Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Yritysten sosiaalinen vastuullisuus Instagram-markkinoinnissa

Björk, Sara (2024)

 
Avaa tiedosto
Bjork_Sara.pdf (4.073Mt)
Lataukset: 


Björk, Sara
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024120432704
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsitteli kolmen suomalaisen yrityksen sosiaalista vastuullisuutta orgaanisessa Instagram-markkinoinnissa. Vastuullisuus on ajankohtainen aihe ja sen ympärillä olevat odotukset muuttuvat jatkuvasti. Vastuullisuus ja sosiaalinen vastuullisuus ovat esillä yritysten puheissa, mutta kuluttajat kaipaavat tekoja sanojen taakse.

Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten sosiaalinen vastuullisuus näkyy valikoitujen yritysten orgaanisessa Instagram-markkinoinnissa. Työssä tutkittavat yritykset ovat Oura, Relove ja Iittala. Työssä tutkittiin miten sosiaalisen vastuullisuuden osa-alueet: monimuotoisuus, inklusiivisuus ja tasa-arvo esiintyvät yritysten Instagram-julkaisuissa.

Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee sosiaalista vastuullisuutta ja sen keskeisiä osa-alueita sekä siihen liittyvää lainsäädäntöä. Sosiaalisen vastuullisuuden hyötyjä tarkastellaan erityisesti markkinoinnin näkökulmasta. Lisäksi tietoperustassa kuvattiin ajankohtaista tilastotietoa Instagramin ja sosiaalisen median käyttäjistä ja sisällön kulutustavoista viimeisen vuoden ajalta ja esiteltiin Instagramin toiminnallisuuksia yrityksen näkökulmasta. Lähteinä käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta esim. vertaisarvioituja artikkeleja ja asiantuntijoiden kirjoittamia kirjoja.

Opinnäytetyön tutkimuksen empiirinen osuus tehtiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena ja aineiston menetelmäksi valikoitui teorialähtöinen sisällönanalyysi. Tutkimuksen aineistona käytettiin jokaisen valikoidun yrityksen kymmentä orgaanista Instagram-julkaisua. Aineisto valikoitui satunnaisotannalla ChatGPT työkalua apuna käyttäen. Sosiaalisen vastuullisuuden osa-alueista muodostettiin jokaiselle yritykselle kolme erillistä analyysirunkoa, jonka mukaan aineisto analysoitiin.

Tuloksissa selvisi, että valikoidut yritykset huomioivat sosiaalisen vastuullisuuden vaihtelevasti Instagram-julkaisuissaan. Monimuotoisuus korostui parhaiten Iittalan julkaisuissa, joissa kuvamaailma on monimuotoisinta. Tasa-arvon ja inklusiivisuuden teemoja korosti parhaiten Oura, jonka julkaisuiden kuvissa näkyi toisiin kohdeyrityksiin verrattuna eniten yrityksen sisäistä tasa-arvoa ja julkaisuiden sisällössä oli huomioitu inklusiivisuus ja saavutettavuus. Relove toi esille sosiaalisen vastuullisuuden kaikkia osa-alueita, mutta ei onnistunut saamaan miltään osa-alueelta parhaita tuloksia.

Sosiaalisesta vastuullisuudesta puhutaan paljon, ja kuluttajien ja monien muiden eri tahojen odotukset ja vaatimuksen yritysten vastuullisuudesta kasvavat jatkuvasti. Sosiaalinen vastuullisuus on laaja-alainen aihe eikä, sen markkinointiin ole yhtä oikeaa tapaa. Hyvin tehtynä sosiaalisesti vastuullinen markkinointi voi parantaa yrityksen mainetta ja luoda kilpailuetua.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste