Varastonhallinnan ja varastojen inventointiprosessin kehittäminen
Myllys, Anu (2024)
Myllys, Anu
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120131662
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120131662
Tiivistelmä
Varastoihin sitoutunut pääoma on rahaa, joka saadaan takaisin vasta, kun yritys myy varastossaan olevat tuotteet. Siksi varastojen arvolla, tehokkaalla varastonhallinnalla ja ajantasaisella inventoinnilla on huomattava merkitys yrityksen taloudelliseen tulokseen.
Tutkimus tehtiin toimeksiantajayritykselle, jonka ydinliiketoimintaa on palvelumyynti, ja jonka rinnalle on viime vuosina tullut erilaisten tuotteiden myynti palvelukäyntien yhteydessä. Yrityksessä on syntynyt selkeä tarve varastonhallinnan ja inventointiprosessien kehittämiseen, jotta yrityksessä tiedettäisiin aiempaa tarkemmin varastojen arvo ja muutos kuukausitasolla. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä selittäviä tekijöitä on taustalla, kun yrityksen varastonhallinta ja inventointiprosessi eivät toimi odotetulla tavalla.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastatteluna. Lisäksi aineistona käytettiin yrityksestä saatuja varastonarvoraportteja ja varastoista vastaavien avainhenkilöiden haastatteluja. Inventointiprosessin kehittämiseksi haastatteluaineistosta laadittiin juurisyyanalyysi. Tutkimuksessa havaittiin, että selittäviä tekijöitä ja syitä on useita ja ne voidaan tiivistää viiteen eri juurisyyluokkaan, jotka ovat osaaminen, tietojärjestelmät, työntekijä itse, tietoisuus varastonhallintaprosessin merkityksestä sekä johtaminen ja esihenkilötyö. Yhteistä selittäville tekijöille ja löydetyille juurisyyluokille oli epätietoisuus ja epäselvyys toimintatavoissa.
Tutkimus tehtiin haastattelututkimuksena toimeksiantajayrityksen kahdeksalle työntekijälle huhtikuun 2024 aikana. Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville ne juurisyyt, joihin yrityksessä tulee jatkossa kiinnittää huomiota, jotta varastonhallinta ja inventoinnin käytännöt kehittyvät toivotulle tasolle. Tuloksia tullaan hyödyntämään yrityksen sisäisten prosessien kehittämisessä ja muutoksen johtamisessa.
Tutkimus tehtiin toimeksiantajayritykselle, jonka ydinliiketoimintaa on palvelumyynti, ja jonka rinnalle on viime vuosina tullut erilaisten tuotteiden myynti palvelukäyntien yhteydessä. Yrityksessä on syntynyt selkeä tarve varastonhallinnan ja inventointiprosessien kehittämiseen, jotta yrityksessä tiedettäisiin aiempaa tarkemmin varastojen arvo ja muutos kuukausitasolla. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä selittäviä tekijöitä on taustalla, kun yrityksen varastonhallinta ja inventointiprosessi eivät toimi odotetulla tavalla.
Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja aineisto kerättiin teemahaastatteluna. Lisäksi aineistona käytettiin yrityksestä saatuja varastonarvoraportteja ja varastoista vastaavien avainhenkilöiden haastatteluja. Inventointiprosessin kehittämiseksi haastatteluaineistosta laadittiin juurisyyanalyysi. Tutkimuksessa havaittiin, että selittäviä tekijöitä ja syitä on useita ja ne voidaan tiivistää viiteen eri juurisyyluokkaan, jotka ovat osaaminen, tietojärjestelmät, työntekijä itse, tietoisuus varastonhallintaprosessin merkityksestä sekä johtaminen ja esihenkilötyö. Yhteistä selittäville tekijöille ja löydetyille juurisyyluokille oli epätietoisuus ja epäselvyys toimintatavoissa.
Tutkimus tehtiin haastattelututkimuksena toimeksiantajayrityksen kahdeksalle työntekijälle huhtikuun 2024 aikana. Tutkimuksen tavoitteena oli saada selville ne juurisyyt, joihin yrityksessä tulee jatkossa kiinnittää huomiota, jotta varastonhallinta ja inventoinnin käytännöt kehittyvät toivotulle tasolle. Tuloksia tullaan hyödyntämään yrityksen sisäisten prosessien kehittämisessä ja muutoksen johtamisessa.