Etäjohtamisen kehittäminen: Case Pankki X:n itäinen tiimi
Kettula, Tessa (2024)
Kettula, Tessa
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231876
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120231876
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Pankki X. Opinnäytetyössä tutkittiin etäjohtamisen nykytilannetta Pankki X:n itäisen alueen asiakaspalvelutiimissä. Tavoitteena oli tunnistaa mahdollisia kehittämiskohteita ja laatia tiimiä johtavalle esihenkilölle käytännönläheisiä kehitysideoita etäjohtamiseen liittyen. Tutkimuksessa selvitettiin myös etäjohtamisen toimivat käytänteet. Näitä asioita ei ole tutkittu aiemmin kyseisen organisaation tiimissä. Tarkoituksena on varmistaa hyvä etäjohtajuus ja auttaa tiimiä johtavaa esihenkilöä onnistumaan etäjohtamisessa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimuksessa haastateltiin kuutta Pankki X:n itäisen alueen asiakaspalvelutiimin työntekijää. Ennen aineiston analysointia, jokainen haastattelu nauhoitettiin ja litteroitiin. Aineiston analysointimenetelmänä käytettiin teemoittelun keinoja.
Teemoittelu nosti haastatteluista esiin kaksi teemaa: toimiva viestintä ja toimiva esihenkilö-työntekijäsuhde. Tutkimuksen tuloksista saatiin selville, että esihenkilön viestintä on pääosin säännöllistä ja selkää. Esihenkilö on hyvin tavoitettavissa ja yhteydenpito esihenkilön kanssa on toimivaa. Tuloksissa nousi esiin myös avoin keskustelukulttuuri, jonka nähtiin edistävän erityisesti yhteistyötä ja tiimihenkeä. Toimiva esihenkilö-työntekijäsuhde näyttäytyi siinä, että haastateltavat kokivat esihenkilön olevan johtamisessaan hyvin ihmislähtöinen. Etäjohtaminen koettiin kaikin puolin hyvin toimivana ja kehitysideoita tuli niukasti ja ne olivat keskenään hajanaisia. Näin ollen yleistettäviä johtopäätöksiä kehitysideoista ei voitu tehdä. Tutkimuksessa nousi esiin jatkotutkimusehdotus, joka liittyy etäjohtamisen tutkimiseen muu-tostilanteessa. Muutostilanteet ovat usein haastavia ja ne vaikuttavat usein myös johtamisen olosuhteisiin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla. Tutkimuksessa haastateltiin kuutta Pankki X:n itäisen alueen asiakaspalvelutiimin työntekijää. Ennen aineiston analysointia, jokainen haastattelu nauhoitettiin ja litteroitiin. Aineiston analysointimenetelmänä käytettiin teemoittelun keinoja.
Teemoittelu nosti haastatteluista esiin kaksi teemaa: toimiva viestintä ja toimiva esihenkilö-työntekijäsuhde. Tutkimuksen tuloksista saatiin selville, että esihenkilön viestintä on pääosin säännöllistä ja selkää. Esihenkilö on hyvin tavoitettavissa ja yhteydenpito esihenkilön kanssa on toimivaa. Tuloksissa nousi esiin myös avoin keskustelukulttuuri, jonka nähtiin edistävän erityisesti yhteistyötä ja tiimihenkeä. Toimiva esihenkilö-työntekijäsuhde näyttäytyi siinä, että haastateltavat kokivat esihenkilön olevan johtamisessaan hyvin ihmislähtöinen. Etäjohtaminen koettiin kaikin puolin hyvin toimivana ja kehitysideoita tuli niukasti ja ne olivat keskenään hajanaisia. Näin ollen yleistettäviä johtopäätöksiä kehitysideoista ei voitu tehdä. Tutkimuksessa nousi esiin jatkotutkimusehdotus, joka liittyy etäjohtamisen tutkimiseen muu-tostilanteessa. Muutostilanteet ovat usein haastavia ja ne vaikuttavat usein myös johtamisen olosuhteisiin.