TikTok osana sitouttavaa viestintää: Lyhytvideo-konsepti WWF Suomelle
Koski, Viivi (2024)
Koski, Viivi
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332285
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332285
Tiivistelmä
Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä kehitettiin WWF Suomen käyttöön lyhytvideokonsepti, joka on helposti toistettavissa ensisijaisesti TikTok- ja myös Instagram Reels -alustoilla. Konseptin tavoitteena oli vastata WWF Suomen tarpeeseen kehittää lyhytvideotuotantoa. Työssä luotiin "Arjen vinkki" -konsepti, jonka tarkoituksena on tarjota ihmisille yksinkertaisia vinkkejä arjen ympäristötekoihin lyhytvideoiden avulla ja edistää näin käyttäytymisen muutosta ympäris- töystävällisempään suuntaan.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkasteltiin sosiaalisen median ja TikTokin käsitteitä sekä sosiaalisen median käyttöä Suomessa ja maailmalla. Erityisesti perehdyttiin menestyvän TikTok-videon ominaisuuksiin. Työssä tuotettiin WWF Suomelle kaksi testivideota: toinen käsitteli muoviroskan vähentämistä arjessa ja toinen eläinperäisten tuotteiden vähentämistä ruokavaliossa. Näiden videoiden analytiikkaa arvioitiin toistuvasti, ja tulosten pohjalta kehitettiin konseptia eteenpäin. Lisäksi videoiden tuotantoprosessista saadut kokemukset ja aikaisempi tutkimustieto vahvistivat konseptin pohjaa.
Lopputuloksena WWF Suomelle luotiin viisiosainen "Arjen vinkki" -lyhytvideokonsepti, jonka tavoitteena on olla helposti toteutettavissa ja tarjota kohderyhmälle innostava ja kevyt tapa osallistua ympäristötekoihin arjessaan. Konsepti on suunniteltu joustavaksi ja toistettavaksi, ja sen avulla WWF Suomi voi vahvistaa viestintäänsä pitkällä aikavälillä.
Opinnäytetyön tietoperustassa tarkasteltiin sosiaalisen median ja TikTokin käsitteitä sekä sosiaalisen median käyttöä Suomessa ja maailmalla. Erityisesti perehdyttiin menestyvän TikTok-videon ominaisuuksiin. Työssä tuotettiin WWF Suomelle kaksi testivideota: toinen käsitteli muoviroskan vähentämistä arjessa ja toinen eläinperäisten tuotteiden vähentämistä ruokavaliossa. Näiden videoiden analytiikkaa arvioitiin toistuvasti, ja tulosten pohjalta kehitettiin konseptia eteenpäin. Lisäksi videoiden tuotantoprosessista saadut kokemukset ja aikaisempi tutkimustieto vahvistivat konseptin pohjaa.
Lopputuloksena WWF Suomelle luotiin viisiosainen "Arjen vinkki" -lyhytvideokonsepti, jonka tavoitteena on olla helposti toteutettavissa ja tarjota kohderyhmälle innostava ja kevyt tapa osallistua ympäristötekoihin arjessaan. Konsepti on suunniteltu joustavaksi ja toistettavaksi, ja sen avulla WWF Suomi voi vahvistaa viestintäänsä pitkällä aikavälillä.