Syömishäiriötä sairastavan potilaan läheisten motivoiminen osaksi hoitoa : oppimateriaalia
Borisov, Vilma; Kallioniemi, Aino; Merivirta, Veera (2024)
Borisov, Vilma
Kallioniemi, Aino
Merivirta, Veera
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120232045
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120232045
Tiivistelmä
Syömishäiriöt ovat lisääntyneet viime vuosina runsaasti. Sairaanhoitajalla tulisi olla valmiuksia tukea syömishäiriöpotilasta sekä osaamista motivoida läheiset osaksi hoitoa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toiminnallisen lähestymistavan kautta luoda oppimateriaalia Hämeen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille. Tuotettu oppimateriaali tarjoaa teoriaa ja käytännön tehtäviä, jotka tukevat opiskelijoiden valmiuksia kohdata ja hoitaa syömishäiriöpotilaita sekä heidän läheisiään.
Opinnäytetyön tietoperusta on rajattu yleisimpiin syömishäiriöihin, joita ovat anoreksia, ahmimishäiriö ja epätyypillisistä syömishäiriöistä ahmintahäiriö. Opinnäytetyössä käsitellään syömishäiriötä läheisten näkökulmasta, sillä läheisten tuella on suuri merkitys sairastuneen toipumiseen. Aiheen valinnassa korostui myös sairaanhoitajan rooli tunnistaa syömishäiriön oireet ja puuttua niihin ajoissa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi oppimateriaalia Hämeen ammattikorkeakoulun käyttöön. Oppimateriaalia kehitettiin koko opinnäytetyön ajan tilaajan toiveiden mukaan. Materiaali tehtiin Learn-alustalle ja siinä hyödynnettiin “oppitunti” työkalua. Tehtävissä hyödynnettiin erilaisia tehtävämuotoja, kuten case-tehtäviä, yhdistelytehtävää ja oikein- ja väärin- väittämiä. Materiaalista tehtiin visuaalista videoiden ja kuvien avulla. Oppimateriaalista pyrittiin saamaan mahdollisimman monipuolista, jotta se hyödyttäisi erilaisia oppijoita. Eating disorders have significantly increased in the recent years. Nurses should have the skills to support patients with eating disorders and to motivate family members to become involved in the treatment process.
The purpose of the thesis was to develop educational material through a practical approach for nursing students at Häme University of Applied Sciences, specifically for their specialization phase studies. The educational material, which the commissioner requested to be visual and engaging, offers theoretical knowledge and practical exercises to help students prepare to encounter and treat patients with eating disorders, as well as support their family members.
The theoretical foundation of the thesis is focused on the most common eating disorders: anorexia, binge-eating disorder, and atypical eating disorders, particularly binge-eating. The thesis addresses eating disorders from the family members’ perspective, as their support plays a crucial role in the patient’s recovery. The choice of topic also emphasized the importance for nurses to recognize the symptoms of eating disorders and to intervene early.
As a result of the thesis, educational material was created for use at Häme University of Applied Sciences. This material was developed throughout the thesis process in collaboration with the commissioner. It was designed on the Learn platform, utilizing the "lesson" tool, and includes a variety of exercise formats, such as case studies, matching exercises, and true/false statements. Videos and images were added to make the material visually appealing. The educational material was designed to be as versatile as possible to support different types of learners.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toiminnallisen lähestymistavan kautta luoda oppimateriaalia Hämeen ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoille. Tuotettu oppimateriaali tarjoaa teoriaa ja käytännön tehtäviä, jotka tukevat opiskelijoiden valmiuksia kohdata ja hoitaa syömishäiriöpotilaita sekä heidän läheisiään.
Opinnäytetyön tietoperusta on rajattu yleisimpiin syömishäiriöihin, joita ovat anoreksia, ahmimishäiriö ja epätyypillisistä syömishäiriöistä ahmintahäiriö. Opinnäytetyössä käsitellään syömishäiriötä läheisten näkökulmasta, sillä läheisten tuella on suuri merkitys sairastuneen toipumiseen. Aiheen valinnassa korostui myös sairaanhoitajan rooli tunnistaa syömishäiriön oireet ja puuttua niihin ajoissa.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi oppimateriaalia Hämeen ammattikorkeakoulun käyttöön. Oppimateriaalia kehitettiin koko opinnäytetyön ajan tilaajan toiveiden mukaan. Materiaali tehtiin Learn-alustalle ja siinä hyödynnettiin “oppitunti” työkalua. Tehtävissä hyödynnettiin erilaisia tehtävämuotoja, kuten case-tehtäviä, yhdistelytehtävää ja oikein- ja väärin- väittämiä. Materiaalista tehtiin visuaalista videoiden ja kuvien avulla. Oppimateriaalista pyrittiin saamaan mahdollisimman monipuolista, jotta se hyödyttäisi erilaisia oppijoita.
The purpose of the thesis was to develop educational material through a practical approach for nursing students at Häme University of Applied Sciences, specifically for their specialization phase studies. The educational material, which the commissioner requested to be visual and engaging, offers theoretical knowledge and practical exercises to help students prepare to encounter and treat patients with eating disorders, as well as support their family members.
The theoretical foundation of the thesis is focused on the most common eating disorders: anorexia, binge-eating disorder, and atypical eating disorders, particularly binge-eating. The thesis addresses eating disorders from the family members’ perspective, as their support plays a crucial role in the patient’s recovery. The choice of topic also emphasized the importance for nurses to recognize the symptoms of eating disorders and to intervene early.
As a result of the thesis, educational material was created for use at Häme University of Applied Sciences. This material was developed throughout the thesis process in collaboration with the commissioner. It was designed on the Learn platform, utilizing the "lesson" tool, and includes a variety of exercise formats, such as case studies, matching exercises, and true/false statements. Videos and images were added to make the material visually appealing. The educational material was designed to be as versatile as possible to support different types of learners.