Tekoäly myynnin tukena : tekoälyn hyödyntäminen julkisessa hankintaprosessissa
Majlund, Niko (2024)
Majlund, Niko
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332396
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee tekoälyä myynnin tukena julkisessa hankintaprosessissa. Tutkimuksen tavoitteena on kehittää myyntiä julkisten hankintaprosessien aikana tekoälyn avulla. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, miten tekoälyä voidaan hyödyntää myynnin tukena julkisten hankintaprosessien aikana. Tutkimustehtävä on jaettu kolmeen eri osa-alueeseen.
Opinnäytetyön teoria osuus käsittelee tekoälyä ja sen tuomia hyötyjä myyntiorganisaatioille sekä toiminnan tehostamista julkisissa kilpailutuksissa. Tekoäly toimii ihmismäisen älykkäästi, sillä se oppii ja kykenee käyttämään aiemmin saatua tietoa hyväkseen. Näiden tietojen avulla se pystyy tekemään loogisia päätöksiä. Tekoälyn tuottamat suurimmat hyödyt myyntiorganisaatioille ovat automatisoitujen ratkaisujen luominen, erilaiset data-analyysit, kilpailija-analyysit ja päätöksen teon tueksi tehdyt tiivistelmät. Lisäksi tekoäly oikein käytettynä pystyy tehostamaan työntekoa.
Opinnäytetyön tutkimusosiossa tarkastellaan, miten tekoälyä hyödynnetään tällä hetkellä myynnin tukena eri myyntiorganisaatioissa, miten he käyttävät tekoälyä tukena julkisten kilpailutuksien tarjouksien luomisessa ja miten he näkevät tekoälyn hyödyntämisen tulevaisuudessa. Tutkimus on laadullinen haastattelututkimus.
Tutkimusosuus osoitti, että tekoälyä hyödynnetään jo monilla eri osa-alueilla. Tekoäly tarjoaa paljon mahdollisuuksia myynnin toimintojen tehostamiseen. Erityisesti sitä hyödynnettiin suurten datamäärien analysoinnissa ja tarjousten laatimisessa. Päätöksen teon tukena tekoälyä hyödynnettiin tarjoushinnoittelun ja kilpailija-analyysien teossa. Tietoturva ja tekoälyn luotettavuus nousivat esiin tutkimuksen aikana. Tekoälyyn ei luoteta vielä siten, että sen annettaisiin tehdä tarjoukset itsenäisesti. Tämä voi olla tulevaisuudessa mahdollista, mutta asiantuntijamyyjän tarkastamana. Tietoturva tulee ottaa myös huomioon tekoälyä käytettäessä, jotta tekoälypohjaiset teknologiat eivät jaa yrityssalaisuuksia kilpailijoiden käyttöön. Tekoäly on teknologia, joka kehittyy ja tulee ottamaan isomman roolin tulevaisuudessa myyntiorganisaatioissa. Tätä tulisi tutkia jatkossa tarkemmin ja tuoda tekoälyä laajemmin yritysten myynnin käyttöön.
Opinnäytetyön teoria osuus käsittelee tekoälyä ja sen tuomia hyötyjä myyntiorganisaatioille sekä toiminnan tehostamista julkisissa kilpailutuksissa. Tekoäly toimii ihmismäisen älykkäästi, sillä se oppii ja kykenee käyttämään aiemmin saatua tietoa hyväkseen. Näiden tietojen avulla se pystyy tekemään loogisia päätöksiä. Tekoälyn tuottamat suurimmat hyödyt myyntiorganisaatioille ovat automatisoitujen ratkaisujen luominen, erilaiset data-analyysit, kilpailija-analyysit ja päätöksen teon tueksi tehdyt tiivistelmät. Lisäksi tekoäly oikein käytettynä pystyy tehostamaan työntekoa.
Opinnäytetyön tutkimusosiossa tarkastellaan, miten tekoälyä hyödynnetään tällä hetkellä myynnin tukena eri myyntiorganisaatioissa, miten he käyttävät tekoälyä tukena julkisten kilpailutuksien tarjouksien luomisessa ja miten he näkevät tekoälyn hyödyntämisen tulevaisuudessa. Tutkimus on laadullinen haastattelututkimus.
Tutkimusosuus osoitti, että tekoälyä hyödynnetään jo monilla eri osa-alueilla. Tekoäly tarjoaa paljon mahdollisuuksia myynnin toimintojen tehostamiseen. Erityisesti sitä hyödynnettiin suurten datamäärien analysoinnissa ja tarjousten laatimisessa. Päätöksen teon tukena tekoälyä hyödynnettiin tarjoushinnoittelun ja kilpailija-analyysien teossa. Tietoturva ja tekoälyn luotettavuus nousivat esiin tutkimuksen aikana. Tekoälyyn ei luoteta vielä siten, että sen annettaisiin tehdä tarjoukset itsenäisesti. Tämä voi olla tulevaisuudessa mahdollista, mutta asiantuntijamyyjän tarkastamana. Tietoturva tulee ottaa myös huomioon tekoälyä käytettäessä, jotta tekoälypohjaiset teknologiat eivät jaa yrityssalaisuuksia kilpailijoiden käyttöön. Tekoäly on teknologia, joka kehittyy ja tulee ottamaan isomman roolin tulevaisuudessa myyntiorganisaatioissa. Tätä tulisi tutkia jatkossa tarkemmin ja tuoda tekoälyä laajemmin yritysten myynnin käyttöön.