TikTokin hyödyntäminen Savon Rautaosa Oy:n markkinoinnissa
Antikainen, Annika; Partanen, Veera (2024)
Antikainen, Annika
Partanen, Veera
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120232078
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120232078
Tiivistelmä
Sosiaalinen media on muuttanut merkittävästi niin yritysten, organisaatioiden kuin yksityistenkin henkilöiden viestintä- ja toimintatapoja 2000-luvun alusta lähtien. Käyttäjien ajasta ja huomiosta kilpailevat useat rinnakkaiset kanavat. Tämä opinnäytetyö käsittelee TikTok-markkinointia ja sen potentiaalia sekä soveltamista Savon Rautaosa Oy:n markkinoinnissa.
Opinnäytetyö toteutettiin strukturoidulla kyselylomakkeella, joka jaettiin eri sosiaalisen median kanavissa ja ryhmissä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisesti eli määrällisesti. Analysoinnissa käytettiin muuttujina määrää, prosentteja ja jakaumaa. Tutkimukseen osallistui 100 vastaajaa. Suurin osa vastaajista oli miehiä, joka oli odotettavaa huomioiden Savon Rautaosan asiakaskunta. Ikäjakauma oli laaja ja noin 90 % vastaajista oli 18–55-vuotiaita. Suurin vastaajamäärä oli Iisalmesta, missä kivijalkamyymälä sijaitsee. Muutoin vastaajia oli yli 20 paikkakunnalta. Tulokset osoittivat, että suurin osa vastaajista käytti TikTokia päivittäin. Savon Rautaosan aikaisemmista TikTok-videoista suosituimmiksi nousivat huumorilla höystetyt videot.
Tutkimuksen tulokset osoittivat TikTokin laajan potentiaalin ja käyttäjien aktiivisuuden. Tulosten mukaan TikTok tarjoaa merkittäviä mahdollisuuksia Savon Rautaosan laajan käyttäjäkuntansa ja nopean kasvunsa ansiosta. Tulokset osoittivat myös, kuinka TikTok mahdollistaa Savon Rautaosan tehokkaamman markkinoinnin ja paremman tavoitettavuuden.
TikTok-markkinoinnin keskeisiä haasteita ovat alustan nopea muuttuminen, mikä vaikeuttaa pitkän aikavälin suunnittelua markkinoinnissa. TikTok vaatii laadukasta ja ajankohtaista sisältöä, joten Savon Rautaosan tulee panostaa selkeään viestintästrategiaan ja riittäviin resursseihin. Yhteenvetona voidaan todeta, että TikTok-markkinoinnilla voidaan merkittävästi lisätä Savon Rautaosan myyntiä ja näkyvyyttä. Tämän vuoksi yrityksen on järkevää panostaa TikTok-kanavan uudelleen aktivointiin.
Opinnäytetyö toteutettiin strukturoidulla kyselylomakkeella, joka jaettiin eri sosiaalisen median kanavissa ja ryhmissä. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisesti eli määrällisesti. Analysoinnissa käytettiin muuttujina määrää, prosentteja ja jakaumaa. Tutkimukseen osallistui 100 vastaajaa. Suurin osa vastaajista oli miehiä, joka oli odotettavaa huomioiden Savon Rautaosan asiakaskunta. Ikäjakauma oli laaja ja noin 90 % vastaajista oli 18–55-vuotiaita. Suurin vastaajamäärä oli Iisalmesta, missä kivijalkamyymälä sijaitsee. Muutoin vastaajia oli yli 20 paikkakunnalta. Tulokset osoittivat, että suurin osa vastaajista käytti TikTokia päivittäin. Savon Rautaosan aikaisemmista TikTok-videoista suosituimmiksi nousivat huumorilla höystetyt videot.
Tutkimuksen tulokset osoittivat TikTokin laajan potentiaalin ja käyttäjien aktiivisuuden. Tulosten mukaan TikTok tarjoaa merkittäviä mahdollisuuksia Savon Rautaosan laajan käyttäjäkuntansa ja nopean kasvunsa ansiosta. Tulokset osoittivat myös, kuinka TikTok mahdollistaa Savon Rautaosan tehokkaamman markkinoinnin ja paremman tavoitettavuuden.
TikTok-markkinoinnin keskeisiä haasteita ovat alustan nopea muuttuminen, mikä vaikeuttaa pitkän aikavälin suunnittelua markkinoinnissa. TikTok vaatii laadukasta ja ajankohtaista sisältöä, joten Savon Rautaosan tulee panostaa selkeään viestintästrategiaan ja riittäviin resursseihin. Yhteenvetona voidaan todeta, että TikTok-markkinoinnilla voidaan merkittävästi lisätä Savon Rautaosan myyntiä ja näkyvyyttä. Tämän vuoksi yrityksen on järkevää panostaa TikTok-kanavan uudelleen aktivointiin.