Opas vastamainoksista markkinoinnin AMK-opiskelijalle
Kekarainen, Vilma (2024)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Kekarainen, Vilma
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332276
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332276
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön produktina tehtiin opas vastamainoksista markkinoinnin ammattikorkeakouluopiskelijalle. Oppaan tavoitteena oli, että sen luettuaan opiskelija tietää mitä vastamainokset ovat, ja minkä vuoksi ne ovat tärkeitä. Tavoitteena oli myös kannustaa opiskelijoita toimimaan tulevissa ammateissaan kestävästi.
Projekti alkoi maaliskuussa 2024 teoriaosuudella, jossa määriteltiin mitä mainokset ovat, miten ne vuorovaikuttavat yhteiskunnan kanssa ja analysoitiin mainostajan vastuuta suhteessa kuluttajaan. Koska työn pääaihe vastamainokset liittyvät vahvasti mainonnan etiikkaan, etsittiin vastausta kysymykseen ”manipuloiko mainostajat kuluttajia?”. Lähteiden pohjalta aiheen huomattiin jakavan mielipiteitä. Toisten lähteiden mukaan mainostajat manipuloivat kuluttajia paljon, kun taas toisten mukaan kuluttajiin vaikuttaminen olisi vaikeaa. Eroavista näkemyksistä huolimatta voitiin vetää johtopäätös, jonka mukaan mainostajat ovat ainakin jossain määrin kykeneviä vaikuttamaan kuluttajiin, mutta raja pelkän vaikuttamisen ja oikean manipuloinnin välillä on häilyvä.
Seuraavaksi opinnäytetyössä syvennyttiin vastamainoksiin ja mainoskritiikkiin. Aihetta käsiteltiin esimerkkien avulla ja esiteltiin mainonnan sekä yhteiskunnan eri aiheita tai epäkohtia, joista on tehty vastamainoksia. Valittuja aiheita oli konsumerismi, viherpesu, pinkkipesu tai sateenkaaripesu sekä politiikka. Aiheiden esittelyn jälkeen analysoitiin vastamainonnan vaikutuksia kuluttajiin, mainostajiin sekä yhteiskuntaan. Tässä hyödynnettiin esimerkkejä onnistuneista vastamainoskampanjoista. Todettiin, että vastamainosten onnistumista on vaikea mitata, koska ne ovat usein vain pienehkö osa suurempaa missiota, joka koostuu monesta eri toiminnosta.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa luotiin opas vastamainoksista. Oppaan tekoon hyödynnettiin erilaisia ohjeita oppaan tai opetusmateriaalin tekijälle. Prosessi alkoi vertailuanalyysilla, jossa vertailtiin erilaisia vastamainosoppaita keskenään. Vertailuanalyysin tuloksia hyödynnettiin oppaan teon myöhemmissä vaiheissa. Osana prosessia järjestettiin myös asiantuntijahaastattelu elokuussa 2024, jossa haastateltiin vastamainoksia tekevän tahon edustajaa sekä työpaja lokakuussa 2024, jossa testattiin oppaan konseptin toimivuutta. Työpajaan osallistui kahdeksan ammattikorkeakouluopiskelijaa tai vastavalmistunutta, joiden opintoihin kuului markkinointia.
Työpajan tulosten perusteella opas täyttää tavoitteet, eli sen avulla opiskelija oppii, mitä vastamainokset ovat sekä motivoituvat toimimaan kestävämmin omalla alallaan. Valmis opas vastamainoksista markkinoinnin AMK-opiskelijalle on 38-sivuinen PDF-tiedosto, jossa esitellään vastamainoksia sekä niiden aiheita esimerkein ja annetaan ohjeet vastamainoksen tekemiseen.
Projekti alkoi maaliskuussa 2024 teoriaosuudella, jossa määriteltiin mitä mainokset ovat, miten ne vuorovaikuttavat yhteiskunnan kanssa ja analysoitiin mainostajan vastuuta suhteessa kuluttajaan. Koska työn pääaihe vastamainokset liittyvät vahvasti mainonnan etiikkaan, etsittiin vastausta kysymykseen ”manipuloiko mainostajat kuluttajia?”. Lähteiden pohjalta aiheen huomattiin jakavan mielipiteitä. Toisten lähteiden mukaan mainostajat manipuloivat kuluttajia paljon, kun taas toisten mukaan kuluttajiin vaikuttaminen olisi vaikeaa. Eroavista näkemyksistä huolimatta voitiin vetää johtopäätös, jonka mukaan mainostajat ovat ainakin jossain määrin kykeneviä vaikuttamaan kuluttajiin, mutta raja pelkän vaikuttamisen ja oikean manipuloinnin välillä on häilyvä.
Seuraavaksi opinnäytetyössä syvennyttiin vastamainoksiin ja mainoskritiikkiin. Aihetta käsiteltiin esimerkkien avulla ja esiteltiin mainonnan sekä yhteiskunnan eri aiheita tai epäkohtia, joista on tehty vastamainoksia. Valittuja aiheita oli konsumerismi, viherpesu, pinkkipesu tai sateenkaaripesu sekä politiikka. Aiheiden esittelyn jälkeen analysoitiin vastamainonnan vaikutuksia kuluttajiin, mainostajiin sekä yhteiskuntaan. Tässä hyödynnettiin esimerkkejä onnistuneista vastamainoskampanjoista. Todettiin, että vastamainosten onnistumista on vaikea mitata, koska ne ovat usein vain pienehkö osa suurempaa missiota, joka koostuu monesta eri toiminnosta.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa luotiin opas vastamainoksista. Oppaan tekoon hyödynnettiin erilaisia ohjeita oppaan tai opetusmateriaalin tekijälle. Prosessi alkoi vertailuanalyysilla, jossa vertailtiin erilaisia vastamainosoppaita keskenään. Vertailuanalyysin tuloksia hyödynnettiin oppaan teon myöhemmissä vaiheissa. Osana prosessia järjestettiin myös asiantuntijahaastattelu elokuussa 2024, jossa haastateltiin vastamainoksia tekevän tahon edustajaa sekä työpaja lokakuussa 2024, jossa testattiin oppaan konseptin toimivuutta. Työpajaan osallistui kahdeksan ammattikorkeakouluopiskelijaa tai vastavalmistunutta, joiden opintoihin kuului markkinointia.
Työpajan tulosten perusteella opas täyttää tavoitteet, eli sen avulla opiskelija oppii, mitä vastamainokset ovat sekä motivoituvat toimimaan kestävämmin omalla alallaan. Valmis opas vastamainoksista markkinoinnin AMK-opiskelijalle on 38-sivuinen PDF-tiedosto, jossa esitellään vastamainoksia sekä niiden aiheita esimerkein ja annetaan ohjeet vastamainoksen tekemiseen.