Asiakastyytyväisyys Perhekodissa : Perhekoti Kukkakehän asiakkaiden kokemuksia sijaishuollosta
Katara, Soile; Rautakoski, Eveliina (2024)
Katara, Soile
Rautakoski, Eveliina
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120232116
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120232116
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää perhekoti Kukkakehän tarjoaman palvelun laatua asiakastyytyväisyyskyselyn kautta. Tutkimuskysymyksemme oli, kuinka tyytyväisiä asiakkaat ovat perhekodissa saamaansa kohtaamiseen. Tätä tutkimuskysymystä lähestyimme asiakkaiden kokemusten kautta palvelun yksilöllisyyden ja asiakaslähtöisyyden osa-alueella, sekä heidän kokemuksistaan aikuisten kohtaamisesta perhekodilla.
Toinen tutkimuskysymyksemme oli, miten perhekodin toimintaa voidaan kehittää. Tätä tutkimustehtävää tarkastelimme asiakkaiden näkemyksestä perhekodin rutiinien ja muutostarpeiden osalta. Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen, sillä lastensuojelun palveluiden järjestämisvastuu siirtyi kunnilta hyvinvointialueiden vastuulle. Tämän myötä vaatimukset lastensuojelun toimijoille ovat muuttuneet. Opinnäytetyön avulla tilaaja voi osoittaa hyvinvointialueelle palveluidensa toimivuutta asiakkaiden näkökulmasta.
Opinnäytetyö selvitti sijaishuollon yksittäisen toimijan tarjoaman palvelun toimivuutta asiakkaiden kokemusten kautta. Opinnäytetyössä teetetty kysely laadittiin pohjautuen lapsen oikeuksiin ja lastensuojelulakiin sekä tilaajayksikön toimintaa ohjaaviin arvoihin ja omavalvontasuunnitelmaan.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisen tutkimusperinteen mukaisesti. Kysely toteutettiin strukturoituna kyselynä perhekoti Kukkakehän nykyisille asiakkaille sekä kahdelle perhekodin entiselle asiakkaalle. Opinnäytetyön avulla tilaaja voi arvioida toimintansa kehittämistarpeita.
Toinen tutkimuskysymyksemme oli, miten perhekodin toimintaa voidaan kehittää. Tätä tutkimustehtävää tarkastelimme asiakkaiden näkemyksestä perhekodin rutiinien ja muutostarpeiden osalta. Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen, sillä lastensuojelun palveluiden järjestämisvastuu siirtyi kunnilta hyvinvointialueiden vastuulle. Tämän myötä vaatimukset lastensuojelun toimijoille ovat muuttuneet. Opinnäytetyön avulla tilaaja voi osoittaa hyvinvointialueelle palveluidensa toimivuutta asiakkaiden näkökulmasta.
Opinnäytetyö selvitti sijaishuollon yksittäisen toimijan tarjoaman palvelun toimivuutta asiakkaiden kokemusten kautta. Opinnäytetyössä teetetty kysely laadittiin pohjautuen lapsen oikeuksiin ja lastensuojelulakiin sekä tilaajayksikön toimintaa ohjaaviin arvoihin ja omavalvontasuunnitelmaan.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisen tutkimusperinteen mukaisesti. Kysely toteutettiin strukturoituna kyselynä perhekoti Kukkakehän nykyisille asiakkaille sekä kahdelle perhekodin entiselle asiakkaalle. Opinnäytetyön avulla tilaaja voi arvioida toimintansa kehittämistarpeita.