Tekoäly digitaalisessa markkinoinnissa ja tulevaisuuden mahdollisuudet
Ellonen, Jesse (2024)
Ellonen, Jesse
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332563
Tiivistelmä
Tekoäly on noussut viime vuosien aikana yhdeksi keskeisistä markkinoinnin työvälineistä, tarjoten mahdollisuuksia, jotka eivät aikaisemmin ollut mahdollisia. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten tekoälyä voidaan hyödyntää digitaalisessa markkinoinnissa nyt ja millaisia mahdollisuuksia voidaan nähdä avautuvan tulevaisuudessa. Tutkimuskysymys rajattiin kolmeen teemaan: sisällöntuotanto (kuvat ja tekstit), mainonnan toteutus ja markkinoinnin johtaminen. Toimeksiantajana opinnäytetyölle toimi markkinointiyritys Suomen Tiloja.fi.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentui kahdesta pääluvusta, joista ensimmäisessä tekoälyä esiteltiin yleisesti ja toisessa syvennyttiin tekoälyn käyttöön digitaalisessa markkinoinnissa rajattujen teemojen osalta. Tekoälystä on tullut digitaalisen markkinoinnin keskeinen työväline. Sen avulla markkinointia pystytään optimoimaan, tehostamaan, personoimaan ja automatisoimaan. Lisäksi suurten datamäärien keruu ja analysointi tekoälyn avulla auttaa parantamaan päätöksentekoa. Tekoälyn haasteisiin kuuluvat muun muassa sisällön laatu, hallusinaatiot ja eettiset kysymykset, minkä vuoksi ihmisten luova panos ja laadunvalvonta säilyvät tärkeinä sen hyödyntämisessä. Teoreettisen viitekehyksen aineisto koottiin monipuolisesti kansainvälisistä ja kotimaisista lähteistä. Tekoäly kehittyy nopeasti, joten tietoperusta pyrittiin rakentamaan mahdollisimman tuoreista lähteistä. Aiheesta löytyi kirjallisia lähteitä suhteellisen niukasti, minkä vuoksi niiden osuus on pienempi suhteessa elektronisiin lähteisiin.
Opinnäytetyön tutkimusotteena käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta ja tutkimusmenetelmänä toimi puolistrukturoidut teemahaastattelut. Ote valittiin, jotta tutkittavasta aiheesta saataisiin mahdollisimman syvällinen ymmärrys. Tutkimukseen osallistui kolme markkinoinnin työtehtävissä tai markkinointiyrityksessä toimivaa asiantuntijaa. Haastattelut käytiin Microsoft Teamsin kautta, jonka avulla haastattelut myös nauhoitettiin. Tutkimus toteutettiin syksyn 2024 aikana.
Tutkimustuloksista havaittiin tekoälyllä olevan merkittävä rooli markkinoinnin eri osa-alueilla, erityisesti suunnittelussa ja ideoinnissa. Kustannus- ja ajansäästöllisten hyötyjen lisäksi osoittautui, että tekoälyä voidaan hyödyntää myös esimerkiksi tehtävien automatisoinnissa etenkin rutiininomaisten tehtävien osalta. Tuloksissa korostui, että tekoälyä voidaan hyödyntää kaikissa vaiheissa markkinointia, mutta sen luoma sisältö tulee edelleen tarkastaa ihmisen toimesta.
Tulevaisuudessa tekoälyn uskotaan pystyvän tarjoamaan yrityksille räätälöidympää ja brändinmukaisempaa sisältöä. Tutkimuksen mukaan tekoälyn nähdään kehittyvän paremmaksi erityisesti kuvien osalta paitsi niiden muokkaamisen, myös laadun ja liikkuvan kuvan suhteen. Mainonnan oston nähdään muuttuvan ja tekoälyn tarjoavan enemmän mahdollisuuksia etenkin pienemmille yrityksille. Tulevaisuuden haasteena nähtiin regulaation lisääntyminen, mikä voi vaikuttaa negatiivisesti tekoälyn käyttöön markkinoinnissa.
Opinnäytetyön tietoperusta rakentui kahdesta pääluvusta, joista ensimmäisessä tekoälyä esiteltiin yleisesti ja toisessa syvennyttiin tekoälyn käyttöön digitaalisessa markkinoinnissa rajattujen teemojen osalta. Tekoälystä on tullut digitaalisen markkinoinnin keskeinen työväline. Sen avulla markkinointia pystytään optimoimaan, tehostamaan, personoimaan ja automatisoimaan. Lisäksi suurten datamäärien keruu ja analysointi tekoälyn avulla auttaa parantamaan päätöksentekoa. Tekoälyn haasteisiin kuuluvat muun muassa sisällön laatu, hallusinaatiot ja eettiset kysymykset, minkä vuoksi ihmisten luova panos ja laadunvalvonta säilyvät tärkeinä sen hyödyntämisessä. Teoreettisen viitekehyksen aineisto koottiin monipuolisesti kansainvälisistä ja kotimaisista lähteistä. Tekoäly kehittyy nopeasti, joten tietoperusta pyrittiin rakentamaan mahdollisimman tuoreista lähteistä. Aiheesta löytyi kirjallisia lähteitä suhteellisen niukasti, minkä vuoksi niiden osuus on pienempi suhteessa elektronisiin lähteisiin.
Opinnäytetyön tutkimusotteena käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta ja tutkimusmenetelmänä toimi puolistrukturoidut teemahaastattelut. Ote valittiin, jotta tutkittavasta aiheesta saataisiin mahdollisimman syvällinen ymmärrys. Tutkimukseen osallistui kolme markkinoinnin työtehtävissä tai markkinointiyrityksessä toimivaa asiantuntijaa. Haastattelut käytiin Microsoft Teamsin kautta, jonka avulla haastattelut myös nauhoitettiin. Tutkimus toteutettiin syksyn 2024 aikana.
Tutkimustuloksista havaittiin tekoälyllä olevan merkittävä rooli markkinoinnin eri osa-alueilla, erityisesti suunnittelussa ja ideoinnissa. Kustannus- ja ajansäästöllisten hyötyjen lisäksi osoittautui, että tekoälyä voidaan hyödyntää myös esimerkiksi tehtävien automatisoinnissa etenkin rutiininomaisten tehtävien osalta. Tuloksissa korostui, että tekoälyä voidaan hyödyntää kaikissa vaiheissa markkinointia, mutta sen luoma sisältö tulee edelleen tarkastaa ihmisen toimesta.
Tulevaisuudessa tekoälyn uskotaan pystyvän tarjoamaan yrityksille räätälöidympää ja brändinmukaisempaa sisältöä. Tutkimuksen mukaan tekoälyn nähdään kehittyvän paremmaksi erityisesti kuvien osalta paitsi niiden muokkaamisen, myös laadun ja liikkuvan kuvan suhteen. Mainonnan oston nähdään muuttuvan ja tekoälyn tarjoavan enemmän mahdollisuuksia etenkin pienemmille yrityksille. Tulevaisuuden haasteena nähtiin regulaation lisääntyminen, mikä voi vaikuttaa negatiivisesti tekoälyn käyttöön markkinoinnissa.