Asuntojen hintakehitys Raide-Jokerin radan varrella 2015–2023
Toikkanen, Laura (2024)
Toikkanen, Laura
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432700
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432700
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, kuinka Raide-Jokerina tunnetun, Helsingissä ja Espoossa kulkevan pikaraitiolinja 15:n radan varrella sijaitsevien vanhojen kerrostaloasuntojen keskimääräiset neliöhinnat ovat kehittyneet vuosien 2015–2023 välillä. Radanvarren toteutuneita hintoja vertailtiin Helsingin, Espoon ja koko pääkaupunkiseudun sekä radanvarrelle sijoittuvien Helsingin ja Espoon osa-alueiden toteutuneisiin hintoihin. Tutkimus tehtiin kvantitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto saatiin Tilastokeskuksen julkaisemasta datasta vanhojen osakeasuntojen keskimääräisistä hinnoista ja kauppamääristä. Datan analysointiin ja selkeyttämiseen käytettiin taulukointia ja kuvioita.
Tutkimuksen teoriaosuudessa tutustutaan markkinoiden toimintaan vaikuttaviin tekijöihin yleisesti sekä erityisesti asuntomarkkinoiden ominaispiirteisiin, kuten asuntopolitiikkaan ja asuntolainoihin sekä niiden korkoihin. Lisäksi teoriaosuudessa käydään läpi joukkoliikennehankkeita sekä aiempia tutkimuksia asuntojen hintakehityksestä Raide-Jokerin varrella.
Tutkimuksessa selvitettiin hintakehitystä koko ajanjakson sekä pikaraitiohankkeen eri vaiheiden aikana aina hankesuunnitelman hyväksymisestä radan rakentamisen kautta sen valmistumiseen ja liikenteen aloittamiseen. Tutkimuksessa havaittiin merkittäviä eroavaisuuksia paitsi eri alueiden myös eri kokoisten asuntojen välillä. Radanvarren hintojen huomattiin kehittyneen koko ajanjaksolla Helsingin ja Espoon keskihintoja selkeästi heikommin. Tarkasteltaessa lähemmin kaupunkien osa-alueita, nähtiin radanvarren hintojen kehittyneen pääosin kalleimpia alueita heikommin, mutta halvimpia alueita vahvemmin. Raide-Jokeri kulkee enimmäkseen Helsingin halvemmilla ja Espoon kalliimmilla alueilla.
Radanvarrella sijaitsevien postinumeroalueiden hinnoissa ja hintakehityksissä nähtiin suuria eroavaisuuksia. Alueista erottuivat erityisesti Espoossa sijaitseva Tapiola ja Itä-Helsingissä sijaitseva Itäkeskus. Tapiolaan valmistui seurantajakson aikana pikaratikkaradan lisäksi metroasema ja 25 uutta asuinkerrostaloa ja hinnat nousivat asuntojen koosta riippuen 25–44 %. Saman ajanjakson aikana Itäkeskukseen ei valmistunut yhtään uutta kerrostaloa, ja hinnat laskivat 25–32 %. Vaikka hintakehitysten väliseen eroon on varmasti muitakin syitä, voidaan joukkoliikenneyhteyksien paranemisen ja uudisrakentamisen nähdä vaikuttavan alueiden arvostukseen positiivisesti.
Tutkimuksen teoriaosuudessa tutustutaan markkinoiden toimintaan vaikuttaviin tekijöihin yleisesti sekä erityisesti asuntomarkkinoiden ominaispiirteisiin, kuten asuntopolitiikkaan ja asuntolainoihin sekä niiden korkoihin. Lisäksi teoriaosuudessa käydään läpi joukkoliikennehankkeita sekä aiempia tutkimuksia asuntojen hintakehityksestä Raide-Jokerin varrella.
Tutkimuksessa selvitettiin hintakehitystä koko ajanjakson sekä pikaraitiohankkeen eri vaiheiden aikana aina hankesuunnitelman hyväksymisestä radan rakentamisen kautta sen valmistumiseen ja liikenteen aloittamiseen. Tutkimuksessa havaittiin merkittäviä eroavaisuuksia paitsi eri alueiden myös eri kokoisten asuntojen välillä. Radanvarren hintojen huomattiin kehittyneen koko ajanjaksolla Helsingin ja Espoon keskihintoja selkeästi heikommin. Tarkasteltaessa lähemmin kaupunkien osa-alueita, nähtiin radanvarren hintojen kehittyneen pääosin kalleimpia alueita heikommin, mutta halvimpia alueita vahvemmin. Raide-Jokeri kulkee enimmäkseen Helsingin halvemmilla ja Espoon kalliimmilla alueilla.
Radanvarrella sijaitsevien postinumeroalueiden hinnoissa ja hintakehityksissä nähtiin suuria eroavaisuuksia. Alueista erottuivat erityisesti Espoossa sijaitseva Tapiola ja Itä-Helsingissä sijaitseva Itäkeskus. Tapiolaan valmistui seurantajakson aikana pikaratikkaradan lisäksi metroasema ja 25 uutta asuinkerrostaloa ja hinnat nousivat asuntojen koosta riippuen 25–44 %. Saman ajanjakson aikana Itäkeskukseen ei valmistunut yhtään uutta kerrostaloa, ja hinnat laskivat 25–32 %. Vaikka hintakehitysten väliseen eroon on varmasti muitakin syitä, voidaan joukkoliikenneyhteyksien paranemisen ja uudisrakentamisen nähdä vaikuttavan alueiden arvostukseen positiivisesti.