Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Läheisyyskoreografiset menetelmät teatteriohjaajan työssä

Hakanen, Janita (2024)

 
Avaa tiedosto
Hakanen_Janita.pdf (3.666Mt)
Lataukset: 


Hakanen, Janita
2024
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332241
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on avata lukijalle, millaisissa tilanteissa työryhmään tarvitaan läheisyyskoreografia. Toiseksi opinnäytetyön tavoitteena on antaa konkreettisia menetelmiä, joilla teatteriohjaaja voi ottaa työssään huomioon läheisyyskoreografiset näkökulmat. Opinnäytetyön aineiston keruu toteutettiin puolistukturoiduilla haastatteluilla, jotka analysoitiin laadullisella sisällönanalyysilla. Syksyllä 2023 haastateltiin kolmea läheisyyskoreografia: Marjo-Riikka Mäkelää, Juuso-Matias Maijasta ja Sara-Maria Heinosta.

Opinnäytetyön keskeisin tulos on, että suositusten mukaan, mikäli teoksessa on simuloitua seksiä, alastomuutta tai latautunutta kosketusta, on läheisyyskoreografi oltava työryhmässä. Ohjaajan on lisäksi arvioitava kontekstin vaikuttavuutta pohtiessaan läheisyyskoreografin tarvetta aina projektikohtaisesti.

Opinnäytetyö tarjoaa runsaasti kysymyksiä ja toimintatapoja, joita teatteriohjaaja voi pohtia ja hyödyntää prosessin vaiheissa. Casting -vaiheessa tärkeintä on selkeä tiedottaminen. Ensimmäisessä työryhmän tapaamisessa on tärkeää keskustella työtavat läpi. Opinnäytetyö esittelee myös harjoituskauden kuusi läheisyyskoreografisista menetelmää. Toimiva esityskausi rakentuu harjoituskaudella rakennetun pohjalle, mutta on tärkeää sopia esityskaudelle suostumusta rakentavia toimintatapoja.
 
The aim of the thesis is to introduce the reader to the kinds of situations where a theater performance group needs an intimacy director. Secondly, the aim of the thesis is to provide tools that a theater director can use to take intimacy choreographic perspectives into account. The material was collected through semi-structured interviews, which were analyzed by qualitative content analysis. In the autumn of 2023, three intimacy choreographers were interviewed: Marjo-Riikka Mäkelä, Juuso-Matias Maijanen and Sara-Maria Heinonen.

The interviews draw attention to the recommendation that an intimacy director should be included in the working group any time there is simulated sex, nudity or charged contact in a theatrical performance. Besides these, the theater director must also be able to assess the impact of the context when considering the need for intimacy director. The thesis also provides a wealth of tools that the theater director can consider and utilize in theater production. First of all, in the casting phase, the most important thing is clear information. At the first working group meeting, it is important to discuss common working methods. The thesis presents six perspectives that can be used to direct scenes. Finally, the result is a culture of consent built during the rehearsal period, but it is important to also agree on structures for the performance period, such as interrupting a performance when necessary.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste