Digitaalisen päätöksenteon tukipalvelun käyttäjäkokemus kotihoidossa
Kaarlela, Henna; Vossi, Kaisa (2024)
Kaarlela, Henna
Vossi, Kaisa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120232000
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120232000
Tiivistelmä
Väestön ikääntyminen kasvattaa merkittävästi palveluiden kysyntää, erityisesti kotihoidossa. Tämä luo paineita kehittää uusia ratkaisuja ikäihmisten hoitopalveluihin, jotta voidaan vastata kasvavaan tarpeeseen ja ennaltaehkäistä terveydenhuollon ylikuormittumista, kuten päivystysten ruuhkautumista. Pirkanmaan hyvinvointialueella on pyritty vastaamaan tähän haasteeseen ottamalla käyttöön uusia teknologisia ratkaisuja, kuten Hoituki-palvelu, joka tarjoaa tukea hoitajille hoidon tarpeen arvioinnissa ja päätöksenteossa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa kotihoidossa työskentelevien hoitajien käyttäjäkokemusta Hoituki-palvelusta ja selvittää, millaista digitaalista tukea he tarvitsevat työnsä tueksi. Tutkimus toteutettiin osana PirKOTI-hanketta Pirkanmaan hyvinvointialueella. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, miten digitaalinen päätöksenteon tukipalvelu vaikuttaa hoitotyön ammattilaisten työhön kotihoidossa ja miten sitä voitaisiin kehittää edelleen.
Hoituki-palvelu tuki hoitotyön päätöksentekoa, mutta sen käytettävyydessä ja teknisessä toteutuksessa oli vielä kehitettävää. Päätöksentukipalvelua tarvitaan hoito-ohjeiden tarkistamiseen. Palvelulta toivotaan hoitotyön ohjaamista ja integroimista muihin järjestelmiin. Opinnäytetyössä kehitetty prototyyppi pyrki havainnollistamaan, millainen ihanne työkalu voisi vastata hoitajien tarpeita. Tulokset tarjoavat arvokasta tietoa digitaalisten tukipalvelujen kehittämiseen ikäihmisten palveluiden ja kotihoidon ammattilaisten tueksi.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että teknologiset ratkaisut, kuten Hoituki-palvelu, voivat merkittävästi parantaa kotihoidon laatua ja tehokkuutta, mutta niiden kehittämiseen tulee panostaa käyttäjäkokemusta ja hoitotyön tarpeita kuunnellen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa kotihoidossa työskentelevien hoitajien käyttäjäkokemusta Hoituki-palvelusta ja selvittää, millaista digitaalista tukea he tarvitsevat työnsä tueksi. Tutkimus toteutettiin osana PirKOTI-hanketta Pirkanmaan hyvinvointialueella. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa siitä, miten digitaalinen päätöksenteon tukipalvelu vaikuttaa hoitotyön ammattilaisten työhön kotihoidossa ja miten sitä voitaisiin kehittää edelleen.
Hoituki-palvelu tuki hoitotyön päätöksentekoa, mutta sen käytettävyydessä ja teknisessä toteutuksessa oli vielä kehitettävää. Päätöksentukipalvelua tarvitaan hoito-ohjeiden tarkistamiseen. Palvelulta toivotaan hoitotyön ohjaamista ja integroimista muihin järjestelmiin. Opinnäytetyössä kehitetty prototyyppi pyrki havainnollistamaan, millainen ihanne työkalu voisi vastata hoitajien tarpeita. Tulokset tarjoavat arvokasta tietoa digitaalisten tukipalvelujen kehittämiseen ikäihmisten palveluiden ja kotihoidon ammattilaisten tueksi.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä voidaan todeta, että teknologiset ratkaisut, kuten Hoituki-palvelu, voivat merkittävästi parantaa kotihoidon laatua ja tehokkuutta, mutta niiden kehittämiseen tulee panostaa käyttäjäkokemusta ja hoitotyön tarpeita kuunnellen.
