Uuden työntekijän laadukas perehdytys ja ammatillinen vastaanottaminen
Tuominen, Tanja (2024)
Tuominen, Tanja
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332508
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120332508
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millainen on laadukas perehdytys ja ammatillinen vastaanottaminen työyhteisössä. Tavoitteena oli tehdä Tammilehdon palvelukeskuksessa sijaitsevalle August-kodin henkilökunnalle perehdytyssuunnitelma jo olemassa olevan perehdytysmateriaalin tueksi. Perehdytyssuunnitelma sisältää aikataulun, jotta henkilökunnan on hyvä toteuttaa perehdytystä aikataulun mukaisesti.
Opinnäytetyö toteutettiin yhdessä Tammilehdon palvelukeskuksen toiminnanjohtajan ja lähiesihenkilön kanssa. Henkilökunnan osuus opinnäytetyössä oli vastata teetettyyn kyselyyn yksikön sisällä tapahtuvasta perehdytyksestä ja vastaanottamisesta työhön tullessa. Perehdytysmateriaalin päivittämisestä huolehtivat jatkossa tiimivastaava ja lähiesihenkilönä toimiva vastaava sairaanhoitaja.
Opinnäytetyössä teoriaosuus keskittyi perehdytyksen merkitykseen, lainsäädäntöön sekä perehdytyksessä tapahtuviin roolituksiin. Laadukas perehdytys ja ammatillinen vastaanottaminen antaa uudelle työntekijälle motivaatiota sekä varmuutta työn tekemiseen. Näin saadaan työntekijä sitoutumaan työhön ja sen vaatimuksiin. Laadukas perehdytys ja ammatillinen vastaanottaminen lisää työhyvinvointia sekä vähentää työtapaturmia.
Perehdytysmateriaaliin liitettävä perehdytyssuunnitelma otettiin käyttöön joulukuussa 2024 heti sen valmistuttua. Perehdytyssuunnitelma esitettiin henkilökunnalle järjestetyssä yhteistilaisuudessa. Perehdytyssuunnitelmaa käytetään kaikille perehdytystä käyttäville uusille työntekijöille sekä niille työntekijöille, jotka ovat olleet pitkään poissa työelämästä.
Opinnäytetyö toteutettiin yhdessä Tammilehdon palvelukeskuksen toiminnanjohtajan ja lähiesihenkilön kanssa. Henkilökunnan osuus opinnäytetyössä oli vastata teetettyyn kyselyyn yksikön sisällä tapahtuvasta perehdytyksestä ja vastaanottamisesta työhön tullessa. Perehdytysmateriaalin päivittämisestä huolehtivat jatkossa tiimivastaava ja lähiesihenkilönä toimiva vastaava sairaanhoitaja.
Opinnäytetyössä teoriaosuus keskittyi perehdytyksen merkitykseen, lainsäädäntöön sekä perehdytyksessä tapahtuviin roolituksiin. Laadukas perehdytys ja ammatillinen vastaanottaminen antaa uudelle työntekijälle motivaatiota sekä varmuutta työn tekemiseen. Näin saadaan työntekijä sitoutumaan työhön ja sen vaatimuksiin. Laadukas perehdytys ja ammatillinen vastaanottaminen lisää työhyvinvointia sekä vähentää työtapaturmia.
Perehdytysmateriaaliin liitettävä perehdytyssuunnitelma otettiin käyttöön joulukuussa 2024 heti sen valmistuttua. Perehdytyssuunnitelma esitettiin henkilökunnalle järjestetyssä yhteistilaisuudessa. Perehdytyssuunnitelmaa käytetään kaikille perehdytystä käyttäville uusille työntekijöille sekä niille työntekijöille, jotka ovat olleet pitkään poissa työelämästä.