Tekoälyn rooli aloittelevan ohjelmoijan apuna ja haasteena
Nevala, Miro (2024)
Nevala, Miro
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432663
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432663
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin tekoälyn roolia aloittelevan ohjelmoijan oppimisessa ja työskentelyssä. Työn tavoitteena oli selvittää, miten tekoäly voi tukea ohjelmoinnin oppimisprosessia, millaisia haasteita sen käytössä esiintyy ja millaisia vaikutuksia sillä on ohjelmointityöhön. Tutkimuksen tarkoituksena oli myös kartoittaa tekoälytyökalujen, kuten ChatGPT:n ja GitHub Copilotin, käytännön sovelluksia ja niiden tarjoamia mahdollisuuksia ohjelmointiprosessissa.
Tutkimus toteutettiin yhdistämällä teoreettinen tarkastelu ja laadullinen haastattelututkimus. Teoriaosuudessa analysoitiin tekoälyn teknologisia perusperiaatteita, kuten koneoppimista ja neuroverkkoja sekä tekoälyn kehitystä ja sen nykyisiä sovelluksia ohjelmistokehityksessä. Haastattelututkimus kohdistui ohjelmointia opiskeleviin ja työssä toimiviin ohjelmoijiin, jotka jakoivat kokemuksiaan tekoälyn hyödyistä ja haasteista ohjelmoinnissa.
Tulokset osoittivat, että tekoäly tukee ohjelmoinnin oppimista tarjoamalla reaaliaikaista palautetta, helpottamalla virheiden korjaamista ja nopeuttamalla ohjelmointiprosessia. Tekoälyn koettiin myös vähentävän stressiä ja edistävän luovuutta ohjelmointitehtävissä. Samalla tunnistettiin haasteita, kuten riippuvuuden riski, tekoälyn tuottamien virheellisten koodien tarkistustarve sekä eettiset ja tietoturvaan liittyvät kysymykset.
Johtopäätöksissä todettiin, että tekoäly toimii tehokkaana apuvälineenä ohjelmoinnissa, mutta sen käyttö vaatii kriittistä arviointia ja vastuullista lähestymistapaa. Tekoälyn kehittämisessä tulisi panostaa erityisesti sen läpinäkyvyyteen ja turvallisuuteen, jotta sen potentiaali voidaan hyödyntää täysimääräisesti ohjelmointialan tarpeisiin. Tämä työ tarjoaa hyödyllistä tietoa tekoälyn roolista ohjelmointityössä ja sen kehityssuunnista.
Tutkimus toteutettiin yhdistämällä teoreettinen tarkastelu ja laadullinen haastattelututkimus. Teoriaosuudessa analysoitiin tekoälyn teknologisia perusperiaatteita, kuten koneoppimista ja neuroverkkoja sekä tekoälyn kehitystä ja sen nykyisiä sovelluksia ohjelmistokehityksessä. Haastattelututkimus kohdistui ohjelmointia opiskeleviin ja työssä toimiviin ohjelmoijiin, jotka jakoivat kokemuksiaan tekoälyn hyödyistä ja haasteista ohjelmoinnissa.
Tulokset osoittivat, että tekoäly tukee ohjelmoinnin oppimista tarjoamalla reaaliaikaista palautetta, helpottamalla virheiden korjaamista ja nopeuttamalla ohjelmointiprosessia. Tekoälyn koettiin myös vähentävän stressiä ja edistävän luovuutta ohjelmointitehtävissä. Samalla tunnistettiin haasteita, kuten riippuvuuden riski, tekoälyn tuottamien virheellisten koodien tarkistustarve sekä eettiset ja tietoturvaan liittyvät kysymykset.
Johtopäätöksissä todettiin, että tekoäly toimii tehokkaana apuvälineenä ohjelmoinnissa, mutta sen käyttö vaatii kriittistä arviointia ja vastuullista lähestymistapaa. Tekoälyn kehittämisessä tulisi panostaa erityisesti sen läpinäkyvyyteen ja turvallisuuteen, jotta sen potentiaali voidaan hyödyntää täysimääräisesti ohjelmointialan tarpeisiin. Tämä työ tarjoaa hyödyllistä tietoa tekoälyn roolista ohjelmointityössä ja sen kehityssuunnista.