Harjoittelu haltuun : harjoittelun suunnittelu muusikon työkaluna
Kettunen, Meri (2024)
Kettunen, Meri
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332528
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin muusikon harjoittelua viulistin näkökulmasta. Opinnäytetyön aihe valikoitui kiinnostuksesta kehittää ja parantaa omaa harjoittelua. Opinnäytetyössä tarkasteltiin, kuinka harjoittelua voi suunnitella ja mitä osa-alueita siihen tulisi sisällyttää. Tässä opinnäytetyössä käsiteltiin erilaisia fyysisiä ja psyykkisiä tekijöitä, jotka liittyvät muusikon harjoitteluun.
Aihetta käsiteltiin sekä kirjallisuuden että käytännön kokemuksen kautta omaan harjoitteluun ja sen suunnitteluun liittyen. Oman pohdinnan taustalla oli harjoitussuunnitelma, joka laadittiin tutkintokonserttiin valmistautumisen tueksi.
Opinnäytetyössä käsiteltiin tärkeitä osa-alueita liittyen harjoitteluun, mutta opinnäytetyötä tehdessä kävi ilmi, ettei kaikkia mahdollisia harjoitteluun liittyviä asioita voinut ottaa huomioon tai käsitellä erikseen. Päätelmänä on, että harjoittelu ja sen suunnittelu vaatii monen eri tekijän huomioon ottamista ja myös yksilöllisen tilanteen huomioimista. Lopputuloksena todetaan, että harjoittelun suunnittelusta on monia hyötyjä muusikolle. Jokaisen täytyy löytää itselleen sopiva tapa suunnitella harjoittelua ja löytää työkaluja sekä teknisten että taiteellisten tavoitteiden saavuttamiseen.
Aihetta käsiteltiin sekä kirjallisuuden että käytännön kokemuksen kautta omaan harjoitteluun ja sen suunnitteluun liittyen. Oman pohdinnan taustalla oli harjoitussuunnitelma, joka laadittiin tutkintokonserttiin valmistautumisen tueksi.
Opinnäytetyössä käsiteltiin tärkeitä osa-alueita liittyen harjoitteluun, mutta opinnäytetyötä tehdessä kävi ilmi, ettei kaikkia mahdollisia harjoitteluun liittyviä asioita voinut ottaa huomioon tai käsitellä erikseen. Päätelmänä on, että harjoittelu ja sen suunnittelu vaatii monen eri tekijän huomioon ottamista ja myös yksilöllisen tilanteen huomioimista. Lopputuloksena todetaan, että harjoittelun suunnittelusta on monia hyötyjä muusikolle. Jokaisen täytyy löytää itselleen sopiva tapa suunnitella harjoittelua ja löytää työkaluja sekä teknisten että taiteellisten tavoitteiden saavuttamiseen.