Maahanmuuttajataustainen opiskelija ammatillisessa koulutuksessa - Opas sosiaali- ja terveysalan työpaikoille
Lipsanen, Aleksi (2024)
Lipsanen, Aleksi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332229
Tiivistelmä
Suomen maahanmuuttajien määrä on ollut kasvussa jo usean vuoden ajan. Tämä näkyy siten, että yhä useampi työntekijä on ulkomaalaistaustainen. Maahanmuuttajataustaisia työskentelee paljon esimerkiksi sosiaali- ja terveys-alalla, mikä näkyy vahvasti Suomen toisen asteen koulutuksessa, jossa on entistä enemmän maahanmuuttajille suunnattua koulutusta.
Tämä opinnäytetyö käsittelee Suomen maahanmuuttajataustaisia toisen as-teen opiskelijoita. Opinnäytetyössä keskitytään opiskelijoihin, jotka opiskelevat sosiaali- ja terveysalan perustutkintoa eli lähihoitajaksi ja tutkinnon osia opiskelevia hoiva-avustajia.
Opinnäytetyössä keskityttiin oppisopimusopiskelijoihin, jotka suorittavat tutkintoa tai tutkinnon osaa työelämässä. Opinnäytetyössä aineistoa kerätään myös työmaailmasta työpaikoille lähetetyn Webropol-kyselyn muodossa. Saatua ai-neistoa analysoidaan, ja sen pohjalta lähdetään tuottamaan maahanmuuttaja-taustaisen opiskelijan ohjaavaa opasta sosiaali- ja terveydenalan työpaikoille.
Opinnäytetyö on toiminnallinen. Opinnäytetyön tavoite oli antaa apua ja tietoa sosiaali- ja terveysalan työpaikoille. Valmis opas antaa opiskelijoiden ohjaajille tietoa eri kulttuureista, tutkinnon osien sisällöistä sekä selkokielisyydestä. Kulttuureissa keskitytään Aasiaan ja Afrikkaan johtuen kansainvälisten opiskelijoiden runsaasta määrästä alueella.
Valmis opas on mahdollista päivittää tarpeen mukaan, jotta tieto pysyy ajantasaisena. Opasta voidaan hyödyntää myös ammatillisessa opetuksessa.
Tämä opinnäytetyö käsittelee Suomen maahanmuuttajataustaisia toisen as-teen opiskelijoita. Opinnäytetyössä keskitytään opiskelijoihin, jotka opiskelevat sosiaali- ja terveysalan perustutkintoa eli lähihoitajaksi ja tutkinnon osia opiskelevia hoiva-avustajia.
Opinnäytetyössä keskityttiin oppisopimusopiskelijoihin, jotka suorittavat tutkintoa tai tutkinnon osaa työelämässä. Opinnäytetyössä aineistoa kerätään myös työmaailmasta työpaikoille lähetetyn Webropol-kyselyn muodossa. Saatua ai-neistoa analysoidaan, ja sen pohjalta lähdetään tuottamaan maahanmuuttaja-taustaisen opiskelijan ohjaavaa opasta sosiaali- ja terveydenalan työpaikoille.
Opinnäytetyö on toiminnallinen. Opinnäytetyön tavoite oli antaa apua ja tietoa sosiaali- ja terveysalan työpaikoille. Valmis opas antaa opiskelijoiden ohjaajille tietoa eri kulttuureista, tutkinnon osien sisällöistä sekä selkokielisyydestä. Kulttuureissa keskitytään Aasiaan ja Afrikkaan johtuen kansainvälisten opiskelijoiden runsaasta määrästä alueella.
Valmis opas on mahdollista päivittää tarpeen mukaan, jotta tieto pysyy ajantasaisena. Opasta voidaan hyödyntää myös ammatillisessa opetuksessa.
