tavoitteena on valmistuminen.
Tutkimuksen tuloksia on mahdollista hyödyntää oppilaitoksessa, kun halutaan ennaltaehkäistä opintojen keskeyttämistä ja edesauttaa opintojen etenemistä. Opintoja edistävät opiskeluryhmät, joissa tukea tarvitsevat opiskelijat huomioidaan henkilökohtaisesti. Opiskelijoiden kokemuksia hyödyntämällä voidaan opintoja ja ryhmiä suunnitella oppilaitoksessa joustaviksi.
Asiasanat: opintosuoritukset, erityinen tuki, ammatillinen koulutus, koulutusalat
Tekijä Päivi Kalliomäki
Työn nimi Vauhtipajan ja Duunipajan merkitys opiskelijan opintojen etenemiseen Tredussa
Toimeksiantaja Tampereen seudun ammattiopisto Tredu
Vuosi 2024
Sivut 50 sivua, liitteitä 2 sivua
Työn ohjaaja Katja Komonen
TIIVISTELMÄ
Opinnäytetyössä selvitettiin, minkälainen merkitys Vauhtipajalla ja Duunipajalla on opiskelijoiden opintojen etenemiseen. Aiheen valinta nousi oppilaitoksen ajankohtaisesta tavoitteesta vähentää opintojen keskeyttämistä. Mielenkiintoiseksi aiheen tekee se, että näiden tukimuotojen merkitystä ei ole aiemmin selvitetty Tampereen seudun ammatillisessa oppilaitoksessa, Tredussa.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus ja menetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Aineisto kerättiin haastattelemalla 8 Vauhtipajalla tai Duunipajalla opiskelevaa opiskelijaa. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysilla. Tutkimuskysymykset olivat: Miksi opiskelijat ovat päätyneet Vauhtipajalle tai Duunipajalle opiskelemaan ja mitä merkitystä on opiskelijalle ja opintojen etenemiseen Vauhtipajalla ja Duunipajalla. Haastatteluissa haluttiin kuulla opiskelijoiden kokemuksia.
Keskeisinä tuloksina haastatteluissa nousi esille opiskelijoiden vaikeudet selviytyä normaaliryhmän opinnoista. Opintojen nopea tahti ja vaikeus sekä opiskelijoiden henkilökohtaiset haasteet olivat syitä siirtyä tuetumpaan opiskeluympäristöön. Duunipajan opiskelijoilla väärä alavalinta oli suurena ryhmään siirtymisen syynä. Opintojen etenemiseen positiivisesti vaikuttavina tekijöinä tutkimuksessa tuli esille pajojen henkilökohtaistettu opiskelutahti, riittävä ja oikea-aikainen apu, ohjaus, riittävä aika oppimiseen ja tutut turvalliset aikuiset fyysisessä opiskeluympäristössä. Aineistosta kävi ilmi, että ilman pajojen tarjoamaa tukea opiskelijoiden opinnot olisivat pääosin keskeytyneet. Aineiston perusteella voitiin todeta, että opiskelijoiden opinnot olivat edenneet ja opiskelijoiden tavoitteena on valmistuminen.
Tutkimuksen tuloksia on mahdollista hyödyntää oppilaitoksessa, kun halutaan ennaltaehkäistä opintojen keskeyttämistä ja edesauttaa opintojen etenemistä. Opintoja edistävät opiskeluryhmät, joissa tukea tarvitsevat opiskelijat huomioidaan henkilökohtaisesti. Opiskelijoiden kokemuksia hyödyntämällä voidaan opintoja ja ryhmiä suunnitella oppilaitoksessa joustaviksi.
Asiasanat: opintosuoritukset, erityinen tuki, ammatillinen koulutus, koulutusalat